Fil musical

«I és que la música d’una pel·lícula pot canviar completament el sentit de tota una escena»

per Xus (Jesús Pacheco i Julià) , 2 d'abril de 2021 a les 11:06 |
M'encanta que les melodies boniques
m'expliquin coses terribles. (TOM WAITS)

 
 

Benvolguts padawan, la teoria de l’estranyesa fa que el receptor tingui una sensació i/o una emoció diferent de l’esperada. Segons la teoria de Peirce, l’emissor emet una informació ambigua que fa que el receptor no sàpiga ben bé què vol dir l’emissor.

Un exemple:  la coneguda escena de The Clockwork Orange de Stanley Kubrick, traduïda aquí simpàticament com La Naranja Mecánica, on el drugo Alex i la seva colla d’amics apliquen la ultraviolència amb molta mala moloco a ritme de Beethoven és una de les millors  mostres d’estranyesa en el cinema. M’explico: barrejar la violència desmesurada amb la clàssica i diàfana música de Beethoven se’ns feia molt estrany (parlem del 1971, ja fa 50 anys). Ara  no tant: tenim pell morta. Amb tot, gairebé: i aquí rau el problema de fons.


Això també ho sap molt bé en Quentin Tarantino. A Reservoir Dogs (el seu primer i millor film, sense cap mena de dubte, 1992)) la coneguda escena on el psicòpata senyor Ros (grandiós Michael Madsen) tortura i talla l’orella al policia Marvin Nash (Kirk Baltz) amb la cançó Stuck in the middle with you és una altra gran mostra d’estranyesa: una cançó suau que ens fa sentir neguitosos amb l’escena d’ultraviolència que estem veient i patint.

I és que la música d’una pel·lícula pot canviar completament el sentit de tota una escena: d’amor, per exemple. Si en lloc d’una música sensual afrancesada hi posem un hit d’algun grup de Death Metal (un subgènere del Heavy Metal) ens trobarem que els amants de torn poden quedar un pèl trastocats i/o despentinats.

Ara imagineu que quan surt en el Senyor Obscur Sauron de The Lord of the Rings posin la música de Los payasos de la tele (m’ha sortit random). És evident que tota la por, respecte i neguit que provoca aquest personatge es perdria en un mar de  lamentacions i esdevindria ridícul.

Per altra banda i tornant a la pel·lícula real de la vostra Terra, a mi (com a historiador de la Terra Doble) encara se’m fa més estrany que quan surten a la TV l’IDA (Isabel Díaz Ayuso), en Santiago Abascal, en Pablo Casado, en Pedro Sánchez o en Pablo Iglesias (tanto monta, monta tanto), no posin la música de Manolo Escobar buscant el seu carro (robat).
 
PS1
Música entendridora (no sacra) per a un Dijous Sant sense saber què fer:
Mi carro me lo robaron (Manolo Escobar)
https://www.youtube.com/watch?v=pEk34_2GsMU
El torito guapo (El Fary)
https://www.youtube.com/watch?v=SX8HPD3jIT0
El baile de los pajaritos (María Jesús y su acordeón)
https://www.youtube.com/watch?v=EURXPWkKlmk
¿Como están ustedeees? (Los payasos de la tele)
https://www.youtube.com/watch?v=4sHIw5AAgFA
 
PS2
LA NARANJA MECÁNICA
https://www.vivephilipstv.com/la-naranja-mecanica/
RESERVOIR DOGS
https://www.youtube.com/watch?v=-Nb9tuyP_g4
 

 

Xus (Jesús Pacheco i Julià)
Nascut a Gualba el 1964.
Llicenciat en Filologia Castellana (1988) i Filologia Catalana (1989)
Constructor especialitzat en restauració i reformes.
Guanyador de diversos premis literaris, ha publicat els llibres de contes Tots els àngels del món (1996) i Anomeneu-lo amor (1998), el llibre de microrelats Ficcionaris (2001) i el llibre de poesia L’ordre del foc (2016). Entre el gener i el desembre de 2012 va publicar l’ingent bloc cultural Elogi de l’escorpí.
Durant molts anys, va ser conductor de tertúlies literàries i cinèfiles per a diverses entitats i associacions.
Acaba de sortir al mercat la seva premiada novel·la-puzle El Danubi també passa per Praga.
 
02/04/2021

Fil musical

21/03/2021

Moby Dick no és una balena

14/03/2021

Idus de març

07/03/2021

Test ràpid per saber si ets una persona tòxica

27/02/2021

Tren de la vida

20/02/2021

No m'agrada

13/02/2021

Jornada de meditació

04/02/2021

Cartells electorals del 14-F

31/01/2021

(Rònec) Joc de Trons

24/01/2021

El comte Dràcula i el comte Arnau

Participació