estdudi

El sector agroalimentari del Berguedà ha de millorar en competències, xarxa i innovació, segons un estudi

L'anàlisi s'ha realitzat a 14 empreses, amb un qüestionari de 40 preguntes a 36 societats més, del total de 300, aproximadament, que hi ha a la comarca

per Aida Morales , 20 de juliol de 2017 a les 12:39 |
El gerent del CCBerguedà, Eduard Barcons, i l'analista membre de Cresalida Marta Zarazoza | Aida Morales
Aquesta informació es va publicar originalment el 20 de juliol de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El sector agroalimentari del Berguedà es troba en un bon estat de salut, tot i que pot millorar en diversos aspectes, segons l'estudi que s'ha presentat aquest dijous al Restaurant la Cabana, en la Jornada de les Empreses Alimentàries Rurals que ha organitzat l'Agència de Desenvolupament del Berguedà. Segons ha explicat una de les analistes de l'empresa Cresalida, encarregada del projecte, Marta Zaragoza, les principals mancances de les societats agroalimentàries del Berguedà són en qüestions de competències, treball en xarxa i innovació. 

L'estudi, ha relatat, s'ha realitzat amb un anàlisi en profunditat de 14 empreses i un qüestionari de 40 preguntes a 36 empreses, del total de 300, aproximadament, que hi ha a la comarca. Això, malgrat que no aporta uns resultats definitoris, sí que permet desgranar algunes conclusions, com ara el fet que la majoria de societats tenen més de cinc treballadors, però menys de 15, i que moltes d'elles actuen, sobretot, en un àmbit local. 


La principal conclusió, ha exposat Zararoza, és que les empreses que tenen més aliances, també tenen més elements d'innovació i, a banda, un abast geogràfic més gran. Per tant, doncs, una de les recomanacions és tirar endavant tota una sèrie d'accions des de l'Agència i les diferents branques, ja siguin públiques, com també empreses privades o el Clúster de Productes de Muntanya, per tal de fomentar l'evolució del sector. 

Pel que fa a les principals mancances, les empreses del Berguedà afirmen que, en general, els costa fer col·laboracions i aliances amb altres empreses, sobretot, perquè també manquen temps i recursos. Moltes d'elles no veuen necessari internacionalitzar-se, tot i que sí que seria bo ampliar el mercat a nivell nacional o millorar el contacte amb majoristes i, pel que fa a la reestructuració interna, calen polítiques per avançar en competències. En aquest punt, doncs, les societats s'han adonat que no només cal millorar la base operativa, sinó també les competències dels directius, que s'han de formar en diversos àmbits, ja sigui en la motivació de l'equip i la comunicació transversal, com en direcció estratègica i operativa. 


Aquest estudi, ha afegit el gerent del Consell Comarcal, Eduard Barcons, està fet i compartit amb els diferents agents del Berguedà, amb l'objectiu que pugui "aflorar un mapa formatiu i d'innovació" que ajudi a portar a terme i capgirar les principals mancances que, avui dia, té el sector agroalimentari. 

 

Participació