Noranta-tres escolars de Vallgorguina participen al projecte educatiu «Servim-nos com a casa»

Es transforma els menjadors escolars en espais per adquirir bons hàbits alimentaris i d’autonomia | Aquest curs 2016-2017 la nova metodologia funciona amb èxit amb 7.000 alumnes de trenta escoles d'arreu de Catalunya i s'estudia portar el projecte a més centres

Redacció
02 de maig del 2017
Actualitzat el 03 de maig a les 16:01h
Un alumne de l'escola Vallgorguina es serveix un puré de verdures com ho faria a casa
Un alumne de l'escola Vallgorguina es serveix un puré de verdures com ho faria a casa | 7 i Tria
El projecte educatiu Servim-nos com a casa neix per ajudar a transformar els menjadors escolars en una escola de salut en què s'adquireixen bons hàbits alimentaris. La iniciativa, implantada en fase de proves, per l'empresa 7 i TRIA a trenta escoles de Catalunya des del curs passat, continua creixent a noves escoles aquest curs 2016-2017. Servim-nos com a casa és un nou projecte educatiu que es fonamenta en el fet que els nens i nenes se serveixen a si mateixos o entre ells en l'espai de menjador escolar.

Aquest hàbit potencia el procés de creixement i adquisició d'autonomia dels infants en el moment de l'àpat creant un espai d'aprenentatge, convivència i participació on els nens i nenes són els actors principals de l'acció educativa. La proposta cerca un menjador més participatiu on en l'actualitat 7.000 nens i nenes de Catalunya, a més de gestionar el seu temps de lleure, són actius en la gestió del seu àpat diari. Al Vallès Oriental, un total de 93 alumnes de l'escola de Vallgorguina dinen cada dia seguint aquest nou mètode.
 
Autonomia i relació social

La iniciativa ajuda els infants a tenir un major benestar emocional perquè esdevenen protagonistes de l'acció educativa del menjador escolar. En primer lloc perquè servint-se ells mateixos guanyen en autonomia i en segon lloc es fomenta la cohesió de grup i es potencia la relació amb els companys i companyes. El projecte funciona amb èxit a tots els centres en què s'aplica i compta amb la implicació de l'equip de monitoratge i de cuina, l'escola i la família, que són tots i cadascun d'ells una part activa de l'engranatge. Els infants estan acompanyats en aquest temps d'aprenentatge en què els monitors i els equips de cuina passen a ser referents i els orienten.
 
Punt de partida

L'any passat l'Agència de Salut Pública de Catalunya va presentar el document Acompanyar els àpats dels infants. Consells per a menjadors escolars i per a les famílies, que va tenir un ampli ressò en el sector de l'educació. Des de l'empresa 7 i TRIA es van recollir les propostes del document i s'ha treballat amb nutricionistes i pedagogs per donar forma al projecte Servim-nos com a casa. La iniciativa s'articula a partir de la pedagogia invisible que treballa de forma implícita aquells actes que, sense adonar-nos-en, comporten l'aprenentatge de continguts, procediments i actituds i la pedagogia de l'exemple com a eina que posa l'accent en l'actitud i en la comunicació de l'educador com a referent per assolir la seguretat afectiva que necessiten els infants.
 
Arxivat a