Quan acudir al psicòleg?

La detecció precoç i la intervenció personalitzada és clau. Per això, el Centre de Pediatria de Berga actua de manera preventiva i multidisciplinar

Centre de Pediatria
24 de setembre del 2017
Actualitzat a les 22:26h
Equip del Centre de Pediatria
Equip del Centre de Pediatria | Aida Morales

Equip del Centre de Pediatria Foto: Aida Morales


Sovint, podem pensar que l’estrès no arriba els nostres fills, pel fet que són infants i/o joves i que les dificultats reals apareixen en edats posteriors. No és del tot així, en el cas dels nens/es i/o joves, el fet de no saber com gestionar un determinat sentiment o emoció, de no entendre possibles situacions viscudes pels adults (progenitors), i/o el fet de presentar algunes dificultats d’aprenentatge, pot generar desmotivació i ansietat. Així com també ens ho pot provocar canvis en la nostra rutina diària, ja que molts nens no els toleren gaire bé.
Un infant o jove desmotivat?
 

Equip de psicologia del Centre de Pediatria del Berguedà. Foto: Aida Morales


Cada vegada, s’observen més infants i joves amb baixa motivació i creiem que això està repercutint greument en l’aprenentatge escolar, generant juntament amb altres factors com són els trastorns relacionats amb l’aprenentatge i/o trastorns de conducta, importants dificultats acadèmiques que a la llarga poden produir fracàs escolar. Per això, és important seguir unes pautes inicials per a la millora de la motivació del nostre fill/a. Per altra banda si aconseguim una detecció precoç és la millor prevenció per a problemes futurs. 

Així doncs, si observem que el nostre infant està desmotivat, presenta una autoestima baixa i/o conductes inapropiades, és important establir un treball conjunt entre pares i fills, a partir d’unes pautes conductuals especifiques per cada infant i/o jove. Aquestes pautes faciliten estratègies per actuar en una situació que ens pot resultar complexa i que pel fet de no saber com resoldre-ho acaba generant un conflicte i incrementant la tensió familiar. Per nosaltres el treball en equip, ja sigui entre professionals o entre pares i fills, és clau i imprescindible. També és rellevant realitzar un treball específic pels infants i joves adreçat a promoure l’automotivació, l’autodisciplina, l’autoconcepte, etc.
 

Una de les psicològues del Centre de Pediatria del Berguedà. Foto: Aida Morales

 

Una de les psicològues del Centre de Pediatria del Berguedà. Foto: Aida Morales


Cada persona és i actua d’una manera diferent en cada àmbit de la seva vida, encara que no sempre li pot resultar beneficiós i inclús en determinades ocasions li pot afectar el seu benestar físic i mental i/o alterar el d’altres persones. És en aquest moment, quan som conscients que s’està afectant el nostre benestar i la nostra autoestima, és quan hem de demanar ajuda i junts trobar la solució més adequada. 
 

Equip de psicologia del Centre de Pediatria del Berguedà. Foto: Aida Morales


Aquestes mancances les podem treballar a partir de la Intel•ligència Emocional, aportant eines i estratègies de gestió d’emocions i sentiments pels infants i joves, mitjançant dinàmiques i activitats que faciliten al treball d’aspectes com són la baixa autoestima i la desmotivació a nivell personal a partir de la qual es produirà un efecte positiu també a nivell acadèmic. Així doncs, d’alguna manera fomentem un estil assertiu, ja que actuant d’aquesta forma ajudem a preservar la nostra autoestima. 
 
 
CRISTINA JUNYENT GOMEZ: Llicenciada en psicologia,, Màster en psicologia clinica i de la salut, Màster en formació de professorat d'educació secundària obligatòria i formadora de cursos de Intel·ligència Emocional.
 
JANINA GENESCÀ PUJOL: Graduada en psicologia amb Menció en Psicologia Clinica d'Adults i Clinica de la infància i de l''Adolescència, curs de formació contínua en estrès i cervell, Tallers formatius d'Intel·ligència Emocional i estic cursant el Màster universitari de Psicologia Infantil i Juvenil.