Joan Nebot | Actualitzat el 16/12/2011 a les 20:09h

Biodinàmica, certificacions i saldo bancari

Cada cop en som tots més conscients de que hem de respectar el medi ambient. Ja no queda gairebé ningú que dubti de l'escalfament global. Per veure el deteriorament del territori i del paisatge, només cal acostar-se a qualsevol punt de les nostres costes o passejar per les zones agràries més properes a Barcelona, on els polígons industrials s'alternen amb les parcel·les agrícoles.

Per això, a hores d'ara l'agricultura ecològica i els vins que se'n deriven ja no es veuen com una cosa exòtica, com quan Josep Maria Albet i Noya va començar a fer-ne fa trenta anys.

Ara aquesta praxi es va generalitzant i tendeixo a pensar que a la llarga, els que cridaran l'atenció seran els vins no procedents de l'agricultura ecològica, perquè semblaran vins “bruts”, de la mateixa manera que un vehicle antic, fumejant i sorollós, que al seu moment semblava normal, a hores d'ara fa arronsar el nas.

I tenim sort, perquè el nostre clima mediterrani, relativament sec, és propici a aquest tipus de viticultura respectuosa amb el medi ambient, mentre que als climes atlàntics o nord-europeus, l'alta humitat afavoreix la proliferació de malalties, plagues i males herbes a la vinya, i per tant, fa més difícil prescindir d'herbicides, plaguicides i altres productes químics.

En els últims anys, sovint quan parlo amb viticultors i cellers, em diuen: “Fem una agricultura ecològica, però no tenim el certificat del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (CCPAE), perquè exigeix molta paperassa”.

Reconec que el primer cop que m'ho van dir, així mateix ho vaig escriure en l'article que vaig dedicar al celler en qüestió: “Agricultura ecològica, però sense certificar”.

Però ja no. Cada vegada em trobo més cellers que no sols presumeixen d'agricultura ecològica, sinó que encara van un pas més enllà i expliquen amb ets i uts com practiquen l'agricultura biodinàmica, encara més estricta que l'ecològica. I molts no ho tenen certificat (en el cas de la biodinàmica, per Demeter) amb el conegut, i de ben segur que cert, argument de que la paperassa surt cara i fa perdre molt de temps.

Doncs bé, en primer lloc, demanaria als responsables de les entitats certificadores que facin més accessible, més eficaç, que no menys estricta, la seva tasca, per facilitar que tots els agricultors que acompleixin els requisits ho puguin demostrar.

I també demano als elaboradors, que ja que han fet l'esforç de practicar aquesta agricultura respectuosa amb el medi ambient, no facin el ridícul per una mica, i que certifiquin els seus vins.

Perquè els consumidors no tenim perquè creure'ns que un vi és ecològic o biodinàmic si no ho té certificat. Perquè si ho és, i es vol fer servir com argument de venda, per quin motiu no ho té certificat?

També em demanen a mi que demostri que tinc saldo quan vaig a treure diners al banc, i això no vol dir que el senyor banquer dubti de la meva paraula.

O potser sí...

