Jordi Alcover | Actualitzat el 14/09/2011 a les 00:00h

Perduts per la poesia

Ens passem la vida parlant de vinyes, de vins, de varietats, de fustes, de milers de petits trucs de cada elaborador per aconseguir el seu tret diferencial.

Ens passa el temps xerrant de les aromes que té cada vi, cada fusta, cada raïm; també analitzant si un vi té o no té capacitat d’envellir, si és o no un disbarat beure-se’l avui o guardar-lo, potser per quan un fill doni una alegria.

Ens passa el temps intentant educar un consumidor rebel abans no consumeixi una ampolla, transmetent la necessitat de que adquireixi una cultura del vi perquè comenci a consumir sent conscient del que pren, perquè ho valori i perquè ens faci després “la ola” per agrair la recomanació.

Ens passem la vida parlant amb plaer d'allò que considerem bo, i buscant desesperadament eufemismes que sonin bé d’un producte dolent de mena; amagant darrera de la poesia més recargolada una simple descripció d’un vi amb paraules: posant, segons sembla, a cada glop de cada vi l’ànima sencera, per després escriure o parlar-ne amb la inspiració que ha generat, i sostenint que és creïble que cada vi tastat ens extasia com per fer aquests exercicis d’estil.

I després volem que la gent no ens deixi de banda.

I després volem que la gent vulgui aprendre tot el que li ensenyem, tantes vegades, amb un posat de prepotència i mentre els titllem d’analfabets sensorials.

I després no ens adonem de que només podem comptar la gent que se’ns acosta, i no la que fuig cames ajudeu-me davant d’un posat estirat i prepotent; de que amb aquest codi d’accés no es capta prou públic per la quantitat de vi que es fa, i de vinya que s’ha de mantenir al territori.

De que quan un consumidor diu “jo només sé si m’agrada o no m’agrada” s’està defensant d’un producte, del qual percep que se l'examina cada cop que en fa un glop, del qual se sent obligat a dir una genialitat després de tastar-lo. I del qual prescindirà un cop ens girem d'esquena, buscant una altra beguda que no l'agredeixi ni el maltracti.

I després, tots aquells que volem canviar el posat que ha generat aquesta no-comunicació que portem anys i anys arrossegant, som esclaus de tots els altres que han no-comunicat així i que segueixen, conseqüentment, fent-ho sine die.

I els mitjans, per la mateixa raó, només saben enfocar una xerrada sobre vi des de l’hedonisme més cursi i previsible.

I després, tampoc ens adonem de que aquest llenguatge beneficia només a uns quants, que mantenen ple el seu negoci mitjançant aquest elitisme i aquest punt esnob que fa tant de mal a la resta.

Sembla, per acabar, que hi ha molts a qui agrada sentir tanta poesia, a qui els regala les orelles tot anorreant transitòriament -espero- la seva capacitat d’anàlisi.

Malauradament, ja no és una qüestió d’opinió: és evident que no funciona prou aquest format tan censitari, que ha fet molt més mal que bé, que a hores d’ara tira molta més gent a fora que a dintre; i que, parlant clar i català, no ens ho podem permetre de cap de les maneres.



Jordi Alcover és director de la Guia de Vins de Catalunya.

COMENTARIS


gzcplkysukw, 06/11/2011 a les 19:06
cTF8Dr, [url=
http://rmbyslapmgis.
com/]rmbyslapmgis[/url], [link=
http://uhedqrfwwlhe.
com/]uhedqrfwwlhe[/link],
http://qnbwyrpsrhan.
com/

jpyozcaifhj, 04/11/2011 a les 18:10
rf28xg zunznucpgfpa

Johnette, 31/10/2011 a les 05:32
Suiepror thinking demonstrated above. Thanks!

