La Fundació Apel·les Fenosa i l’Ajuntament del Vendrell evoquen la colònia d’intel·lectuals i artistes internacionals que va consolidar-se al Vendrell als anys seixanta, amb l’arribada de l’escultor Apel·les Fenosa, que va convidar els seus amics a la Casa del Portal del Pardo. Un llibre i una exposició narraran aquest cenacle desconegut, amb la descripció dels seus protagonistes.
En concret, la presentació del llibre tindrà lloc el dissabte 6 d’abril, al migdia a la seu de
A les colònies d’intel·lectuals cosmopolites que ha acollit la costa catalana, com les de Cadaquès, Tossa de Mar o de Sitges, caldria afegir ara la del Vendrell, com un cenacle atractiu d’artistes i creadors, que va tenir una florida primera quan Pau Casals basteix la Vil·la Casals i una segona en els anys cinquantes i seixantes del segle XX.
Aquest projecte il·lustra com va congriar-se aquesta darrera i quins eren els seus protagonistes, amb noms i cognoms, posant llum a una aventura que es va desenvolupar amb total discreció i un esperit harmònic amb el territori.
Tot va començar quan l’escultor Apel·les Fenosa i la seva esposa Nicole compren una casa a la vila del Vendrell a finals dels anys cinquanta. Els artistes parisencs somniaven amb la llum del Mediterrani i aspiraven a tenir-hi una residència d’estiu. Aquesta casa va renovar l’escultura de Fenosa, però també la seva vida. Com era gran i disposava de moltes habitacions, la idea del matrimoni era la de compatir-la des del primer instant amb els seus amics, els parisencs i els catalans. Si inicialment tots eren acollits a la Casa del Portal del Pardo, finalment, com constata aquest projecte, les cases adquirides per aquests, eixamplen el nucli de la colònia internacional i l’expandeixen pel Baix Penedès.
Els primers convidats varen ser Tristan Tzara, fundador del Dadaisme, els anglesos Patience Gray i Irving Davis, els artistes japonesos que havien conegut Fenosa a París, també els russos de Montparnasse, l’escriptor Michel Cournot i Nella Bielski, Cécile Eluard, filla del poeta Paul Eluard, la pianista Evelyne Dubourg, o la galerista Henriette Gomes, que va intentar dur al Vendrell a la família del pintor Balthus.
Poc a poc els amics comencen a comprar cases per estar més a prop de l’escultor, com