COMENTARIS

Albet i Noya ecològic?
Montse Ferrer, 26/12/2011 a les 23:37
Aquest celler tapa els seus vins amb tap de rosca. Li agrairia que ens expliqués la quantitat d´energia que es gasta per reciclar l´alumini.
A reveure
40112787F, 24/12/2011 a les 17:45
La seva trajectòria és magnífica llàstima que li falti formació i educació. No es pot tenir tot.
Certa flaire
Marc, 24/12/2011 a les 17:41
Hi ha alguna cosa que no entenc en la immensa aportació d'anònim. Ni tan sols sap què és la biodinàmica? Veient la qualitat d'aquest representant de l'eslabó perdut entenc la reacció del Jordi i la Sílvia, atès que aquest tipus d'aportacions sovinteja força a aquesta web sense que els responsables facin gaire cosa. Fa flaire de podrit per aquí, per això m'estic pensant si apuntar-me i tot.
Sr. Forn, està clar que el que li estan dient és veritat: ha començat vostè a obrir la caixa dels trons. Acabi-ho decentment i tots cap a casa.
I acabo
Jordi Alcover, 24/12/2011 a les 11:15
De fet, La Sílvia té raó. Poca cosa s'aconsegueix intervenint en foros on la gent no raona si no és per començar amb insults i no disculpar-se després, tot dient que li he insultat jo (el tubo ben ample per un mateix, ben estret pels altres), o bé per insultar directament darrere un anònim que diu molt clar quin tipus d'animal hi ha al darrere, que potser no camina massa sovint sobre dues potes.
Així que venen molt bé les dates per desfer-se de vells costums que no aporten res de res.
A qui vulgui contactar amb nosaltres per interès ja sap com fer-ho. Als altres, com que no llegeixen res del que fem ni escrivim a fora d'aquí, ja no els tornarem a donar el plaer de criticar-me sense identificar-se. Ja en tinc prou.
Trajectòria
Jordi Alcover, 24/12/2011 a les 10:49
Tres anys de l'Especial Vinos de La Vanguardia.
Quatre Guies de Vins de Catalunya consecutives.
El pròleg del darrer llibre de Nicolas Joly.
Uns quants articles a aquesta casa i a d'altres revistes del sector, força nombrosos per cert.
Entrevistes a Ràdio i a TV cada any, i també a força diaris.
Dues festes reunint els cent millors vins de Catalunya.

Comprenc, anònim, que un historiador, juntament amb tot el seu equip, que es dedica al món del vi li faci ràbia, en el cas que vostè sigui professional, en veure que la seva pròpia trajectòria és molt més pobre que la de la persona que critica. Quan vostè aconsegueixi tot això, potser podrà signar amb noms i cognoms a alguna banda i anar pel món amb el nom per endavant; de mentres s'ha d'amagar darrere un anònim que, com diu la Silvia, és covard, i alguna cosa més que vostè ja sap i no cal esmentar.
Cal que li digui que molt probablement vostè deu ser un dels que ens saluda als actes tot fent-me la pilota per si de cas. Però que després fa aquestes coses.
Acabaré dient que hi ha molta gent que no combrega amb les nostres propostes. I molta que sí. És la feina d'una guia, no treballar per fer amics, que ben segur és el que li agradaría a vostè; que li fessin la pilota sempre. Ja se li veu.
Hi ha bona gent, gent, genteta i altres col·lectius. Posi's on vulgui; jo ho tinc clar pel seu comportament.
Ens ha tocat la grossa!
Anònim, 24/12/2011 a les 10:01
Oe oe oe! Ens ha tocat la lotería! Per fi estarem tranquils!
Em despedeixo
Sílvia Naranjo, 24/12/2011 a les 00:35
Mira anònim aprofito per dir-te realment el q penso pq a més tb aprofito per despedir-me d'aquests foros, pq estic molt cansada d'aguantar a alguns que com tu s'amagen. No tornaré a entrar de manera indefinida a comentar res, ja hi ha prou.. alguns esteu esperant qualsevol comentari per entrar a dir vejenades q ho intoxiquen tot. Anònim ets un COVARD, per no tenir el q s'ha de tenir per dir com et dius, poder hem xerrat i m'has rigut les gràcies o a lo millor li has rigut al Alcover.. i a més anònim ets un carregat d'enveja malsana. Senyors gràcies a tots aquells amb els q alguna vegada no hem estat d'acord però hem pogut xerrar, discrepar però ens hem respectat, gràcies a tots aquells amb q he tingut complicitat. Als altres...busqueu un altre. Any nou hàbits nous. Gràcies Joan Nebot i a tot l'equip per les bones estones q em feu pasar explicant-me el q pasa pel mon del vi. Per cert no llegiré el q pugui dir qualsevol o sigui q us ho podeu guardar.
El Mourinho del vi català
Anònim, 23/12/2011 a les 23:10
L'Alcover no té formació. Es pensa que és un gurú i no sap que poca gent el suporta. Sr. Forn no perdi el temps amb aquest tipus tant sobrat.
És complicat, Pepa,
Jordi Alcover, 23/12/2011 a les 17:26
però la qüestió és que ha d¡haver, com amb tot una doble vessant de totes aquestes pràcttiques perquè es mantinguin i que el territori sigui qui realment es beneficiï al final. Per que això sigui així, cal vendre el concepte i que la gent ho compri: i sí, és cert que sempre surten "trepas" que s'aprofiten de la situació, o bé marques grans que treuen una línia de producte ecològic per captar aquest tipus de públic. No només amb el vi; la cadena Veritas pertany a Caprabo, i és exactament aquest cas que esmento. Penso que forma part d'un procés necessari; en tota "revolució" hi ha qui fa les coses per convenciment, i qui les fa per conveniència. Arribats a aquest punt, potser el més important és que es facin i les conseqüències de que es facin, i no com es venen.
La mala educació és sempre de qui insulta el primer
Jordi Alcover, 23/12/2011 a les 17:17
Au, sr. forn, ara no em digui que jo estic a favor de les certificacions , que jo no ho he dit. La meva trajectòria és pública i gairebé tot el sector la coneix. Informi's si tant li interessa. De fet fa temps que el que diu l'article nosaltres ja ho practiquem; encara que un celler no tingui certificació, pot fer pràctiques biodinàmiques, ecològiques, integrades o de biodiversitat, i li reconeixerem com a tal a la publicació si ens ho expica suficientment.

