productes

L'oli de qualitat es reivindica a Arbúcies

Demà es presenta a la Fundació Alicia el document "Llenguatge Equivalent" promocionat pels productors d'oli d'Arbúcies

per Redacció, 10 de juliol de 2018 a les 18:58 |
Olives d'olivera Salar d'Arbúcies | AJA
El document "Llenguatge Equivalent", que pretén establir uns paràmetres que permetin ressaltar la qualitat i especificacions dels olis d'alta gama, serà presentat demà a la Fundació Alícia del Món Sant Benet. Aquest document ha estat promocionat i s'ha elaborat a partir de la varietat d'olivera Salar d'Arbúcies i es el primer pas per convertir el llenguatge normatiu en emocional i descriure la qualitat de l'oli, de totes les varietats d'olivera, amb l'objectiu que el mercat tingui mes elements de valoració i justificació dels preus.

"Creiem que d"aquesta manera es posarà en equivalència el llenguatge normatiu del Panell de Tast i el llenguatge emocional dels sommeliers", explica Ramon Espígol, Coordinador del projecte de recuperació de la varietat Salar d'Arbúcies. "Aquest serà el punt de partida de la formació reglada en els paràmetres de qualitat dels olis d'oliva de gamma alta, que estem engegant amb el DARP i Ensenyament, destinat a escoles de cuina i escoles agràries".


Per aconseguir aquest objectiu, s'ha estat treballant en la formació de sommeliers amb la pretensió de fer arribar tots els aspectes de l'oli de qualitat als hipotètics clients. Fins ara s'ha treballat amb el sommelier Antonio Lopo, amb la intenció que ell pugui aportar la formació adequada a tots aquells estudiants de cuina d'agricultura.

El cultiu d'olivera té més de 2.000 anys a Catalunya i ha generat una gran diversitat cultivada amb més de 100 varietats d'olivera. A Arbúcies, mes concretament, fa 60 anys hi havia 8 molins d'oli i a l'actualitat no hi ha ni oliveres. Per la recuperació de l'olivera autòctona Salar d'Arbúcies s'ha fundat Oli de La Vall d'Arbúcies amb 29 socis que tenen plantades ja més de 6.000 oliveres (des de 2012 amb la intenció d'arribar a 15.000 al final de la primera fase.

"El principal problema que afrontem ara", explica Ramon Espígol, "és que la producció és petita i el preu és molt alt per poder finançar els costos de producció. Per això creiem indispensable que els compradors tinguin una idea molt clara de la qualitat de l'oli que oferim i dels paràmetres que el formen".
 

 

Participació