Quatre escoles del Baix Montseny participen d'un projecte educatiu per treballar el comerç just a les aules

Les escoles Montnegre, Pont Trencat, Alzinar i Puig Drau participen de la Xarxa d'Escoles pel Comerç Just, que inclou activitats amb l'alumnat, formacions al professorat i un intercanvi amb escoles de Nicaragua

Alumnes treballant el comerç just a les aules del Baix Montseny
Alumnes treballant el comerç just a les aules del Baix Montseny | SETEM Catalunya
Redacció
19 d'abril del 2018
Actualitzat el 20 d'abril a les 16:13h
Durant aquest curs escolar 2017-2018, s'ha posat en marxa el projecte Xarxa Escoles pel Comerç Just, un projecte d'educació pel desenvolupament que té com a objectiu principal introduir els principis i valors del comerç just i el consum responsable dins el currículum de les escoles.
 
Actualment, sis centres educatius participen d'aquesta xarxa, quatre dels quals a la zona del Baix Montseny. Es tracta de l'Escola Montnegre, situada a la Batlloria i tres escoles rurals: l'Escola Pont Trencat (Santa Maria de Palautoredera), l'Escola l'Azinar (Campins) i l'Escola Puig Drau (Montseny). A més, s'hi sumen al projecte l'Institut Emperador Carles de Barcelona i l'Escola d’hostaleria Torre Mossen Homs de l'Institut Cavall Bernat, a Terrassa.
 
El projecte Xarxa d'Escoles pel Comerç Just està coordinat per AlterNativa3 i compta amb la col·laboració de SETEM Catalunya, el dinamitzador i músic Carles Cuberes i el Colectivo de Mujeres de Matagalpa (Nicaragua). Està finançat per l'Agència Catalana de Cooperació pel Desenvolupament i la Diputació de Barcelona.
 
Transmissió de valors de comerç just a alumnat i al professorat
 
L'alumnat d'aquests centres ha pogut reflexionar sobre els valors i les característiques del comerç just a través de diverses activitats d'aprenentatge i servei, a través de jocs i formacions i també han pogut tastar cacau i xocolata de comerç just. D'aquesta manera, els i les joves alumnes es pregunten quin és l'origen dels productes que compren, qui els ha produït, en quines condicions i quina remuneració ha percebut i, finalment, si hi ha una alternativa més ètica i sostenible.
 
A més, la Xarxa d'Escoles pel Comerç Just també treballa amb el professorat i realitza formacions per facilitar que puguin incloure al currículum escolar el comerç just i les alternatives transformadores.
 
Apropar-se a altres realitats
 
Una de les línies del projecte té com a objectiu promoure un canvi de la mirada del Nord envers el Sud, generant relacions equitatives i respectuoses. Per fer-ho es realitzen un conjunt d'activitats per apropar a l'alumnat la realitat de les famílies de productors i productores que treballen a través del Comerç Just, fomentant l'empatia, descobrint la diversitat i a la vegada mostrant les semblances entre les persones dels països del sud.
 
Una de les principals activitats consisteix en un intercanvi cultural a través de l'intercanvi de cartes entre els i les alumnes de les escoles catalanes i l'alumnat de les escoles de la regió rural del Guapotal, departament de Matagalpa, a Nicaragua.
 
El Guapotal és una petita regió que es divideix en petites comunitats i cada una compta amb una petita escola. La majoria de persones de la zona treballen el cafè, ja sigui en les plantacions pròpies -dels petits i mitjans productors- o en les plantacions dels terratinents.
 
Aquesta activitat té com a objectiu promoure un canvi de la mirada del Nord envers el Sud, generant relacions equitatives i respectuoses. D'aquesta manera, s'apropa a l'alumnat la realitat de les famílies de productors i productores que treballen a través del Comerç Just, per tal de fomentar l'empatia, descobrir la diversitat i a la vegada mostrar les semblances entre els infants de les diferents escoles.
 
Les altres activitats d'aquesta línia es realitzaran el mes de maig, quan es comptarà amb la visita a les escoles d'un productor i una productora de cafè de comerç just d'una petita cooperativa nicaragüenca, així com una activitat de teatre social a càrrec del Colectivo de Mujeres de Matagalpa, Nicaragua.