Evidentment, sr. forn, de biodinàmica no en sap res. Però res de res. Deixi-ho estar, però respecti i no insulti, perquè per vostè només és enterrar una banya de vaca i prou. Torna amb la meva mala educació, però encara no entenc com s'atreveix, perquè no es disculpa dels insults generalitzats del primer post, és a dir que sembla que manté la tonteria solemne que ha escrit allà a baix, insultant a tot aquell que hi practiqui o hi cregui, directament; i més encara, implícitament, aqui ho certifiqui. Deu ser que això li han ensenyat a Cambridge o a Oxford. Faig notar que vostè ho ha fet de primeres, sense que ningú li demanés ni li digués ni ase ni béstia. Se'n diu insult gratuït.

Ja que vostè es dirigeix a mi en to gairebé d'amenaça: "faci el favor" de reconèixer d'una vegada que ha insultat a tot un col·lectiu, i demani disculpes d'una vegada. Faci el favor, home.

Per cert, per aquest historial de tantíssima educació gairebé victoriana, ara, per quedar bé, podria jurar davant la mare de deu de núria que fa la vertical pont cada cap de setmana, que ens ho hauríem de creure, encara que fos el seu veí qui ho fa. I tan content. Jo en tinc cinquanta, d'hectàrees. I llauro a la pata coixa.
I es que els pagesos que conec, que són uns quants, acostumen a ser gent més respectuosa, educada i centrada; suposo que m'entèn.

Demani disculpes, de debò. Ho estem esperant tots, ja fa estona que fa vergonya: des del primer post.
El "punyetero" cuerno
Sílvia Naranjo, 23/12/2011 a les 16:37
Sial final tot lo relacionat amb biodinàmica es resumeix amb q s'ha d'enterrar un cuerno, llavors "apaga y vamonos". Demeter es un organisme internacional, conec al Nicolas Joly i a totes les persones de Recaredo i no em semblen q facin pràctiques semireligioses, tb conec als viticultors de Orto i tampoc m'ho semblen. El famos "cuerno" vol afegir nutrients a la terra , i tan sols es una de les parts q tracta la biodinàmica. Son bons els vins biodinàmics, doncs crec que molts si que ho son, i puc constatar que Recaredo té la millor nota de tots els cellers de Catalunya segons les puntuacions de La Guia i l'agricultura que fa servir es biodinàmica certificada i així podria donar molts exemples.
Embolica que fa fort
Josep Forn, 23/12/2011 a les 09:46
Sr. Alcover, no vulgui embolicar la troca per dissimular la seva mala educació.

Si llegís amb atenció, o bé, fos capaç d'entendre el que llegeix, se n'adonaria que jo no he criticat "qualsevol" pràctica agrícola, ni tan sols l'ecològica. Només la biodinàmica.

Fixis si va errat, que exploto 4,7 hectàrees de vinya que tinc certificades com a ecològiques per la CCPAE.

La única cosa que dic és que la biodinàmica:
1- No té cap fonament científic.
2- No suposa cap millora ni benefici pel medi ambient que no tingui també l'ecològica.
3- Les certificacions Demeter, per qui les tingui, que són ben pocs, són poc rigoroses perquè Demeter és la pròpia associació d'agricultors biodinàmics, i, és clar, no es tiren pedres al propi terrat. Per tant li falta independència per certificar res.
4-Mai hi haurà una certificació biodinàmica seriosa, perquè cap organisme INDEPENDENT i rigorós es prestarà a certificar si per un camp s'ha escampat caca de vaca que ha estat introduïda dintre d'una banya de vaca i ha estat enterrada mig any.

De fet, aquesta pràctica de la banya de vaca i d'altres de similars, són el tipus de pràctiques semi-religioses a les que em referia a la meva primera intervenció, abans que vostè m'insultés i digués que bec cabernet sense conèixer-me de res.

D'arguments n'he escrit uns quants, així que ara és hora de que sigui vostè qui abandoni l'insult i la desqualificació gratuïta i escrigui algun argument raonable per rebatre els meus, si és que no hi està d'acord.

I faci el favor de no tornar a dir-me això: "no intenti lluïr-se amb un vocabulari que no controla sobre una cosa de la qual no en sap gens ni mica", perquè el llenguatge no sé si el controlo prou, però sóc enginyer agrònom i tinc 25 anys d'experiència en el conreu de la vinya, a més de 5 generacions de viticultors a la família abans que jo.

M'agradaria saber quina formació o titulació té vostè per anar donat lliçons pel món.
si, però no
Pepa, 23/12/2011 a les 09:15
Jordi, estic d'acord amb tu que en gran mesura l'ecologia i la biodinàmica van més enllà de l'hedonisme. El problema jo l'hi trobo quan descriuen un vi i el PRIMER que diuen és que prové d'agricultura ecològica o biodinàmica. És com si en un tast, el primer q et diguessin d'un vi fos q la bodega té la ISO o la IFS. No et semblaria extrany? No et sonaria a anys '90? Doncs per mi el CCPAE o el Demeter és el mateix: mentre no es generalitzin els sistemes productius auto-enomenats ecològics, seguirant essent un atribut comercial. Quan la norma sigui l'ecologia, passarant a ser un estandard. Preguntat pq Torres o Codorniu no estant certificats? Els hi surt més a compte dir-ho i fer valer la seva imatge i honorabilitat de marca per certificar-ho q no pas pagar a algú pq ho digui!
Un altre cop l'hedonisme
Jordi Alcover, 22/12/2011 a les 22:36
Pepa, quan un cerifica que fa agricultura ecològica, integrada o biodinàmica (o de biodiversitat, que és la darrera tendència), no està dient que els seus vins siguin més bons o dolents, ni que ningú ho hagi de notar en un tast. Hem de fer encara molts deures en el món del vi perquè s'acabi d'entendre que no tot es fa per hedonisme.
Quan un productor certifica que treballa en ecològic, etc... vol dir això, que treballa en ecològic, etc... i que vol arribar a un públic a qui li importa això, mai pel plus de qualitat que pugui tenir el vi a la boca, sinó pel plus de qualitat que porta des de la vinya, i que no ha de ser perceptible al tast ni en millor ni en pitjor qualitat: no té res a veure amb el gust del vi, vaja, sinó més aviat amb el seu compromís amb el territori. Tot alló que és un argument de venda ho posem sempre al sac de la percepció sensorial, i potser es tracta d'una altra cosa, ara.
Percepció de l'insult
Jordi Alcover, 22/12/2011 a les 21:37
De fet, Sr Forn, la té una mica esbiaixada. Ja n'estic acostumat a que surtin amb aquesta història; que diguin, davant la falta flagrant d'arguments, que els estic insultant, només pel fet de respondre directament el que cal dir-li.

