Societat

Calafell amplia el servei de bon dia a les persones grans amb un seguiment de l’alimentació i la medicació

Després de dos anys de funcionament, s’han detectat noves necessitats dels usuaris i de les usuàries

per Nació Digital , Calafell, 26 d'octubre de 2020 a les 22:23 |
Imatge del servei Bon Dia | AC

El servei de bon dia a les persones grans de Calafell compleix dos anys i ho fa planejant una ampliació en algunes qüestions claus sorgides de l’experiència d’aquest temps: el seguiment de l’alimentació i de la medicació dels usuaris i les usuàries. Al llarg dels dos anys transcorreguts ja s’havien anat introduint millores, algunes de les quals van reforçar-se durant el confinament per la pandèmia. Però ara, l’Ajuntament es planteja fer una nova passa endavant.

El servei de bon dia consisteix, bàsicament, en una trucada a primera hora del matí per assegurar-se que la persona usuària es troba bé i trencar la solitud. Això permet detectar tot de problemàtiques que afecten les persones grans, sobretot les que viuen soles.

Per això, al servei s’hi han anat incorporant noves necessitats detectades, com un suport per a resolució de gestions diverses, un acompanyamen pr fer la compra o passejar, l’orientació per a la sol·licitud d’ajuts o prestacions, o el suport emocional. Durant el confinament de la primavera, es va reforçar la cobertura de les situacions que aquell estat de coses feia més peremptòries.

La tinent d’alcalde d’Igualtat i Drets de l’Ajunament, Helena Rubio, explica que “ara incorporarem ‘cobertures’ noves per a necessitats que s’han anat detectant”. Rubio afegeix que “quan parlem d’alimentació o medicació, no ho estem fent necessàriament de problemes derivats de la pobresa, sinó més aviat causats per oblits, el fet de viure sol o la manca de ganes de tenir cura d’un mateix”.

Per exemple, el servei de bon dia ha detectat que algunes persones grans tenen una alimentació precària, motivada per una manca de voluntat de cuinar. Això les porta a consumir habitualment menjar preparat o congelat, sense seguir cap mena de dieta que garanteixi uns mínims nutricionals. A més, aquestes persones no tenen ningú que vetlli per elles, ni mitjans de transport per menjar fora de casa. El resultat són diversos casos d’anèmia.

La medicació és una altra mancança de les persones usuàries del servei. Sovint tenen malalties cròniques que obliguen a prendre molts medicaments, i diversos cops al dia. Algunes poden arribar a necessitar trenta índoles diàries. I se n’obliden, o es confonen, amb els corresponents riscs per a la seva salut.

“Hi ha altres demandes, com dificultats per a usar el transport públic i, conseqüentment, per a accedir a visites mèdiques i a proves hospitalàries. També hi estem treballant”, diu Helena Rubio.

El servei de bon dia compta amb més de 70 usuaris, és gestionat per la Fundació Santa Teresa del Vendrell i compta amb la col·laboració de nombrosos voluntaris. També té el suport de les xarxes personals dels usuaris i usuàries: veïnat, comerços del barri..., sobretot si no tenen suport familiar.

 

Participació