Pere Pasqual, 17/09/2011 a les 22:22
No es mereixen. Jo no havia escrit mai aquí, com el Carles, tot i que vaig seguint els articles. Només afegir que jo sóc consumidor, i que vull informació, però no notes de tast que no arribo a entendre; el que més agraeixo és que me la donin de tu a tu, sense tenir la sensació de que ho havia d'haver sabut abans de preguntar. De fet, ja no pregunto, compro el que em sembla i marxo. per això m'és molt útil el vostre recull, Silvia.

Silvia N. , 17/09/2011 a les 13:08
Pel Carles Ruiz. La resposta a les teves preguntes te la ha donat el Pere Pascual molt encertadament, per cert, gracies Pere. El q analitza l'article és el com es comunica. Això no vol dir que quan beguis un vi no fora bó tenir dades. A la Guia intentem descriure els vins sense gens de poesia i sense posat, amb descriptors directes i cotidians.

L'ignorantdetorn, 17/09/2011 a les 12:48
Algú de tots vosaltres, savis i no tant savis, sap si s'han fet enquestes a la gent, apofitant les fires de vins per saber el parer de la gent? Si és aixì a on apareixen els resultats? i si aquesta informació es fa servir per millorar el sector? La Falgueres només surt per tenir una cara bonica a la tv perquè quan la veig algun cop. . . deixa molt que desitjar, sobretot quan parla "catanyol".

Pere Pasqual, 17/09/2011 a les 10:36
Per altra part, quan diu allò de "jo només sé. . . " es refereix a una dita constant de qualsevol consumidor. Estic d'acord amb ell que conté una defensa. Però no veig que ho proposi, només que ho analitzi com a fet real i pel que significa: ni aquí ni a la seva web.

Pere Pasqual, 17/09/2011 a les 09:59
Jo estic cansat de comprar vins que no em diuen res de què porten a dintre. Em prenc la guia cada any com els deures que no fan molts productors, i com un estudi anual de la qualitat dels vins de casa nostra que els hauria de servir als productors i a les DO per fer autocrítica, més que com una prescripció en sí mateixa. Cadascú llegeix com vol, però és inqüestionable que ha influit molt en les tendències des que existeix.

Pere Pasqual, 17/09/2011 a les 09:55
NO veig la contradicció en oferir informació sobre un producte i defensar que es promocioni amb un llenguatge que no sigui tot xerrameca, poesia i un posat elitista. Ni tampoc en defensar el preu just del raïm alhora que es fa això. Crec que estàs buscant massa peus al gat, Carles. Es pot donar la informació sobre un producte reclamant que hi hagi l'obligació del productor a fer-ho, per exemple.

Carles Ruíz, 16/09/2011 a les 21:11
M'agrada la Guia, la seguiré comprant, però penso que els seus autors haurien d'aclarir-se una mica i de deixar de ser tan agressius contra tothom qui no els segueix el corrent a peu de lletra. I ho dic, sincerament, des de l'apreci d'un lector i amant dels vins catalans

Carles Ruíz, 16/09/2011 a les 21:07
Que defensin el “jo només sé si m’agrada o no m’agrada” i després ells facin una guia on s'hi valoren la tira de variables, com tipicitat, presentació, aromes, etc.

Carles Ruíz, 16/09/2011 a les 21:05
No vull merder, si em contesteu agressivament, no torno a escriure i llestos. Segueixo sense entendre que els responsables de la guia defensin coses contraposades: tast a cegues i després diguin d'un article que parlava bé d'uns vins barats, que s'ha de saber a quin preu es paga el raïm, etc

Carles Ruíz, 16/09/2011 a les 21:01
Hola, jo sóc el que ha signat abans com "nohoentenc" i segueixo sense entendre-ho. Sóc lector habitual del vadevi i és el primer cop que hi escric. Sóc aficionat al vi des de fa anys i en llegeixo el que trobo. Tinc dues edicions de la guia (2010-2011) i me l'he llegit raonablement a fons

Pere Pasqual, 16/09/2011 a les 16:45
Jo hi ha alguna cosa que no entenc: enlloc de comentar el contingut de l'article, hi ha qui s'està tirant al coll de l'autor dient de fet el mateix que ell, com ara la Pepa, l'Andreu, o aquest darrer que ha arribat ara. Aquest senyor fa una guia; potser això us dona per tenir-li aquesta ràbia, però cal guardar les formes i dialogar com persones. És que cada vegada que surt sou els mateixos els que mossegueu sense pensar gaire què heu de dir: tot plegat fa una mica de vergonya.

