entrevista

Jordi Pastells i Jordi Molina: «El gran valor de la cervesa artesana és la seva localització»

Els dos creadors de la marca Birrum, cervesa artesana de Sant Celoni, expliquen l'experiència del seu primer any d'haver-se donat a conèixer

per Jordi Purtí, 14 de juny de 2019 a les 16:19 |
Jordi Molina i Jordi Pastells creadors de la cervesa Superbia de Birrum | Jordi Purtí
Justament aquest 14 de juny fa un any que els cervesers de Sant Celoni Jordi Molina i Jordi Pastells van donar a conèixer de manera oficial el projecte Birrum i la sortida al mercat de la cervesa artesana d'estil Saison Superbia. Per fer l'entrevista m'han convocat al Celler Espinaler ja que consideren que en aquest local del carrer Major de Sant Celoni és on van tenir l'empenta definitiva per fer realitat el projecte. Com no podia ser de cap altra manera les preguntes i respostes s'han fet acompanyades del primer dels pecats capitals que han donat a conèixer.

- Un hobbie fet realitat?


- Nosaltres tenim les nostres respectives feines en Jordi Molina és enginyer i en Jordi Pastells decorador d'interiors, però ens agrada la cervesa i provar-les. Ja fa temps que vàrem fer un curs de fermentació i després fèiem experiments a casa i elaborant receptes i fer-les provar en trobades familiars o d'amics. Per nosaltres segueix sent una manera de gaudir de la cervesa.

- Però us llenceu a comercialitzar-la...

- Tots dos som molt perfeccionistes i vàrem decidir que les coses les havíem de fer bé. Sense presses. Trobar la marca, el nom, el concepte, cap on anaven les marques perquè el món de la cervesa artesana no és gens fàcil i malgrat que en els últims anys ha tingut un creixement molt gran representa un percentatge ínfim en el sector, l'1,2 per cent de fabricació anual.

"En un viatge de cap de setmana a Roma ens vàrem decidir per posar un nom llatí al nostre projecte i lligar-lo amb els set pecats capitals."


- Per què Birrum i els set pecats capitals?

- Una mica és això que et dèiem d'anar fent les coses a foc lent. Va ser en un cap de setmana que érem a Roma que ens va venir la idea que al nostre projecte li podríem donar un nom llatí i per això Birrum, però que a més el podríem lligar als set pecats capitals. I la Superbia és el primer. Amb tot plegat ja tenim el concepte tancat i podem començar a donar-li vida.

- I us decidiu per una cervesa estil saison...

- Havíem de fer alguna cosa diferent del que hi ha en el sector del mercat artesà. La nostra idea és relacionar la cervesa Superbia amb l'estil dels pagesos belgues que treballaven el camp i el concepte del pecat. de fet aquest és un estil que n'hi ha molt pocs i això ho hem pogut constatar el cap de setmana passat en una fira a Saragossa on dels trenta-cinc productors els únics amb estil saison érem nosaltres. La saison és un estil que es van inventar els belgues per passar bé l'estiu

- I quines particularitats té aquest estil?

- Les maltes, els llúpols i el llevat que s'utilitza són molt específics i també porta un punt de coriandre.

"El Premi al Festival Barcelona Beer Challenger ens ha donat visibilitat. Abans érem uns desconeguts i ara, com a mínim, som un més"


- Ja heu dit que això de ser uns gypsy brewers no és la vostra ocupació principal, de tota manera en aquest any just de vida que té el projecte Birrum us han passat coses inimaginables com un dels premis en la darrera edició del festival Barcelona Beer Challenge?

- Tu ho has dit mai no ens ho haguéssim imaginat que ens podrien passar aquestes coses en tant poc temps i més quan el dia a dia el dediquem bàsicament a les nostres feines i l'estructura que tenim muntada és minúscula. Aquest Festival de Barcelona Beer Challenge ens ha donat una altra empenta en el nostre camí i podem dir que abans érem uns desconeguts i ara, com a mínim som un de més i tenim més visibilitat. De fet l'estada a Saragossa el cap de setmana passat va ser una convidada expressa dels organitzadors que si no hagués estat pel premi de Barcelona segurament mai no haguessin pensat en nosaltres.

- Quina és l'experiència que teniu vosaltres d'aquest any?

- Ens ho hem passat molt bé. En un any hem creat la marca, el concepte, ens han donat un premi a Barcelona i ens han convidat a un Festival a Saragossa. No ens ho podíem imaginar ni en els millors somnis.
 

Jordi Pastells i Jordi Molina al recent Festival de Saragossa Foto: Birrum



- És complicat el sector de la cervesa artesana?

- Sí que ho és aquest darrer any també hem pogut conèixer l'altra cara de la cervesa. Les marques industrial dominen el mercat absolutament i marquen el pas, hi ha marques artesanes que estan ben posicionades i després hi ha el grup de petits productors que busquem el nostre raconet i més quan no tenim tot el temps que voldríem per dedicar-nos-hi.

- Us heu plantejat dedicar-vos-hi plenament?

- Nosaltres fem el porta a porta, la distribució, la fórmula... arriba un moment que ja no tenim prou mans, però el nostre lema és anar poc a poc i gaudir-ne. No volem ser un hàmster i entrar en una roda sense sortir-ne. La segona cervesa no la traurem fins que considerem que està al nivell, com a mínim de la primera.

- La vostra idea és fer set cerveses?

- Tenir una marca i una sèrie et posiciona a nivell de visibilitat, de màrqueting, de comercialització i de vendes i tot queda més arrodonit, però tot necessita el seu temps.

"El procés des del moment que es comença a fabricar fins que es pot servir a taula és de com a mínim un mes"


- Les receptes les feu totes vosaltres mateixos?

- La fórmula la fem amb un programa i després a casa elaborem vint litres i fem les proves que considerem necessàries fins que ja hi donem el vist-i-plau i ja elaborem cinc-cents litres i els portem a fabricar a una empresa de la Selva. Es fabrica durant tot un dia, i després està quinze dies madurant abans no es traspassa a les ampolles. Al cap d'una setmana s'etiqueten i madura una setmana més. El procés des que es fabrica fins que es pot servir a taula és d'aproximadament un mes, com a mínim.

- La Birrum Superbia és el vostre gust de cervesa?

- Mira els gustos que tenim tots dos són molt diversos. Al final no es tracta de fer el que ens agrada a nosaltres sinó pensar el que pot agradar al client. Hi ha estils que són molt peculiars i segur que ens quedaria al magatzem. És trobar l'equilibri entre crear una cervesa pròpia creativa i a qui no està acostumat a beure cervesa artesana la provi i se la begui.

- Com s'aprèn a fer una cervesa?

- Fent moltes proves i anar tastant i acostumar el paladar, no hi ha altre camí.

- Quin és el gran valor de la cervesa artesana?

- Sens dubte la localització. Els que ens dediquem a elaborar cerveses artesanes d'alguna manera marquem territori a la nostra zona i no tenim una mobilitat excessiva i això evita la deslocalització. Som com un valor patrimonial del poble que els veïns també se'ls fan seu el producte.

- El segon pecat el teniu a punt?

- A poc a poc i bona lletra. Tot al seu moment ja avisarem.
 

Un moment de l'entrevista amb els productors de la cervesa Birrum de Sant Celoni Foto: Jordi Purtí

 

Participació