Com ens hem de sentir els que som partidaris de la biodinàmica quan vosté diu que som incults i bàrbars? O és que això no és un insult, directe, i de primera mà, sense que sigui ni tan sols una resposta? No es faci tant l'ofès, i mesuri les seves paraules la propera vegada, i així no haurà d'anar pel món insultant d'entrada la propera vegada. Potser és el mateix que dir-li que no intenti lluïr-se amb un vocabulari que no controla sobre una cosa de la qual no en sap gens ni mica.

Ara mateix, dir que qualsevol pràctica agrícola és cosa de bàrbars i de incults, no només és caspós i intolerant: és que és incult de mena. Jo que vostè demanaria perdó a la ingent quantitat de cellers que practica la agricultura ecològica i biodinàmica a Catalunya; els està insultant a tots, tractant-los de bàrbars i de incults. Potser no sap que gent tant important com Recaredo ho té fins i tot certificat per Dèmeter, i que Codorniu practica la agricultura integrada a totes les seves explotacions. Faci els deures i demani disculpes a tots, home, que ja és hora.

ecologic?
Anònim, 22/12/2011 a les 11:56
i els nostres avis que feien
ecologic?
josep manya, 22/12/2011 a les 09:56
i els nostres que fein?
No-ecos-no bios
Sílvia Naranjo, 21/12/2011 a les 22:05
M'agrad aquesta reflexió teva Pepa, es cert que nosaltres q tastem a cegues no encertem mai si un vi es ecològic o bio, però de fet la finalitat tampoc es aquesta, en cap cas. Bé, en quan al comentari de si els vins no.eco o no bio són dolents, això saps q no es cert, de cap manera son dolents. La comparació dels vins s'ha de fer com amb qualsevol producte: es dolenta la llet de les vaques que s'alimenten amb pinsos industrials, no. Es millor per l'animal menjar herba, pinsos controlats i passejar una mica per fer una llet millor per ella i per nosaltres, si. Seria capaç de distinguir a cegues una llet de vaca "no-eco" d'una eco, doncs no ho sé pq no ho he fet mai, si vols quedem i ho provem...I per últim els vins dels avis eran més naturals això amb seguretat, més bons, no ho sé, no els he tastat però ho dubto pq hem avançat força en elaboració, sanitat dins el celler etc...
Atributs de marketing
Pepa, 21/12/2011 a les 18:46
En altres posts sobre aquest tema ja he expressat q la biodinàmica i l'ecologia són en gran mesura atributs per diferenciar-se, arguments comercials per posicionar un producte (encara no conec ningú q en un tast a cegues valori el grau de ecologia d'un vi), i q ben aviat s'integraran d'una forma normal com ho va fer en el seu moment el concepte de "qualitat certificad". Ara voldria anar més enllà i expossar q aquests atributs són perversos en el seu llenguatge ja q es presentent com a contraposició als "no-ecològics", als "no-biològics". Això vol dir q els vins "no-ecològics" són dolents per la salut i per la terra on es conrreen? Per fer els vins com els feien els nostres avis, em de dir q són biològics? No n'hi ha prou amb el concepte tradicional?
caspós, vosté, sr Alcover
Josep Forn, 21/12/2011 a les 14:49
Sr. Alcover, bàrbar no vol dir estranger en català, això només és per als antics romans i grecs.

I a vostè qui li ha dit que jo consumeixo cabernets i merlots sense problemes?