Marc, 16/09/2011 a les 16:26
exacte, es nota que no l'has llegit. I això que al menys a les dues edicions que jo conec es fa esment directe d'aquest tema gairebé amb les mateixes propostes. Però s'ha de llegir, és clar.

Silvia N. , 16/09/2011 a les 15:13
ës normal Nohoentenc q ho entenguis no has llegit la guia. . només l'has fullejat. Però gràcies igualment.

nohoentenc, 16/09/2011 a les 15:05
jo l'article el trobo altament inconseqüent. Parla dels que diuen “jo només sé si m’agrada o no m’agrada” i després ells fan una guia on s'hi valoren la tira de variables, com tipicitat, presentació, aromes, etc. En què quedem? Ho simplifiquem tot o no?

Xavier, 16/09/2011 a les 11:14
Pepa, no hi tornis. . .

Pepa, 16/09/2011 a les 10:05
Podriem dir que les guies han fet molt de mal? Que si no saps quants punts té un vi determinat més val q demanis cervesa? Algú s'imagina anant a comprar al super carregat amb guies de cada producte que hem de comprar? Hem fet del vi un món tancat i elitista!

somm-hi, 16/09/2011 a les 09:54
No patiu, que ara comencen a posar-se de moda les cerveses artesanes, ja veureu com els sommeliers s'hi interessaran tant que faran que el gran public deixi de beure cervesa ;)

Xavier, 16/09/2011 a les 08:24
S'ha de buscar quantes formes millor per captar consumidors. I la de l'elitisme és una més, massa residual, però no crec que allunyi consumidors. Acabo de preguntar a 3 companys i cap d'ells coneix a cap de les 3 persones. Només 1 beu vi.

Xavier, 16/09/2011 a les 08:14
somm-hi, anava a dir més o menys els mateix que tu, te m'has avançat.
No crec que ningú s'allunyi del vi per tres persones així, ans al contrari, possiblement sumem algun "pijo" (amb tots els respectes).

Pere Pasqual, 16/09/2011 a les 05:04
No, home, això ja ve de lluny. el que passa que n'hi ha que s'aprofiten, i que se'ls en fot si fan mal o no al sector: El que volen és omplir el seu xiringuito.

somm-hi, 16/09/2011 a les 00:32
Voleu dir que 3 persones han creat una desafecció tan gran que han fet caure el consum de vi? Carai! que important la tele. . . Total per un programa del 33 que no veia gairebé ningú que no fos ja aficionat al vi i una noia que apareix esporàdicament a algun programet. . . Heu preguntat a la gent per que beuen/compren menys vi que abans? i han dit que era per culpa dels prescriptors?

Carles Rigau, 15/09/2011 a les 20:11
Ah, voleu dir del Josep Roca, aquell que en una tele pública catalana es dedica a parlar de vins alsacians de 250 euros per demostrar que en sap més que ningú? O del Gorgori, que abans era expert en ópera i ara va d'expert de vins. . . Quina colla, tu. . .

Marc, 15/09/2011 a les 16:17
Val a dir, Andreu, que no coneixes la trajectòria de l'autor. L'altre dia ja no vas entendre el que volia dir, i avui tampoc. Pensar que proposava l'elitisme vol dir que no has llegit mai res seu, tot i que la guia ja porta tres edicions.

Marc, 15/09/2011 a les 16:13
Us esteu centrant en un destinatari només i no sembla del tot just. Crec que hi ha qui en té més culpa, i són dos que surten al 33. A mi em fan tanta vergonya com la falgueres.

Penedesenc, 15/09/2011 a les 15:28
acabem ràpid. Hi ha algú a qui li agradi la nena falgueras. . . en refereixo a quan parla o escriu de vins, que d'altres coses no se'n parla aquí.

