La Diputació de Barcelona no autoritza la celebració de l'Ultra Montseny per la crisi de la Covid-19

L'avís de suspensió arriba vuit dies abans de la celebració de la cursa i s'està a l'espera de com es resol el tema de les inscripcions

Ultra Montseny
Ultra Montseny | Josep Maria Montaner
Redacció
21 de setembre del 2020
Actualitzat a la 13:19h
Un informe desfavorable de la Diputació de Barcelona i en conclusió la no autorització de fer la cursa Ultra Montseny, que havia de transcórrer aquest proper dissabte 26 de setembre per diversos punts del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, ha estat el desencadenant final de la suspensió de la cursa que, a més, era puntuable per al Campionat d'Espanya. La resolució de l'ens supramunicipal ha arribat vuit dies abans de la celebració de l'Ultra Montseny.

En l'informe de la Diputació de Barcelona s'argumenta que la crisi sanitària generada pel coronavirus Covid-19 i la seva actual evolució ens situa en una realitat d'excepcionalitat plena d'incerteses. "És per això que, actuant sota principis de prevenció per tal de salvaguardar la salut de les persones tot minimitzant els risc de contagis de la infecció, es considera molt arriscat el seu desenvolupament tant pels participants com per a la gent que hi viu i treballa en el terriotori on està previst desenvolupar aquesta activitat".

L'àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona considera, per altra banda, que en la situació actual en el Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, espai natural protegit i amb uns alts valors de conservació, "una activitat amb la participació d'un nombre elevat de persones de procedències diferents, pot tenir un impacte molt negatiu sobre el medi natural i sobre el territori i les persones que hi viuen.

Segona suspensió

L'Ultra Montseny estava calendaritzada inicialment per celebrar-se el passat mes d'abril i ja es va haver de cancel·lar per la Covid-19. En aquell moment es va prendre la decisió d'ajornar-la canviant-la de data i fixant-la per aquest proper diumenge 26 de setembre que tampoc no serà possible de portar-se a terme per les mateixes causes. Des de l'organització s'ha publicat a través dels seus canals de les xarxes socials que "som conscients que tots esteu sorpresos, indignats i enfadats, nosaltres estem en estat de shock. Després d'haver treballat per complir amb tots els protocols exigits per poder acollir una activitat esportiva naciona lamb totes les garanties de seguretat per als corredors, voluntaris i espectadors, la Covid-19 aquesta vegada ens ha guanyat, però la guerra no està perduda."

Les inscripcions

La suspensió de la cursa no comporta solament no fer-se la prova esportiva ja que la participació no és gratuïta per als corredors i alguns ja han demanat de manera expressa la devolució dels diners o bé que es guardi la inscripció per a l'edició 2021. En aquesta línia alguns dels corredors que tenien previst participar-hi també es queixen de la poca informació que fins al moment s'ha donat.

L'article 12 del reglament està referenciat a l'anul·lació o canvi de la inscripció. Un corredor pot sol·licitar l'anul·lació o bé el canvi de la inscripció sense més, aquesta petició d'anul·lació, sempre es farà abans del 14 març, i es retornarà el 80% de l'import d'aquesta, a partir del 15 de març (aquest inclòs) el participant perdrà la totalitat de l'import de la inscripció i no tindrà dret a fer canvis ni devolucions per cap causa.

Per a les inscripcions realitzades després del 15 de març: El corredor tindrà el dret de reclamar la devolució de la seva inscripció fins el 31 d'agost i aquesta serà del 80% de l'import. A partir de l'1 de setembre (aquest inclos) el participant perdrà la totalitat de l'import de la inscripció i no tindrà dret a fer canvis ni reclamar devolucions per cap causa.

En cas de cancel·lació de la cursa: Fins al 15 de setembre i en cas de cancel·lació de la cursa per causes de força major, sempre al·lienes a la voluntat de l'organització, la inscripció passarà automàticament a ser vàlida per a la següent edició de l'UM, en aquest cas el participant no hauria de fer cap tràmit.

Del 16 de setembre i fins al dia de la cursa aquest inclòs, en cas de cancelació de la cursa per causes de força major, sempre al·lienes a la voluntat de l'organització el corredor o corredora perdrà la possibilitat de guardar la seva inscripció per a la següent edició de l'UM.

De moment els organitzadors de l'Ultra Montseny, també a través de les xarxes socials, han manifestat que estan treballant en aquest tema, però ja avisen que "no és gens fàcil". asseguren que la seva voluntat és anar més lluny del que marca el reglament de l'Ultra Montseny, "no sabem si ho aconseguirem, ja que després de 18 mesos de molta feina i dues cancel·lacions una a poc més de 15 dies (4 d'abril) de la cursa i aquesta segona, on no calen més comentaris, lògicament el 95% de les despeses derivades de l'organització d'un esdeveniment d'aquestes característiques ja està realitzat".

Reiteren que és una situació molt complicada i per això demanem temps als participants que han fet la seva inscripció amb la intenció de poder donar una resposta més enllà de la que marca el reglament.

La suspensió, per altra banda arriba en mig del polèmic article 9 del reglament que obliga a tots els fotògrafs, externs o no de l'organització a acreditar-se i cedir els drets d'autor de les imatges a l'organització perquè en pugui fer l'ús que cregui més convenient. Aquesta "obligatorietat" ha aixecat polseguera entre el sector de la fotografia per sentir-se menyspreat i més quan els drets d'autor estan regulats per la Llei de la Propietat Intel·lectual.