transport

Jordi Xena, anuncia que un autobús autònom circularà “de manera experimental” per vuit ciutats catalanes

L'alcalde de Santa Maria de Palautordera i president de l'AMTU ho ha dit en el decurs de la 14a edició de la Jornada Catalana de Mobilitat

per Redacció, 6 de juny de 2018 a les 17:43 |
Jordi Xena, tercer per l'esquerra, president de l'AMTU | AMTU
Aquesta informació es va publicar originalment el 6 de juny de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

La primera experiència de transport públic amb vehicles autònoms arribarà a Catalunya el mes de setembre amb una prova pilot que es realitzarà a vuit municipis catalans de mida petita i mitjana. En concret, entre el 3 de setembre i el 28 d’octubre les ciutats seleccionades per l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport (AMTU) acolliran durant una setmana un autobús autònom. El president de l'AMTU i alcalde de Santa Maria de Palautordera, Jordi Xena, ha explicat que serà una espècie de roadshow en què el vehicle circularà "de manera experimental" durant vuit setmanes per Catalunya. L'anunci s'ha fet en el decurs de la 14a Jornada del transport públic amb vehicles autònoms celebrada a Castellolí (Anoia).

Xena ha explicat que aquesta iniciativa té dos objectius principals. En primer lloc, que la ciutadania en general pugui veure com funciona un vehicle d'aquestes característiques i com interactua amb la ciutat. En segon lloc, el projecte també es dirigeix als ajuntaments perquè puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d'adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament. De fet, Xena ha avançat que la introducció del vehicle autònom inevitablement haurà d'anar acompanyat de diversos canvis relacionats amb "adaptacions a les carreteres, legislació i codi de circulació".

Per la seva banda, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha explicat que el vehicle autònom "sintetitza molt bé" cap on va la mobilitat del futur. Segons ell, ha de ser una mobilitat elèctrica i que no contamini; "ha de ser una mobilitat compartida i també digital". Per Font, el vehicle autònom ha de completar la cadena intermodal del país. “Tenim grans línies de tren, grans línies de ferrocarril, autobusos interurbans, busos exprés… però tota aquesta xarxa no ens porta allà on realment volem anar que és a la porta de casa, a la porta de la feina o a la porta de la facultat", ha expressat Font.

La subdirectora general de Gestió del Trànsit del Servei Català de Trànsit (SCT), Cristina Pou, ha celebrat que la iniciativa de l'AMTU es faci a ciutats mitjanes o petites de Catalunya, ja que "avui en dia les grans proves pilot amb vehicles autònoms es fan a les grans ciutats". Per Pou, els reptes principals als quals s'enfronta la mobilitat del futur són: la congestió, la contaminació i l’accidentalitat. Per ella, el vehicle autònom pot donar una solució molt bona a aquests tres problemes.

 

Participació