entrevista

Anna Maria Lluch: «És impensable que l'escola torni a tancar com el curs passat»

Aquesta mestra de primària de l'escola pública Trentapasses demana serenor al col·lectiu per encarar el curs 2020-2021 i tranquil·litat als pares

per Jordi Purtí , 9 de setembre de 2020 a les 00:00 |
Anna Maria Lluch, mestra de l'escola pública Trentapasses | Jordi Purtí
Anna Maria Lluch (Barcelona 1954) és una veïna de Santa Maria de Palautordera que treballa de mestra a l'escola pública Trentapasses de Vilalba Sasserra. Reconeix que estem davant d'un curs excepcional que està marcat per la crisi sanitària de la Covid-19 però que s'ha d'encarar amb serenor i sense presses alhora que demana tranquil·litat a les famílies tenint present que caldran almenys dos anys per recuperar tot el que es va perdre el curs passat amb el confinament.

- Anna Maria Lluch quants anys fent de mestra?


- Més de trenta anys

- Sempre a la mateixa escola?


- No. Abans de ser mestra vaig passar per escoles bressol. Vaig estudiar magisteri i després vaig estar vint anys fent de substituta, fins que vaig aprovar les oposicions.

- Vint anys fent de substituta són molts anys, però aquest és el funcionament de l'administració pública no?


- Sí i tant. Has d'entrar a una llista i esperar que et toqui. Si no et presentes a les oposicions,  vas donant voltes per tot Catalunya.

- I a punt per començar el curs 2020 - 2021, un curs excepcional per tot el tema de la crisi sanitària. Com el veieu des de l'àmbit de l'educació?

- En principi esperem que sigui molt mogut perquè tot i que tenim establert un protocol estic convençuda que serà canviant, ja que cada tres o quatre dies ens diuen una cosa nova. Tinc el convenciment que començarem el més normal possible però el protocol s'anirà adaptant.

- La situació anirà canviant en la mesura que la pandèmia vagi evolucionant...

- Sí. Jo espero que la pandèmia vagi a millor i els protocols també, ja que en cas contrari la situació serà més rígida i això no és bo per ningú.

- A punt de començar un nou curs i malgrat la situació actual, imagino que el col·lectiu de mestres desitgeu que s'acabi bé, ja que perdre pràcticament dos cursos començaria a ser preocupant?

- És impensable que l'escola torni a tancar com ho va fer el curs passat. Per això ens diuen que es posaran tots els esforços per evitar-ho. Si cal fer un confinament, caldria que no s'anés més enllà dels quinze dies.
 

La mestra Anna Maria Lluch demana serenor al col·lectiu i tranquil·litat als pares Foto: Jordi Purtí



- Amb quin ànim comencen el curs a l'escola Trentapasses?

- En general l'ànim és molt bo, amb ganes de retrobar-nos i de treballar. Tenim un nou equip directiu jove i amb energia que sempre ajuda molt i això fa que tinguem tots molt clar el que volem fer. Som un equip de mestres molt unit, una escola amb molt bon ambient que ens posem d'acord de seguida a l'hora de fer coses i això ajuda molt a què l'escola funcioni.

"La societat no ha estat conscient de la importància de l'escola i gràcies a la Covid-19 ens hem adonat quan és de primordial i que els nens siguin presents a l'escola."


- L'actitud dels mestres davant de la situació actual ha de ser diferent de la que ha estat en condicions normals i tenint present que comença un nou curs que els alumnes no saben el que és una aula escolar des de fa sis mesos?

- D'entrada s'ha de tenir clar que tot el que es va perdre el curs passat no es recuperarà en aquest curs. En caldrà dos. Per tant, és molt important que la situació no empitjori i no ens tornin a confinar. La societat no ha estat conscient de la importància de l'escola i gràcies a la Covid-19 ens hem adonat quan és de primordial i que els nens siguin presents a l'escola. Des de casa, des del meu punt de vista, no hem pogut fer pràcticament res. Només mantenir la sensació que els alumnes estan ocupats i van fent, per tant és un curs perdut. L'actitud del mestre ha de ser molt serena i sense presses. La prioritat és que el nen estigui bé a l'escola, recuperar el ritme i el benestar. També cal que les famílies es tranquil·litzin. Fins que aquests dos pilars no estiguin conjuntats la feina del mestre no serà vàlida. Tots plegats ens haurem de donar temps.

- Teniu por de com evolucionarà el curs?

- Hi ha de tot. Alguns mestres han començat a treballar amb molta por. El meu cas particular és de tenir molt respecte per la Covid-19, però no tinc por. En cuido molt i segueixo els protocols i estic segura que tot anirà bé. Per la meva manera de ser penso que demà em pot atropellar un cotxe o diagnosticar-me un càncer i que pugui agafar el coronavirus és una cosa més de les que em poden passar. Per tant, jo m'imposo les normes perquè no em passi.

- Quin és el protocol que tenen establert a l'escola?

- Si algun nen té símptomes el primer que es fa és aïllar-lo del grup i comprovar que realment sigui Covid-19. Ja tenim una part de l'escola destinada a aquesta probabilitat i la direcció se'n farà càrrec. Es truca als pares i ha d'anar al metge directament on li faran la prova i s'haurà de quedar a casa mentre no es conegui el resultat. En cas de ser negatiu torna a l'escola sense cap problema i si és positiu s'haurà d'aïllar el grup-classe per comprovar si hi ha algun altre cas positiu. En el cas dels mestres el mateix. De tota manera tinguem present que no pas tot és coronavirus i això segur que durant el curs ens passarà.

- Anna Maria Lluch és una mestra lluitadora i ha hagut de plantar cara al Departament perquè, per la seva edat, la van posar dins d'un grup de risc i no li deixaven fer classe. Com ha acabat tot plegat?

- He hagut de remoure cel i terra perquè jo tinc 66 anys i, de fet ja he allargat un any més del que em toca. Vaig demanar-ho al Departament seguint el protocol establert, però això va ser abans del confinament. Però quan ens van tancar a casa es van adonar que jo ja superava l'edat i em van col·locar en un grup d'alt risc i llavors no em volien deixar tornar. Vaig queixar-me al Departament i em vaig adreçar al Síndic de Greuges. Finalment, el Departament va col·locat en grup de mestres de més de seixanta anys sí, però no soc vulnerable ni d'alt risc i, per tant, puc tornar a l'escola i estic molt contenta.

"Un pla que dona al nen la motivació necessària als alumnes perquè tenen la sensació que fan el que volen però a la vegada els dona molta responsabilitat i autonomia"


- Vostè també és molt activa a les xarxes socials i al seu blog nanilluch.cat i on fa moltes reflexions sobre temes diversos com és el cas del pla de treball a l'escola. Un pla que ha estat premiat. De què es tracta?

- És una metodologia que ve dels plans de treball de Célestin Freinet no és un invent meu però basat en això vaig intuir que hi havia alguna cosa que era bona per als alumnes i quan vaig entrar a l'escola Trentapasses hi havia un equip directiu molt receptiu i el vaig demanar que volia portar a terme un pla de treball i em van donar ales per posar-lo en marxa i any rere any l'he anat millorant. És una manera d'organitzar els nens i que cada nen s'organitzi la feina que ha de fer durant un cert temps, concretament quinze dies. Un pla que dona al nen la motivació necessària als alumnes perquè tenen la sensació que fan el que volen però a la vegada els dona molta responsabilitat i autonomia que és el que en el fons volem els mestres.

- I ara ja és un pla que s'aplica a tota l'escola...

- Durant vuit anys ho vaig fer jo sola als cursos de primer i segons i de mica en mica si han anat afegint la resta dels mestres. Des de fa dos anys l'hem implantat a l'escola i vam decidir de presentar-lo com una innovació pedagògica i ens l'han premiat.

 

Participació