COMUNICAT de l'Ajuntament de Breda en relació al temporal de vent i pluja del passat 23 d'octubre

L'Ajuntament de Breda estudiarà la possibilitat d'emprendre accions legals per la manca de previsió i negligència en la posterior gestió del desastre

Comunicat de l'Ajuntament de Breda per la llevantada
Comunicat de l'Ajuntament de Breda per la llevantada | NBM / arxiu
Redacció
05 de novembre del 2019
Actualitzat a les 15:44h
La matinada del 22 al 23 d'octubre la vila de Breda es va veure immersa en unes condicions meteorològiques extremes, amb el pas d'un esclafit que va provocar ratxes de vent fortíssimes i inaudites a la nostra població. En aquest sentit, recordar que el fortíssim vent que es va produir pels volts de les dues de la matinada va produir nombroses destrosses en forma d'arrencada d'arbres, talls de vies principals i secundàries i caiguda de pals telefònics i de llum, amb la conseqüent pèrdua dels servei d'ambdós subministraments.

A poc a poc, amb el pas de les hores, la millora de les condicions meteorològiques i amb la participació de la brigada municipal es va anar restablint els diversos serveis i vies afectades, bo i quedant sense funcionament el subministrament elèctric, que havia saltat pels volts de les dues de la matinada coincidint amb el moment de màxima severitat del temporal de vent i pluja.

De bon matí l'Ajuntament ja es va posar en contacte amb Endesa per tal de tenir coneixement de primera mà de l'abast de la destrossa provocada pel vent i la previsió de restabliment del servei. El que semblava una avaria que al llarg del matí es podria arreglar va acabar derivant en una manca de subministrament elèctric per part de la companyia d'entre 24 i 28 hores, pels quals molts veïns, comerços i indústries han sofert danys econòmics importants i quantificables per la manca de llum durant un període tan prolongat.

Cal fer esment també a moltes llars de Pagès de Dalt i Pagès de Baix que després d'una setmana del temporal encara no disposaven de subministrament elèctric, fet pel qual denunciem la manca d'atenció per part d'Endesa i la lentitud a l'hora d'arreglar línies que afecten directament a veïns i veïnes del nostre municipi.

Així doncs, des de les 8 del matí del dia 23 fins al migdia del dia 24 es va realitzar per part de l'Ajuntament de Breda (equip de govern, Guàrdia Municipal i Oficines) un total de 55 trucades a Endesa, de les quals van ser efectives una trentena. En tot moment l'Ajuntament va estar a sobre de les tasques de reparació i va pressionar per tal que la reparació s'executés amb la màxima celeritat possible. Aquella mateixa tarda es va parlar també amb el responsable dels serveis territorials d'Interior a Girona per tal de contrastar informacions i exercir el màxim de pressió sobre la companyia elèctrica.

Els terminis de temps que en tot moment se'ns van donar van impedir, així mateix, prendre decisions alternatives. Al llarg del matí se'ns deia que al migdia estaria arreglat, després va passar a ser a mitja tarda i després abans que es fes fosc. Aquesta dilació sense previsions no va permetre proporcionar informació fiable a la població, per la qual ningú es va poder abastir a través de fonts alternatives ja que el restabliment del servei semblava sempre a curt termini. Un cop més, la manca de previsió per part de la companyia va impedir la presa de solucions alternatives al llarg del dia, ni per part de l'Ajuntament ni per part de molts comerços i indústries. Com es pot entendre fàcilment, ningú fa portar generadors elèctrics pel seu compte si la companyia diu que en un parell o tres d'hores es restablirà el subministrament.

Paral·lelament, tot i que des de l'Ajuntament podem entendre la severitat de les condicions meteorològiques viscudes i comprendre les dificultats derivades de la reparació, hem de dir alt i clar que no abastem a entendre com Endesa triga més de 12 hores a activar el pla B, consistent a portar grups electrògens a la vila per abastar-nos elèctricament. No activa l'arribada de grups electrògens fins les set o les vuit del vespre, quan ja es porta 18h sense subministrament; més quan la companyia ha fet una volta de reconeixement amb helicòpter per la zona a mig matí i és perfectament coneixedora de la situació i de l'abast dels danys ja al migdia.

Serveixi, doncs, aquest escrit per denunciar la situació viscuda a la vila de Breda, així com advertir la companyia subministradora d'energia que l'Ajuntament de Breda estudiarà la possibilitat d'emprendre accions legals per la manca de previsió i negligència en la posterior gestió del desastre provocat pel temporal de vent i pluja de la matinada del 23 d'octubre.