Què potser em dinat a la mateixa taula? Vostè sí que és caspós, que insulta sense motiu i presuposa coses que no són certes. I sàpiga que els vins kosher sí que són intolerants, perquè entre d'altres coses, prohibeixen que les dones participin de l'elaboració per "impures" davant el risc que puguin tenir la menstruació mentre elaboren el vi, cosa que el faria "no apte" pèr al consum.
Si això no li sembla caspós, intolerant i discriminatori, és que el que ho és, és vosté.
Desconeixement total
Sílvia Naranjo, 21/12/2011 a les 09:48
Josep;
Trobo q fas un tractament molt lleuguer de la biodinàmica, probablament per desconeixement. La millor efinició de la biodinàmica me'l va fer el Joan Milà (enòleg de Mas Comtal i de molts cellers arreu de l'Estat) :Fer vins biodinàmics es fer vins com els feien els avis. Hi ha molts vins a Catalunya q treballen fent servir moltes tècniques biodinàmiques, amb resultats excepcionals. Es cert que pocs tenen certificat Demeter, però basen la seva agricultura en tenir la millor cura i respecte sobre el sòl, sobre la flora i la fauna del lloc, la no utilització de qualsevol aditiu quimic que perjudiqui els ceps. etc.. En definitiva, que res té que veure amb històries religioses com tu dius. No pots tractar el tema amb aquesta lleugeresa sense informació.
Bàrbar??
Jordi Alcover, 21/12/2011 a les 09:40
Al cap i a la fi, bàrbar vol dir estranger, i a Catalunya ja hem adoptat moltes pràctiques i varietats d'aquesta mena els darrers trenta anys. Una més no li hauria d'importar; no entenc, llavors, que li faci nosa la biodinàmica, però que en canvi consumeixi cabernets o merlots sense problemes: són bàrbars, sr Forn.

Em costarà de trobar un post més caspòs i ranci: tot allò que es jueu, semireligiós (quin palabro!!) o incult des del seu punt de vista hauria de ser erradicat de la capa de la terra. Difícil trobar més intolerància concentrada, s'ha d'anar a temps molt antics. Actualitzi's una mica.
Supersticions?
JMC, 21/12/2011 a les 07:11
Respecte a la idea que són supersticions hi discrepo, pel poc que se del tema, el que es fa són pràctiques que poden afavorir el desenvolupament de certs microorganismes que tinguin alguna metabolit amb propietats determinades i que aportessin beneficis pel cultiu (algunes pràctiques recorden la preparació d'inòculs). Crec que cal posar-hi ciència per conèixer millor el proces i potser fins i tot es pot millorar.
Supersticions fora!!
Josep Forn, 20/12/2011 a les 16:08
Això dels biodinàmics és una presa de pel, i si ho certifiquen, serà una presa de pel certificada.

Amb els ecològics, hi estic d'acord (per qui vulgui pagar el sobrepreu) però els biodinàmics fan servir conceptes i practiques semi-religioses. És tan absurd, propi d'incults i bàrbar com els vins kosher i altres supresticions
Complicat?
Sílvia Naranjo, 19/12/2011 a les 14:16
Estic molt d'acord amb el Joan i el plantejament q fa sobre els vins ecològics i biodinàmics. Però tot plegat hi ha força enrenou per fer-se amb els certificats; poder caldria un esforç per totes les parts, i un xic més de flexibilitat d'ambdues. Desconec molts dels requisits necesaris per assolir la certificació, però tb ser de molts cellers que cumpleixen els més bàsics i no tenen el certificat per una questió monetària, (o això m'han dit)que inevitabñament repercutirà en el preu final dels seus vins. I trec una reflexió per parlar: Valorem els vins ecològics a Catalunya? o es valoren més a l'estranger...???
?
Anònim, 18/12/2011 a les 20:17
Molt bé, però aquestes certificadores fan bé la seva feina? o fan els ulls grossos i s'embutxaquen els diners?-
Cada vegada crec menys amb certificacions, premis i medalles.

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Vés a: Torres Mas La Plana 2007: el mite viu

Torres Mas La Plana 2007: el mite viu

El 1979 un cabernet sauvignon català va guanyar a casa als vins bordelesos més prestigiosos del món, com el Château Latour
Entrevista
Vés a: Pere Bonet:«El Titanic ens ha ajudat»

Pere Bonet:«El Titanic ens ha ajudat»

El president d'Henri Abelé ha conduït la històrica maison fins a esser triada per la Fundació Titanic com el champagne oficial del centenari del naufragi

Vídeo
Vés a: Solid, el cava texturitzat

Solid, el cava texturitzat

Agustí Torelló mostra les qualitats de l'innovador cava amb densitat i textura

Vídeo
Vés a: Aventura al món del cava

Aventura al món del cava

Tres empreses de Sant Sadurní d'Anoia -Cal Feru, Stress&Adrenalina i Agustí Torelló Mata- sumen esforços en una activitat enoturística conjunta i innovadora, CAVAventura

Vídeo
Vés a: TV3 es fa ressò de la informació de VADEVI.cat sobre els vins de l'IRTA

TV3 es fa ressò de la informació de VADEVI.cat sobre els vins de l'IRTA

La polèmica suscitada per l'ús de varietats foranes als vins que l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries elabora a Torre Marimon arriba al Telenotícies Comarques

Entrevista
Vés a: «L'enoturisme ha crescut perquè és un element més del turisme cultural»

«L'enoturisme ha crescut perquè és un element més del turisme cultural»

Francesc Olivella, president d'Enoturisme Penedès defensa l'oferta turística lligada al món del vi

Entrevista
Vés a: «Sóc de negre fins i tot amb el peix»

«Sóc de negre fins i tot amb el peix»

Parlem de vins amb Raül Balam, xef del restaurant Moments i fill de Carme Ruscalleda, a l'Hotel Mandarin Oriental de Barcelona

Entrevista
Vés a: Pau Arenós: «Els cuiners d'aquí en saben poc de vins»

Pau Arenós: «Els cuiners d'aquí en saben poc de vins»

Periodista de referència pel que fa a la cuina d'avantguarda, acaba de publicar 'La cocina de los valientes', tota una tesi sobre l'alta cuina

Entrevista
Vés a: David de Jorge: «Els vins catalans són lluminosos»

David de Jorge: «Els vins catalans són lluminosos»

Al cuiner basc li agraden "els que són capaços de representar el sòl on creixen"

Entrevista
Vés a: «Si un client ens demana vi d'aquí, per a nosaltres és un vi català»

«Si un client ens demana vi d'aquí, per a nosaltres és un vi català»

César Cánovas és el coordinador de sommeliers de Monvínic i Fastvínic, els espais de vi creats al centre de Barcelona per Sergi Ferrer-Salat

Entrevista
Vés a: «Puc sortir a les set del matí per fotografiar vinyes amb gebre»

«Puc sortir a les set del matí per fotografiar vinyes amb gebre»

La fotografia de vinyes sota totes les circumstàncies meteorològiques possibles és la gran afició de Maria Rosa Ferré, veïna de Vilafranca del Penedès

VADEVI.cat

Editor: Salvador Cot (salvadorcot@naciodigital.cat)
Director: Joan Nebot (jnebot@vadevi.cat)
Cap de Redacció:Jordi Palmer (jpalmer@vadevi.cat)
Assesor editorial: Joan Manel Oller (jmoller@vadevi.cat)
Directora financera: Anna Murgadas (finances@vadevi.cat)
Col·laboradors: Anna Casabona, Lluís Tolosa, Oriol Pérez de Tudela, Imma Pulido


Correu electrònic: redaccio@vadevi.cat
Telèfon: +(34) 93 456 09 00
Adreça: Carrer del Dos de Maig, 270, baixos, local 2 (08025). BARCELONA
Avís legal