Redacció | Actualitzat el 17/11/2011 a les 10:30h

Montmeló simula amb èxit i un ferit real un accident de tren

Puig afirma que Catalunya està "raonablement preparada" per reaccionar davant sinistres similars

Els cossos d'emergència han habilitat un espai per atendre els passatgers ferits. Foto: Norma Vidal

La Direcció General de Protecció Civil ha organitzat aquesta matinada un simulacre d'accident ferroviari al túnel de Montmeló, en el qual hi han participat més de cinc-centes persones, entre professionals i voluntaris. L'objectiu era posar a prova en un escenari real la capacitat de reacció dels diferents cossos de seguretat i emergències, davant d'una situació complexa en què arran d'un accident a la línia fèrria en un punt de difícil accés es registra un elevat nombre de ferits i víctimes mortals. L'experiència ha servit per valorar els aspectes que cal treballar per millorar l'eficiència del servei i donar una resposta més efectiva davant d'un imprevist on s'hi veuen involucrats civils.

Un simulacre amb un ferit real
L'anècdota del simulacre l'ha protagonitzat un sotsinspector de la policia científica dels Mossos d'Esquadra, que a l'hora d'accedir al túnel s'ha torçat el turmell i se l'ha esquinçat. El fet ha obligat a traslladar-lo a l'Hospital de Mollet, on l'han atès.

El simulacre s'ha celebrat al túnel que s'està construint per a l'alta velocitat a Montmeló i per on actualment hi circulen els trens de Rodalies. L'experiència s'ha basat en simular al voltant de la una de la matinada el descarrilament d'un tren de dos pisos i amb tres vagons, que hauria originat un incendi en un dels compartiments. A partir d'aquest moment s'ha activat el protocol establert, mitjançant el qual Adif informa el servei d'emergències de l'accident, que a la vegada activa els diferents cossos d'emergència implicats en la primera atenció als possibles ferits: Mossos d'Esquadra, Policia Local, Bombers, Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) i Creu Roja, a més de tècnics de la Direcció General de Policia de Catalunya amb la Unitat Mòbil de Protecció Civil, i voluntaris de Protecció Civil de Montmeló i Parets.

Més de 300 voluntaris fan de víctimes
Fins el lloc del simulat accident s'hi han desplaçat diverses dotacions d'aquests cossos que s'han coordinat simulant l'autenticitat dels fets amb la col·laboració d'uns 300 voluntaris que han actuat com a víctimes del sinistre. Els primers exercicis s'han centrat en el tall de l'alta tensió del túnel i en l'extinció del foc, per posteriorment avaluar la situació i provocar l'actuació del grup logístic de Protecció Civil, amb l'aturada del servei ferroviari, l'atenció als ferits lleus i als familiars de les víctimes que s'apropen fins el lloc, a més del rescat de les persones que han perdut la vida en el sinistre.

"Hipotèticament en l'accident s'han registrat morts i ferits que s'han evacuat als hospitals de Mataró, Granollers, Vall d'Hebron i Mollet ", ha explicat el conseller d'Interior, Felip Puig, que juntament amb l'alcalde de Montmeló, Antoni Guil, i els cònsols dels Estats Units i França -ja que entre els suposats ferits hi havia ciutadans d'aquests països-, ha seguit el desenvolupament del simulacre des de la Unitat Mòbil de Protecció Civil, on s'ha instal·lat el centre de comandament. Aquest punt de comandament s'ha complementat amb un centre de primera atenció de campanya situat a escassos metres del sinistre i una àrea destinada a atendre als familiars de les víctimes.

La col·laboració entre cossos, vital
"Són simulacres com el de la Seu d'Urgell, on vam simular un accident d'avió, que en aquest cas hagués motivat l'activació del pla Procicat. Hem pogut observar com la col·laboració ens permet estar raonablement preparats", ha destacat Puig en la recta final de l'exercici. Pel que fa a les persones hipotèticament il·leses, se les traslladava amb uns microbusos de la Creu Roja al centre cultural de la Torreta, on se'ls identificava i se'ls atenia amb psicòlegs si era necessari. "La rapidesa de l'atenció als ferits per part del SEM ha estat exquisida, però haurem de treballar per agilitar aspectes com l'afiliació de les persones que s'han adreçat a la Torreta i el trasllat ràpid", ha assenyalat l'alcalde Guil.

El simulacre també ha servit per posar en pràctica un nou sistema ofert per l'operadora de telecomunicacions Vodafone que permet que en espais amb poca cobertura les diferents unitats destacades puguin comunicar-se entre si a través de connexió via satèl·lit. L'exercici també ha comptat amb diferents mitjans de comunicació, que a banda de cobrir el simulacre han servit perquè Protecció Civil treballés amb la coordinació dels periodistes a l'hora de cobrir accidents d'aquesta índole i proporcionar-los la informació de manera pautada.

El SEM ha muntat un Punt Mèdic Avançat per atendre els hipotètics ferits. Foto: Norma Vidal

Diversos cossos de seguretat i emergències, aquesta matinada. Foto: Norma Vidal

COMENTARIS

+0
-0
Mens simulacres, + accion, - (des)gast public
Anònim, 17/11/2011 a les 13:49
A St. Martin de Centelhas, fa 1 mes, cap ajuda per evacuar un tren immobil en plena natura.

Genialitat de Cataluñam
+0
-0
Passa una desgràcia nuclear i ...
Anònim, 17/11/2011 a les 13:50
I les administracions, de ben poca cosa serviran... Com sempre.
+0
-1
no , nos han avisado
Anònim, 17/11/2011 a les 20:02
soy , un tecnico que trabaja para el sem en la zona de montmelo , y quisiera saber por que no se nos avisa de este tipo de simulacro cuando verdaderamente el que tiene que ir no va ,no esta nisiquiera avisado.¿ es cosa de proteccion civil?, por que ya les vale ,para todo son igual.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Vés a: Perles, santuaris i castells perduts al mig del Vallès

Perles, santuaris i castells perduts al mig del Vallès

Resseguint la vella carretera de Caldes, enmig dels boscos de Canovelles, s'amaguen el gran santuari vallesà de l'edat moderna i un petit castell medieval

Predicció Granollers
dimecres
16°C  29°C
dijous
17°C  30°C
divendres
17°C  30°C
Els vídeos de NacióGranollers
Vés a: Els 10 km de Granollers creixen

Els 10 km de Granollers creixen

VÍDEO: Abdeslam El Ouahabi guanya la cursa popular organitzada per vuitè any pels Xics i el Club Triatló

Edicions locals
Vés a: «És una llàstima quedar-se els versos per un mateix»

«És una llàstima quedar-se els versos per un mateix»

Entrevista a Albert Benzekry, regidor de Cultura de la Garriga i director del festival Primavera Poètica

Vés a: «No tinc Twitter ni Facebook perquè no tindria temps per gestionar-ho»

«No tinc Twitter ni Facebook perquè no tindria temps per gestionar-ho»

L'alcalde de Granollers, Josep Mayoral, explica la relació que manté amb Internet i les noves tecnologies

Enquesta
Consideres que el jutge ha d'inhabilitar l'alcalde de Parets Sergi Mingote i el seu antecessor?
      Vots emesos: 82
Guia comercial
Si vols aparèixer a la Guia comercial envia un mail a vallesoriental@vallesoriental.com
Les piulades del Vallès Oriental
Els vídeos de NacióGranollers
Vés a: Molts moros i cristians a la Passada de la Fira de l'Ascensió de Granollers

Molts moros i cristians a la Passada de la Fira de l'Ascensió de Granollers

VÍDEO: Centenars de persones van apropar-se al centre de la ciutat per gaudir d'aquesta tradició

Vés a: Amanida de vedella freda amb salsa de tonyina

Amanida de vedella freda amb salsa de tonyina

Cada dissabte, els ingredients i tots els detalls de l'elaboració d'un nou i suculent plat

L'estat de les Rodalies de la comarca


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: