Comença a caminar la Taula per l'Aigua Pública de Riells i Viabrea

Cup, En Comú, JuntsxRiV, Podem, PSC i l'Associació de Veïns Aigua és Vida per tot Riells i Viabrea han entrat una intància per posar fi a les irregularitats actuals

D'esquerra a dreta: Carlos Pérez regidor del Partit Socialista i portaveu de la taula del aigua; Carol Gascueña , en respresentacio de la CUP; Cristina Martínez,en representació del PSC;  Sara Sigüenza, en representació de COMÚ; i Bernabé Matamala,  president d'Aigua és Vida i representació de PODEM
D'esquerra a dreta: Carlos Pérez regidor del Partit Socialista i portaveu de la taula del aigua; Carol Gascueña , en respresentacio de la CUP; Cristina Martínez,en representació del PSC; Sara Sigüenza, en representació de COMÚ; i Bernabé Matamala, president d'Aigua és Vida i representació de PODEM | Taula Aigua Pública RiV
Redacció
17 d'octubre del 2020
Actualitzat a la 13:13h
La Taula per l'Aigua Pública de Riells i Viabrea ha començat a caminar amb la presentació d'un escrit a l'Ajuntament d'aquest municipi del Baix Montseny, a cavall entre les comarques de la Selva i el Vallès Oriental. En aquest escrit, que han signat persones en representació de Cup, En Comú, JuntsxRiV, Podem, PSC i l'Associació de Veïns Aigua és Vida per tot Riells i Viabrea, s'exposa que "el dia 23 de setembre d'enguany es va iniciar un procés per constituir una Taula per l'Aigua Pública de Riells i Viabrea, que fins el dia d'avui compta amb la participació de diversos grups polítics i entitats veïnals del municipi, així com nombroses persones a títol individual."

Els impulsors han aportat un resum de motius per defensar l'aigua pública en el municipi destacant que l'aigua és un bé comú i no pas una mercaderia. Assenyalen tanmateix que l'empresa que la gestiona (fa més de 30 anys sense contracte) "s'ha adjudicat un benefici net, després que li paguem totes les despeses, d'un 16% sobre el total de despesa. És a dir, com més despesa més benefici."

Consideren que les instal·lacions són deficients i només s'han fet nyaps per sortir del pas, perdent 40 litres de cada 100. Remarquen també que s'han deixat de fer servir els pous del terme municipal creant dependència dels pous de l'empresa a La Batllòria, amb major despesa de la captació i impulsió.

Els representants dels partits i entitats veïnals es queixen que els talls d'aigua són cada dos per tres, amb les repercussions en electrodomèstics i la qualitat i que la tarifa actual, unilateral, bonifica als grans consumidors al tenir un segon tram il·limitat.

Cànon i qualitat de l'aigua

En el resum de greuges que han fet saber en un comunicat s'assenyala el fet que "l'empresa no ha pagat puntualment, i creiem que no paga, el cànon de l'ACA que ens cobra, a nosaltres sí, un trimestre darrera l'altre. En aquest sentit, AAT SL fa servir, recorden, recursos municipals per desenvolupar el seu negoci sense compensar els usuaris per la seva utilització (canonades i dipòsits). En termes econòmics s'assegura que "no paga, que sapiguem, taxes per utilització de via pública en una activitat privada amb un important benefici econòmic."

Pel que fa a la qualitat de l'aigua diuen que deixa molt que desitjar. "Només s'aporta clor sense cap altre tractament per eliminar ferro, manganès i altres components." En el comunicat també es diu que "no hi ha control del govern municipal, ni ciutadà, sobre els ingressos, la despesa, ni la gestió tècnica del servei."

Explicacions clares

L'escrit conclou sol·licitant que l'equip de govern local expliqui clarament, i per escrit, les seves intencions en la propera comissió d'estudi – abans d'acordar-ne la seva creació - i els convoqui, properament, a una reunió conjunta per concretar les accions que calguin i el calendari necessari per posar fi a la irregularitat actual "que només beneficia interessos privats per damunt dels interessos de la ciutadania del nostre poble.”

La Taula disposarà d'un blog i una pàgina de faceboock on s'anirà compartint tota la informació possible sobre el servei d'aigua, en mans privades fa més de 30 anys, així com les propostes i actuacions que es portin a terme per defensar-ne la seva gestió pública tan aviat com sigui possible.  

A més, es posa en marxa un canal d'informació de whatsapp al que es podran afegir les persones que ho sol·licitin. "Tenim clar que hi ha dificultats, però cada dificultat i obstacle es pot salvar d'una manera o altra si hi ha una ferma voluntat de superar-les”, afirmen les persones que han presentat aquesta instància adreçada a l'equip de govern municipal.   
 
Arxivat a