L'espectacle «L'11 de Setembre i Gironella» es reinventa amb un nou text, personatges i vestuari

L'obra que parla dels fets de 1714 modifica la seva estructura, amb un nou guió adaptat per Llàtzer Garcia | L'obra té un pressupost de 20.000 euros, amb una gran complexitat tècnica

05 de setembre del 2017
Actualitzat el 06 de setembre a les 11:35h
Actrius de l'obra amb els directors escènics, Maria Casellas i Joan Rigat.
Actrius de l'obra amb els directors escènics, Maria Casellas i Joan Rigat. | Aida Morales.
L'any del canvi definitiu ha arribat per a l'espectacle de "L'11 de Setembre i Gironella". Després de dos anys amb Maria Casellas i Joan Rigat al timó de la direcció escènica, finalment aquest diumenge 10 de setembre es viurà, entre les pedres del riu Llobregat, un espectacle totalment renovat, sobre els fets de 1714. 

Els conceptes de canvi i dramatúrgia són sobre els que pivotarà aquesta obra, que agafa importància escènica i teatral, i s'allunya de la narrativa. Una modificació, ha explicat Casellas aquest dimarts en una roda de premsa, que es realitza des de l'essència de l'obra, ja que, per començar, s'ha optat per modificar el text que va fer Jordi Vallbona per a La Gresca, amb una adaptació a càrrec del dramaturg Llàtzer Garcia. 

"S'ha potenciat molt més la part dramàtica i que tots els fets històrics deixin de ser narrats, per ser interpretats", ha explicat la codirectora. Això comporta, ha especificat, que se sumin personatges nous, que l'estructura de l'obra es modifiqui i que, malgrat mantenir alguns trossos de text original, la interpretació global adquireixi profunditat i dramatisme. 



En aquest punt, ha especificat, han estat "dos anys de traspàs" per arribar fins aquí. Un resultat del qual se senten satisfets, i que esperen que els gironellencs també vegin amb bons ulls. 

Una obra lineal

Fins el moment, l'obra explicava la història dels fets de 1714, relatant com es van viure a Gironella però, també, recreant una història de ficció ambientada el 1640. En aquest punt, l'espectador vivia diversos feedbacks i feedforwards, on dues històries s'entrellaçaven a través de la narració. Ara, ha especificat Rigat, "la cronologia és totalment lineal", amb una primera part més còmica que parla dels fets de 1640, i una altra més dramàtica, sobre les conseqüències de la guerra, tant a nivell personal com de país. 

De fet, ha afegit Casellas, en el nou text pren importància la història de l'Eulàlia, la protagonista, i a partir d'un cas particular, s'explica allò més general. D'aquesta manera, l'obra s'acosta a l'espectador, les escenes agafen agilitat i els fets històrics "s'inclouen dins del teatre". I tot això, ha continuat Rigat, amb unes 200 persones a escena, entre actors i entitats, i molta més presència de personatges en un entorn coral: "Tenen una funció dinàmica, explicativa i narrativa". 
 

Maria Casellas i Joan Rigat, directors escènics de l'obra L'11 de Setembre i Gironella, amb dues actrius. Foto: Aida Morales


Renovació i joventut

Una de les novetats d'enguany, ha indicat Rigat, també va ser el càsting que es va fer per "obrir l'obra a tothom a qui li vingués de gust participar-hi". Aquest va ser un "èxit", ha afirmat, ja que molts dels personatges principals, i fins i tot la pròpia Eulàlia, van sortir d'aquest. 

A partir de llavors, va començar tot un procés d'assaig, que es va allargar més del que és habitual durant tot el mes de juliol, amb actors que, malgrat que no es dediquen professionalment al teatre, han adquirit una "qualitat actoral notable". A més, ha precisat, s'ha aconseguir que els personatges siguin "molt més rodons i profunds", i el text ho ha potenciat: "És un text, d'alguna manera més profund, amb moltes capes perquè els actors puguin créixer".

Efectes tècnics i vestuari

Pel que fa als efectes tècnics i de vestuari, enguany s'ha apostat per la  naturalitat. En la roba, han explicat, s'han modificat alguns vestits, que han adoptat colors més adequats, i moltes peces s'han tenyit amb productes naturals, com ara te negre o cafè. A més, i a nivell sonor, s'ha apostat per l'ambientació. 

"Hem tret la part més èpica per fer l'obra més natural", ha destacat Casellas. No obstant això, ha manifestat Rigat, "L'11 de Setembre i Gironella" no deixa de ser una obra "molt complexa", tant a nivell de llum com de so, ja que la localització és un dels grans handicaps de l'espectacle.

Les entrades es poden adquirir al consistori de Gironella i tenen un preu d'11 euros pels adults i 5 euros pels nens. Segons ha afegit el regidor de Cultura, Lluís Vall, enguany l'obra ha tingut un pressupost de 20.000 euros, el mateix que l'any passat, amb unes 200 persones implicades, i una forta participació de la gent de la vila.
 

Els directors escènics Maria Casellas i Joan Rigat, amb el regidor de Cultura, Lluís Vall, al mig. Foto: Aida Morales