Multes de 100 euros als cotxes que circulin sense etiqueta en episodis de contaminació

L'Ajuntament de Barcelona destina 48 patrulles de la Guàrdia Urbana per controlar que es respecta el veto als vehicles més contaminants els dies de més pol·lució

Redacció
21 de novembre del 2017
Actualitzat a les 15:18h

Carta de la DGT on s'adjunta l'etiqueta ambiental. Foto: Adrià Costa


La multa per circular per Barcelona quan es declara un episodi de contaminació i s'utilitza un cotxe que no tingui l'etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit serà de 100 euros, que es pot reduir a la meitat si es paga en el moment. El vehicle no s'immobilitzarà. Aquesta restricció, que entrarà en vigor l'1 de desembre, afecta els turismes de benzina anteriors al 2000, els dièsels matriculats abans del 2006 i les furgonetes anteriors al 1994.

La zona de baixes emissions inclou tot el municipi de Barcelona excepte la Zona Franca i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes, però també alguns municipis limítrofs com l'Hospitalet. Les rondes en queden fora. Per controlar que els cotxes compleixin amb la mesura es destinaran 48 patrulles específiques de la Guàrdia Urbana. En el futur s'instal·laran càmeres que llegeixin les matrícules. La restricció serà permanent el 2020.

Les 48 patrulles que se centraran específicament en aquesta tasca s'ubicaran en les entrades de la ciutat, principalment a les rondes. Quan vegin un vehicle sense etiqueta el poden aturar i comprovar si la seva matrícula es correspon amb un turisme que no pot circular. Només en aquest cas s'imposarà una multa de 100 euros, una sanció lleu, i se'l convidarà a no entrar a la ciutat. No es podrà immobilitzar el vehicle. Si no fa cas, s'exposa a una nova multa si una altra patrulla l'atura. La sanció és lleu i s'equipara a la que s'imposa quan no es viatja amb títol de transport públic.

Abans del 2020 estarà operatiu un sistema de càmeres de lectura de matrícules en diferents punts de la ciutat, accessos i a l'interior. La inversió de l'Ajuntament serà d'1,5 milions d'euros.

El 16% del parc que ara circula no ho podrà fer

Aquesta restricció afecta els turismes i furgonetes més antigues i contaminants, i de moment queden fora motos, camions, autocars, autobusos i furgonetes Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Els vehicles d'emergències, de persones amb mobilitat reduïda i serveis essencials podran circular sempre. Això vol dir que no podrà circular el 16% del parc que ara mateix ho fa, que l'Ajuntament xifra en uns 700.000 vehicles.

La prohibició serà vigent de dilluns a divendres entre les 8 i les 20 hores, des de l'endemà de la declaració de l'episodi de contaminació fins al dia de declaració de final d'episodi. Aquesta tasca correspon a la Generalitat.

De moment la restricció només es produeix quan hi hagi un episodi contaminant, però l'any 2020 ja no es podrà circular mai amb aquest tipus de vehicles per la zona de baixes emissions.

Reforç del transport públic

Quan la Generalitat activi un episodi, el metro es reforçarà en hores punta amb un tren més per cada línia, millorant la freqüència de 3-4 minuts a 3. També hi haurà 50 busos addicionals per als corredors amb més demanda. S'incorporaran 30 autobusos en hora punta pel que fa a les línies de bus metropolità. També es reforçarà el bus Exprés.cat.

Per facilitar la circulació del transport públic s'ha executat el carril bus de la Gran Via a l'Hospitalet però també s'habilitarà un de temporal a la B-23 des de Molins de Rei fins al carrer Albert Bastardes.

El tramvia millorarà els intervals de pas entre les 7 i les 22 hores, de 5 a 4 minuts, i s'incorporaran dues unitats dobles i es reforçarà el servei en general. A Rodalies s'ampliarà l'hora punta fins a les 11 hores pel que fa a les línies R1 i R4, i també s'incrementarà l'oferta de Ferrocarrils de la Línia del Vallès i de Llobregat-Anoia.

Transport públic més barat però aparcament més car

Es crea una targeta específica (la T-aire) per als dies d'episodi que serà més barata i que permetrà fer dos viatges per 1,80 euros, a preu de T-10. També està vigent la T-Verda metropolitana, que ofereix tres anys de transport públic gratuït a canvi de desballestar un cotxe contaminant en els sis mesos anteriors a la sol·licitud del títol i amb el compromís de no adquirir-ne cap altre durant aquest temps. L'Àrea Metropolitana ha rebut 249 sol·licituds d'aquesta targeta entre el 2 d'octubre i el 19 de novembre.

Pel que fa a l'aparcament, els no residents que no tinguin un vehicle eco o de zero emissions pagaran dos euros més per hora a l'Àrea Blava i Verda.

Des d'aquesta setmana ja està en funcionament un nou servei gratuït d'avisos en català, castellà i anglès que alertarà de la declaració d'un episodi via correu electrònic als ciutadans que ho sol·licitin. L'Ajuntament ja està fent una campanya, amb cartes a totes les llars i també informarà pels canals habituals.

"El vehicle privat ens mata"

La tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Ecologia i Mobilitat, Janet Sanz, ha apuntat que l'èxit d'aquestes actuacions és que no hi hagi cap sanció, sinó que la ciutadania es comprometi amb la lluita contra la contaminació. "No és una batalla de l'Ajuntament, és de la gent. És una batalla per la salut pública, perquè avui el vehicle privat, i concretament el més contaminant, ens mata", ha argumentat. Sanz ha remarcat que l'objectiu és que els ciutadans utilitzin el transport públic i deixi el cotxe a casa.

També ha fet èmfasi en el fet que la restricció no s'aplica per matrícules parells o senars, com fan altres ciutats, sinó que es fixa en els vehicles més contaminants.