Aquest any una carretera podria unir Sant Marçal i Collformic

Seria l'execució definitiva d'un projecte promogut l'any 2008 per l'Ajuntament de Montseny | La Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny s'hi oposa perquè implicarà un augment de mobilitat

Redacció
19 de març del 2014
Font Bona, a Sant Marçal Foto: Jordi Purtí

En el decurs d'aquest any 2014 podria portar-se a terme l'execució definitiva de l'arranjament i pavimentació del camí que ha d'unir la carrtetera de Collformic amb Sant Marçal. Es tracta d ela fase II del projecte que es basa en asfaltar 3.700 metres de la pista forestal existent des de la font de les Nàiades fins a la font Bona. De fet, segons les informacions de l'Ajuntament de Montseny, aquestes obres volen ser la fase final d'un projecte que es va inicar l'any 2008 amb l'execució de la Fase I i l’asfaltatge fins al càmping Les Illes.

Tal com ha vingut fent les darreres setmanes, la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny (CSM) s'ha manifestat extremadament crítica amb el projecte perquè al seu entendre suposarà una entrada de maquinària pesant, tala d'arbres, moviments de terres i desviament i canalització d'aigües, entre d'altres inconvenients. En aquest sentit des de l'entitat conservacionista s'assegura que l’objecte formal d’aquest
nou vial és la unió dels dos principals eixos de comunicacions del massís, fet que
implicarà un augment de la mobilitat i la freqüentació en un àmbit de màxima
protecció, catalogat com a Zona de Reserva i Zona d’Alt Interès Natural, Ecològic i
Paisatgístic pel Pla Especial del Parc Natural del Montseny.

Zona altament sensible
El projecte, promogut per l’Ajuntament de Montseny, ja té el consentiment i l’informe
preceptiu favorable dels gestors del Parc Natural. Els més de 311.000 euros que costarà aquesta obra són finançats per ambdues administracions, amb el suport de la
Generalitat de Catalunya a través del PUOSC. "Des de la CSM ens oposem a una obra que entenem que significa obrir la circulació al trànsit rodat en una zona altament sensible pel que fa a la biodiversitat, capçalera de la conca de la Tordera i fins ara força aïllada i salvaguardada de la hiperfreqüentació i l’explotació". La pista connectarà dues de les zones de freqüentació més elevada del Parc, com són els sectors Santa Fe ‐ Sant Marçal i l’eix Collformic ‐ Montseny, fet que pot potenciar un flux considerable de turistes per la nova via. Per la CSM aquest increment de la mobilitat tindrà conseqüències directes i indirectes sobre la flora, la fauna i els ecosistemes de la zona, un augment considerable del risc d’incendi i d’erosió, així com de la contaminació lumínica acústica i atmosfèrica amb els conseqüents efectes sobre el medi.

La CSM també argumenta que un informe de l’any 2012 emès pel mateix Parc Natural ja alertava de tots aquests impactes, com també de l’augment d’atropellaments d’amfibis detectats a la pista asfaltada de la Fase I del mateix projecte. "Però, increïblement, aquest mateix informe va acabar servint de base perquè l’Oficina del Parc Natural del Montseny emetés l’informe preceptiu favorable al projecte". Per això, els responsables de la coordinadora critiquen el model de gestió del parc ja que consaideren que només afavoreix el turisme elitista en perjudici de la conservació i la rehumanització del mateix territori. "Una vegada més, inversió pública en favor dels interessos privats i en perjudici de la conservació del territori", conclou la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny.