| Actualitzat el 28/02/2010 a les 20:40h

Editorial: Hem de deixar que el bosc cremi?

Flames descontrolades a Horta de Sant Joan Foto: ACN

“Cal una reflexió, hem d'entendre que vivim en un país que crema, i que, en certs moments que crema, l'hauríem de deixar cremar, i quan es pugui l'apagarem però no arriscarem més. Aquesta és la reflexió que hauríem de fer com a societat i que ningú està fent. Tots som culpables del que va passar a Horta, perquè tots hem pressionar el cos de bombers perquè es prenguin aquestes decisions”. Són paraules de Marc Castellnou, cap dels GRAF, la unitat d'elit dels Bombers que va assumir els costos tràgics de l'incendi d'Horta de Sant Joan.

Castellnou va posar sobre la taula els límits de l'extinció. De fet va anar més enllà. Va qüestionar el tòtem sagrat de la societat urbanita: l'arbre. Cal fer qualsevol cosa per salvar un arbre o unes hectàrees del foc? Cal assumir uns riscos tant elevats per intentar apagar els foc? Cal arriscar més del què és raonable en sinistres sense perill imminent per la població civil? O els grans focs només s'apaguen sols?

“Cal una reflexió” afirmava. Una reflexió que no troba l'espai ni els elements importants a la comissió d'investigació ni als mitjans de comunicació. “Som un país de boscos i no ho sabem” es va dir al II Congrés Forestal celebrat a Tarragona. I dos anys més tard la societat urbanita encara no se n'ha adonat del creixement descontrolat de la massa forestal.

Si no podem gestionar els boscos -el sector forestal pateix una crisi estructural i l'activitat primària continua la seva reculada- potser ens haurem de plantejar reduir la superfície forestal. Assumir plenament que les polítiques de prevenció són prioritàries. I fer-ho amb contundència i, si cal, amb coerció. Que les franges perimetrals de les poblacions i les urbanitzacions siguin realment efectives -i això segurament vol dir parlar de 100 metres i no pas de 25-.

La tradició diu que per ser una persona feta i dreta cal escriure un llibre, tenir un fill i plantar un arbre. I potser el què caldria és que tothom en tallés un. Si no els tallem se'ns cremaran. I, molt probablement, se'ns cremarà el país sencer.

- Tota la informació del món forestal a DiariForestal.com

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Granollers
dimecres
-6°C  11°C
dijous
-4°C  11°C
divendres
1°C  14°C
Edicions locals
Vés a: «Defenso la cultura sense peatges»

«Defenso la cultura sense peatges»

Entrevista al vallesà Víctor Pàmies, lingüista especialitzat en paremiologia i autor d''Amb cara i ulls'

Els reportatges de VallèsOriental.com
Vés a: Un any sense en Santi Santamaria

Un any sense en Santi Santamaria

REPORTATGE: La família del cuiner celoní i Xavier Pellicer agafen les regnes del seu llegat

Enquesta
Creus que les mesures del Govern davant la nevada han estat exagerades?
      Vots emesos: 16
Guia comercial
Si vols aparèixer a la Guia comercial envia un mail a vallesoriental@vallesoriental.com
Les piulades del Vallès Oriental
Vés a: Croquetes casolanes de la Teresa

Croquetes casolanes de la Teresa

Cada dissabte, els ingredients i tots els detalls de l'elaboració d'un nou i suculent plat

Més Batalletes a TV Cardedeu

Escoles tancades, gent esquiant pels carrers... I sense la siberiana!



El programa Batalletes de la televisió de Cardedeu recupera l'onada de fred del 1985
L'estat de les Rodalies de la comarca


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: