Setmana Santa

Quines carreteres quedaran més col·lapsades en l'operació sortida de Setmana Santa?

Trànsit avança les previsions per evitar passar hores a la carretera

per Laura Estrada, 17 d'abril de 2019 a les 13:13 |
Cua quilomètrica a l'altura de Santa Cecília de Voltregà. | Adrià Costa
A partir d'aquest dijous Sant a les 15 hores i fins dilluns de Pasqua a mitjanit, les carreteres catalanes comptaran amb una major presència d'efectius policials que vetllaran per mantenir la seguretat viària, ja que en aquest període de l'any s'esperen retencions importants a diversos punts del territori i més perill en la circulació. Les vies més afectades, segons ha informat el cap de la Comissaria general de Mobilitat, Joan Carles Molinero, seran l'AP-7, la C-16, la B-23, l'A-2 i la N-145. També veuran retencions les carreteres que permeten l'accés a la Costa Brava, com la N-II, la C-31, la C-65, i les que es dirigeixen a la Costa Daurada, com la N-340. En total s'estima que en l'operació sortida (des de dijous fins al divendres) 345.000 vehicles abandonaran l'àrea metropolitana de Barcelona; en l'operació tornada (de diumenge a dilluns), es calcula que prop de 557.000 vehicles tornaran a la capital catalana. 

El director de Trànsit Juli Gendrau ha explicat que, en coordinació amb els Mossos d'Esquadra, des de principis d'any fins a l'abril el servei d'helicòpter (dues dotacions) encarregat de vigilar la circulació, inspeccionar carreteres i fer seguiment de dispositius ha executat un total de 53 serveis de vigilància de trànsit, durant els quals ha observat 265 conductes antireglamentàries que han acabat en sancions. Entre aquestes infraccions viàries, Molinero ha posat com a exemples l'ús indegut del telèfon, avançaments en línia continua o per la dreta i circulacions per zones no habilitades. 


17.443 infraccions sancionades gràcies a cotxes patrulla de paisà

A banda del servei d'helicòpter, Molinero ha afegit que també es potenciaran –com ja es fa des de fa anys-, els controls de vehicles espiells, cotxes de paisà amb agents uniformats al seu interior que detecten infraccions greus de forma discreta. Des del gener de 2019, els cotxes espiell han registrat bons resultats, segons el comissari; en total, s'han identificat 17.443 infraccions que han acabat en sanció. Aquesta Setmana Santa entraran en circulació entre 80 i 100 vehicles espiells.

"No existeix un perfil únic d’infractor”, ha dit Molinero. Algunes de les infraccions que els cotxes espiells han detectat són persones que són sancionades dues vegades un mateix dia, una conductora que alletava un fill mentre conduïa –sense cinturó-, conductors afaitant-se al volant o rentant-se les dents, un conductor masturbant-se mentre circulava... "Fins i tot, una vegada un conductor de camió parlava per telèfon i quan els agents del cotxe espiell van indicar que s'aturés per multar-lo, el conductor va llançar el mòbil per la finestra a un descampat". "Són anècdotes que poden fer gràcia en roda de premsa, però són infraccions molt greus que posen en perill la vida de moltes persones i que, gràcies als cotxes de paisà, són més fàcils d’identificar", explica Molinero. 
 

Agents de la Policia Municipal de Sabadell del torn de nit. Foto: Juanma Peláez


1.418 controls preventius a les carreteres

El 90% dels accidents que tenen lloc a les carreteres són per factors humans. Segons Gendrau, els quatre factors que els propicien són les distraccions, els excessos de velocitat, el consum de drogues i alcohol, i el no utilitzar les mesures de seguretat (com el cinturó). Davant d’aquests fets, Molinero ha xifrat en 1.418 els controls preventius que es faran a les carreteres. Alguns d'aquests seran macro-controls i altres, només comptaran amb un parell d’agents, que se situaran en punts que registrin més probabilitat de sinistralitat. 

41 morts des de l'1 de gener del 2019

Gendrau ha demanat prudència i precaució a les carreteres, “des de l’1 de gener ja són 41 persones les que han perdut la vida a les carreteres, en 41 accidents”. Respecte al mateix període del 2018 hi ha hagut una reducció de víctimes d’un 25%, però els ferits greus han augmentat passant dels 193 l’any passat a 206 aquest. 

Els col·lectius més vulnerables, ha dit Molinero, són els motoristes (aquest any n’han mort nou), els ciclistes (dos) i els vianants (tres). Però una dada que ha remarcat és la franja d’edat: dels 41 morts, 15 tenien més 65 anys. Aquest fet podria explicar-se, segons Molinero, per l’envelliment generalitat de la població, però també perquè s’ha detectat que aquest segment poblacional utilitza un 10% menys que la resta el cinturó de seguretat. 

 

Participació