Sis camins municipals del Baix Montseny poden convertir-se en carreteres

Es tracta de dos camins a Sant Antoni de Vilamajor, un a Sant Pere de Vilamajor, el de Gualba a Campins i dos camins a Santa Maria de Palautordera

Redacció
17 de juny del 2016
Actualitzat a les 12:07h
Presentació del Pla Zonal.
Presentació del Pla Zonal. | Diputació de Barcelona
Sis camins municipals del Baix Montseny són susceptibles d'integrar-se a la xarxa local de Carreteres de la Diputació de Barcelona, segons que s'ha informat aquest dijous als alcaldes del Vallès Oriental el diputat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat, Jordi Fàbrega, juntament amb el president del Consell Comarcal, David Ricart en el decurs de la presentació del Pla zonal de carreteres del Vallès Oriental elaborat per la Diputació de Barcelona.

D'aquests camins baixmontsenyencs inclosos en el Pla n'hi ha dos que són de Sant Antoni de Vilamajor, un de Sant Pere de Vilamajor, el que va de Gualba a Campins i dos camins més són ubicats a Santa Maria de Palautordera. Al Vallès Oriental n'hi ha deu més i en el seu conjunt són 40 quilòmetres que ja estan fent la funció de carretera.

El Pla zonal detalla tots els camins municipals actuals que fan aquesta funció pel fet que compleixen, com a mínim, amb un dels vuit criteris que l'actual Reglament de carreteres estableix perquè sigui considerada com a tal. Així mateix, suposa una inversió econòmica per adequar-lo a temes com ara el ferm, les contencions, el traçat o la senyalització.

El Pla zonal del Vallès Oriental i la seva diagnosi s'enviarà a tots els alcaldes de la comarca. A partir d'aquí, el Consell Comarcal serà qui haurà de gestionar i dinamitzar el debat territorial amb els alcaldes perquè, d'entre tots els camins municipals inclosos en el Pla, consensuïn els tres prioritaris en què caldrà invertir per convertir-los en carretera. En conjunt, l'actuació prevista al Vallès Oriental suposarà una inversió d'uns 3,5 MEUR.

Eixamplament de carreteres local

Al Vallès Oriental també hi ha 50 quilòmetres de carreteres, d'un total de 200 quilòmetres de la xarxa local, que no tenen encara l'amplada de seguretat necessària pel creuament de dos vehicles de gran tonatge. En aquest sentit, el diputat Fàbrega ha anunciat una actuació en aquest conjunt de carreteres per adaptar-les a l'amplada mínima de sis metres de calçada i vorals.

Aquest eixamplament de carreteres, totes de la xarxa local de la Diputació de Barcelona, suposarà una inversió addicional d'1,5 MEUR. Entre les carreteres que s'intervendrà al Baix Montseny hi ha la de Santa Fe del Montseny, l'accés a Gualba i la carretera de la Costa del Montseny.

Nova línia d'ajuts per a la millora i manteniment de camins municipals

En la trobada amb els alcaldes del Vallès Oriental, el diputat Jordi Fàbrega ha informat també del nou programa d'ajuts als municipis que la Diputació de Barcelona va aprovar la setmana passada, per a la millora i el manteniment de camins municipals. D'acord amb la convocatòria, per poder rebre un d'aquests ajuts caldrà que els camins siguin d'ús públic i estiguin en un àmbit no urbà. Així, cada Ajuntament podrà rebre un ajut, com a màxim de 50.000 euros. El programa disposa d'un pressupost de 10 milions d'euros per aquest mandat 2016-2019, a raó de 2,5 milions d'euros per any.

Per valorar les sol·licituds presentades pels ajuntaments, es tindran en compte criteris com la urgència de l'obra, la reducció de riscos imminents, estabilització de talussos o restitució de la vialitat, la connectivitat a nuclis disseminats, la ràtio d'importància social a partir de quilòmetres de camins per cada 1.000 habitants, l'aportació econòmica municipal i la importància dels camins en l'àmbit territorial municipal.