Més de 1.500 persones visiten el Centre de Dinosaures de Fumanya en menys d'un mes

El jaciment suposa un dels recursos més importants del món en el seu àmbit | La majoria de visitants són famílies o turisme científic

Redacció
09 d'agost del 2017
Actualitzat a les 11:31h
Visites al Centre d'Interpretació de dinosaures de Fumanya.
Visites al Centre d'Interpretació de dinosaures de Fumanya. | ADBerguedà
Més de 1.500 persones han visitat, des que va obrir les portes el passat 15 de juliol, el Centre de Dinosaures de Fumanya de Fígols. Un increment "destacat", han considerat, que referma l'interès del jaciment europeu més extens amb petjades de dinosaure del Cretaci Superior i un dels més importants del món. En conjunt, han precisat, es tracta majoritàriament de turisme científic i familiar, que s'interessa per realitzar un recorregut divulgatiu sobre l'hàbit dels dinosaures, la seva extinció i el descobriment de les petjades.

El Centre de Dinosaures ha tingut un pressupost de 2,5 milions d'euros i ha estat impulsat, des del 2001, pels cinc municipis que conformen el Consorci Ruta Minera: Fígols, Saldes, Cercs, Vallcebre i Guardiola de Berguedà. Aquest també ha tingut el suport de la Diputació de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya, i el 2014 va ser declarat Bé Cultural d'Interès Nacional. El jaciment de Fumanya té com a objectius ser un element dinamitzador del turisme de la comarca, divulgar la ciència, sobretot en el coneixement de la paleontologia, i constituir-se en un motor econòmic del territori.

A més, i pel que fa a la importància, destaquen les 3.500 petjades fòssils de dinosaures, els més de 40 rastres, els 114 fòssils de dinosaures, cocodrils, tortugues i restes de fauna marina, les 70 fulles de palmeres, les 120 restes de troncs, els 30 nivells amb restes de closques i ous de dinosaure i la pell fossilitzada del tiranosaure descoberta al 2015. En els jaciments propers també es van trobar ossos i restes de tiranosaure així com altres exemplars. Fumanya és lúnic centre de l’Estat Espanyol ubicat dins del jaciment.

Exposició interactiva i divulgativa

Les petjades de dinousaures del jaciment van ser descobertes el 1985 pels naturalistes Lluís Viladrich i Montserrat Gorchs, del col·lectiu Berguedà de Ciències Naturals, quan observaven les mines a cel obert. El 1996 un equip internacional format per tècnics del Museu dels Dinosaures d'Espéraza (França), de la Universitat d'Amsterdam (Holanda) i del Museu d'Història Natural de Maastricht (Holanda) van realitzar la primera cartografia. A partir del 2002 els paleontòlegs de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont de Sabadell (Barcelona) i del Consorci Ruta Minera han continuat estudiant el jaciment.

El Centre de Dinosaures conté diversos plafons explicatius, elements audiovisuals, a més d’espais on el visitant pot interactuar amb el material presentat, com és el cas del fòssil del fèmur del tiranosaure o del niu d'ous. En la part inferior de l'edifici hi ha una sala amb projecció del documental cedit per National Geographic i una sala de treball dedicada als més petits.

L'exposició relaciona tres grans aspectes del jaciment; la geologia, la paleontologia i la mineria. La geologia explica per què avui dia es veuen les petjades en posició gairebé vertical; la paleontologia corrobora l'existència dels dinosaures a la zona; i la mineria reflecteix el treball d'explotació que s'ha fet per arribar a l'estrat dels dinosaures.