Cinquanta anys de la Pujada al Montseny

L’exposició es podrà veure del 24 de maig al 15 de juny al Museu Etnològic del Montseny

Redacció
24 de maig del 2014
Un Audi pujant al Montseny l'any 1968 Foto: Cedida Ajuntament d'Arbúcies

El Museu Etnològic del Montseny a Arbúcies i l’Associació Clàssics Montseny Guilleries reten homenatge a la cursa ja desapareguda, una de les més emblemàtiques d’Europa, la Pujada al Montseny, i que es va convertir en un dels principals esdeveniments del Montseny durant tres dècades.
 
Ara ja fa 50 anys. Aquell 26 d’abril de 1964 els contorns del Montseny es van engalanar per rebre la primera edició d’una cursa que acabaria fent història. Llavors es parlava de la F-1 i dels ral·lis, però poques persones havien sentit a parlar d’una Pujada en Costa. Era una modalitat força nova que anava adquirint protagonisme a Europa i que permetia als espectadors veure cotxes de somni de tan a prop que, gairebé, et rascaven els peus quan traçaven els revolts. Aquell any, el Real Automòbil Club de Catalunya (RACC) havia decidit organitzar la primera Pujada al Montseny. I el públic va respondre amb aquella afició folla que sempre ha caracteritzat als bojos del motor a casa nostra.
 
La cursa s’iniciava a les afores de Sant Celoni, entre Campins i Mosqueroles, a la carretera cap a Santa Fe. El recorregut tenia 16 quilòmetres i era molt selectiva, tal com explicava el mateix Joan Fernández, guanyador de les dues primeres edicions. “Els dos quilòmetres inicials són ràpids amb espectaculars paelles. La segona part, és on es juga la cursa, amb canvis de rasant, contra peraltes i esses encadenades que es fan a gran velocitat. L’última part és molt ràpida i exigeix portar el cotxe derrapant”.

Fernández portava llavors un Porsche que es feia mirar. Però la carrera va anar creixent. Va tenir fins a quatre equips oficials: Ferrari, Porsche, Abarth i BMW. Va comptar amb pilots que competien a la F-1 (Stommelen, Mitter, Scarfiotti) que corrien amb prototips i fórmules adaptats a les pujades en costa i d’altres que ja formen part de la història de l’automobilisme: Mauro Nesti, Andrés Vilariño, Fermín Vélez, Manel Juncosa, Xavi Riera... Eren cotxes que la gent de les nostres contrades no estava habituada a veure. I que pujaven per aquells revolts travessats i sortien com una exhalació, a menys d’un metre de la gent que omplia les cunetes i les feixes circumdants.

Un moment de la cursa d'Stromberg l'any 1970 Foto: Joaquim Reberté

La carrera s'acaba
 La cursa es va disputar fins el 1989, quan els pressupostos es van disparar i les noves normes de seguretat dictades per la Federación Española de Automobilismos la van convertir en inviable en un espai que estava dins del Parc Natural. Aquell any ja no va ser puntuable pel Campionat d’Europa, ni pel d’Espanya. Només pel de Catalunya.
 
Ja fa 50 anys d’aquella primera Pujada al Montseny i el Museu Etnològic del Montseny ha preparat una exposició, que es podrà veure del 24 de maig al 15 de juny, on es podrà contemplar, a través de material inèdit recopilat en el mateix Montseny, l’impacte d’aquella cursa en la societat de l’època. Des dels cotxes més espectaculars als utilitaris de l’època, cartells de les primeres curses, fotografies dels aficionats, maquetes de punts emblemàtics o vídeos que recullen moments destacats de la història de la pujada.

La presentació es farà el dissabte 24 de maig, amb la presència de Joan Fernández, Xavi Riera, Jordi Gual (director de cursa), Aman Barfull (sots director del Circuit de Catalunya), Josep Maria Miret (cap de comunicació del RACC) i Josep Casanovas i Emilio Pérez de Rozas (periodistes de motor). L’exposició compta amb la col·laboració de la Col·lecció d’Automòbils Salvador Claret, RACC, Mundo Deportivo i l’Ajuntament d’Arbúcies
Arxivat a