La crítica teatral reconeix la celonina Teresa Vallicrosa per «Els nens desagraïts»

La gala va tenir un marcat to reivindicatiu

L'actriu de Sant Celoni, Teresa Vallicrosa, en primer pla
L'actriu de Sant Celoni, Teresa Vallicrosa, en primer pla | Sala Beckett
Redacció
27 de març del 2018
Actualitzat a les 18:35h
Els XX Premis de la Crítica de les Arts Escèniques han reconegut aquest dilluns l'espectacle L'ànec salvatge, dirigit per Julio Manrique, com l'obra més destacada de 2017 amb el premi a Millor espectacle, direcció d'escena, espai escènic i espai sonor. Així, la producció del Teatre Lliure s'ha emportat quatre dels vuit premis a què competia.

Cristina Genebat, Marta Marco i Clara Segura s'han emportat "ex aequo" el reconeixement com a actriu principal per Les noies de Mossbank Road. La companyia José y sus Hermanas s'ha imposat en les categories de Revelació i Premi de la Crítica Jove per Los bancos regalan sandwicheras y chorizos i també s'ha premiat els actors Xicu Masó per El Metge de Lampedusa, Teresa Vallicrosa per Els nens desagraïts i Oriol Pla per La calavera de Connemara.

Iago Pericot ha aconseguit el premi Gonzalo Pérez de Olaguer; Lita Claver "La Maña", el guardí especial; i The Winter's Tale, el premi internacional. Pel que fa a la dansa, ha premiat en la categoria d'espectacle 'Bach' de Mal Pelo i creació de María Muñoz, a la ballarina Federica Porello, el ballarí Junyi Sun i el solo de 'Perra de nadie' de Marta Carrasco.

"La llibertat d'expressió és irrenunciable"

La gala ha tingut referències constants a l'actualitat política i social del país. El president de l'Associació d'Actors i Directors Professionals de Catalunya, Àlex Casanovas, ha explicat que davant de l'empresonament i la detenció dels líders polítics catalans dels últims dies s'han plantejat suspendre les activitats del Dia Mundial del Teatre, que se celebra aquest 27 de març. Tot i això, han apostat per no fer-ho: "En un moment en què els drets fonamentals com la llibertat d'expressió es veuen greument vulnerats, el teatre és més necessari que mai", ha afirmat Casanovas.

Jordi Llovet i Carla Rovira, del col·lectiu de companyies adherides a la plataforma No callarem, han llegit el manifest de les arts escèniques per la llibertat d'expressió. El col·lectiu ha mostrat la seva solidaritat cap als artistes que han estat encausats "en aplicació de la llei mordassa" com Valtonyc o Pablo Hassel. "Treballem i creem a les fronteres del pensament, ara que la repressió de l'Estat es mostra sense complexos no podem no dir res", ha manifestat Llovet. En aquest sentit, Rovira ha dit que "aixecaran la veu davant la violència esgotadora" perquè la llibertat d'expressió "és irrenunciable".

L'actriu Marta Marco ha explicat que quan l'equip de Les noies de Mossbank Road va començar a treballar amb la producció acabaven de succeir els fets de l'1 d'octubre. Des de llavors, ha lamentat, la situació del país "ha empitjorat". "Al llarg de les funcions van venir Raül Romeva i Marta Rovira, i ara ja no podrien venir", i ha afegit que "no pot ser que s'ataqui a la llibertat d'expressió, de pensament". En la mateixa línia, Julio Manrique s'ha sumat al "clam de llibertat, contra la injustícia, contra els empresonaments injustos i contra la censura repugnant".



Palmarès complet dels Premis de la Crítica 2018

Premi Gonzalo Pérez de Olaguer
Iago Pericot 

Premi Especial
Lita Claver “La Maña”

Espectacle
L’ànec salvatge (Teatre Lliure / Direcció: Julio Manrique)

Espectacle internacional
The Winter’s Tale (Cheek by Jowl / Direcció: Declan Donnellan)

Direcció d’escena
Julio Manrique (L’ànec salvatge)

Actriu Principal  
Ex aequo Cristina Genebat, Marta Marco i Clara Segura
(Les noies de Mossbank Road)

Actor Principal
Xicu Masó (El metge de Lampedusa)

Actriu de Repartiment
Teresa Vallicrosa (Els nens desagraïts)

Actor de Repartiment
Oriol Pla (La calavera de Connemara)

Musical
Casi normales (Nostromo Live / Direcció: Luis Romero)

Text
Els nens desagraïts (Llàtzer Garcia)

Adaptació / Dramatúrgia
Ivànov (Àlex Rigola)

Petit Format
Fairfly (La Calòrica / Direcció: Israel Solà)

Espai escènic
L’ànec salvatge (Lluc Castells)

Il·luminació
Boscos (Pep Barcons)

Vestuari
Ricard III (María Araujo)

Disseny de vídeo
Obabakoak (Sarah Derendinger)

Espai Sonor
L’ànec salvatge (Damien Bazin)

Música Original / Adaptada
Bodas de sangre (Joan Garriga)

Sala
Tantarantana Teatre (Projecte “El Cicló”)

Noves tendències
Rebota, rebota y en tu cara explota (TNT/ Antic Teatre / Konvent / Direcció: Agnés Mateus i Quim Tarrida)

Revelació
José y sus Hermanas (Los bancos regalan sandwicheras y chorizos)

Teatre familiar IV
La nena dels pardals (Teatre al Detall. Direcció Joan Maria Segura) 

Premi de la Crítica Jove
Los bancos regalan sandwicheras y chorizos (José y sus Hermanas. Direcció Sílvia Ferrando)

Dansa IV

Espectacle

Bach (Mal Pelo/ Creació i direcció: María Muñoz) 

Espectacle internacional
The Great Tamer (Direcció: Dimitris Papaioannou)

Ballarina
Federica Porello (Bach /María Muñoz/Mal Pelo)

Ballarí
Junyi Sun (Dancing with Frogs / Sol Picó)

Coreografia
La Fiesta (Israel Galván)

Solo
Perra de nadie (Creació i interpretació: Marta Carrasco)

*Menció especial als 5 anys del Cicle Maldà en Dansa, per difondre la dansa i els joves creadors i intèrprets.
*Menció pòstuma al fotògraf de dansa Josep Aznar i a la realitzadora Núria Font.

Arts de carrer III
Espera (Circ "eia")
Arxivat a