Carles, 15/09/2011 a les 13:51
Em sumo a aquest rebuig. Fa vergonya la Meri.




Tomàs, 15/09/2011 a les 13:15
la nena falgueras és insoportable, perdoneu, però algú ho havia de dir

Penedesenc, 15/09/2011 a les 12:17
la poesia i la cursileria la posa la nena falgueras, i en canvi, te la trobes hasta a la sopa. Deu ser perque està bona, perque nomes diu rucades i cursileries. Aquesta sí que fa mal al sector

Xavier, 15/09/2011 a les 12:00
S’insiteix força culpant aquesta « poesia » com una de les causes que no es begui vi. No ho veig clar. Estem parlant que també baixa el consum del vi a doll, i aquest de poesia en té poca i els que en beuen no están per romanços i tot i així, baixa el consum. Sincerament, no ho tinc clar i desconec si hi ha enquestes de percepció o similar que ens puguin portar a pensar això.

Silvia N. , 15/09/2011 a les 11:46
Vinga noi, animem el cotarro. . . com t'agrada provocar. . . aix. El nostre pensament és ampli, abarca moltes variables i treballem i pensem molt per expresar la nostre opinió amb fonaments. Pots no estar d'acord amb el q diem i fins hi tot argumentar la teva opinió, però això????

Andreu, 15/09/2011 a les 11:33
Però si ereu vosaltres els que fa uns dies deieu que per comprar un vi barat, abans havies de saber a quin preu havia pagat el raím el celler, vaja, que només falta haver de saber el segon cognom del conductor del tractor a la verema. . .

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Vés a: Torres Mas La Plana 2007: el mite viu

Torres Mas La Plana 2007: el mite viu

El 1979 un cabernet sauvignon català va guanyar a casa als vins bordelesos més prestigiosos del món, com el Château Latour
Entrevista
Vés a: Pere Bonet:«El Titanic ens ha ajudat»

Pere Bonet:«El Titanic ens ha ajudat»

El president d'Henri Abelé ha conduït la històrica maison fins a esser triada per la Fundació Titanic com el champagne oficial del centenari del naufragi

Vídeo
Vés a: Solid, el cava texturitzat

Solid, el cava texturitzat

Agustí Torelló mostra les qualitats de l'innovador cava amb densitat i textura

Vídeo
Vés a: Aventura al món del cava

Aventura al món del cava

Tres empreses de Sant Sadurní d'Anoia -Cal Feru, Stress&Adrenalina i Agustí Torelló Mata- sumen esforços en una activitat enoturística conjunta i innovadora, CAVAventura

Vídeo
Vés a: TV3 es fa ressò de la informació de VADEVI.cat sobre els vins de l'IRTA

TV3 es fa ressò de la informació de VADEVI.cat sobre els vins de l'IRTA

La polèmica suscitada per l'ús de varietats foranes als vins que l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries elabora a Torre Marimon arriba al Telenotícies Comarques

Entrevista
Vés a: «L'enoturisme ha crescut perquè és un element més del turisme cultural»

«L'enoturisme ha crescut perquè és un element més del turisme cultural»

Francesc Olivella, president d'Enoturisme Penedès defensa l'oferta turística lligada al món del vi

Entrevista
Vés a: «Sóc de negre fins i tot amb el peix»

«Sóc de negre fins i tot amb el peix»

Parlem de vins amb Raül Balam, xef del restaurant Moments i fill de Carme Ruscalleda, a l'Hotel Mandarin Oriental de Barcelona

Entrevista
Vés a: Pau Arenós: «Els cuiners d'aquí en saben poc de vins»

Pau Arenós: «Els cuiners d'aquí en saben poc de vins»

Periodista de referència pel que fa a la cuina d'avantguarda, acaba de publicar 'La cocina de los valientes', tota una tesi sobre l'alta cuina

Entrevista
Vés a: David de Jorge: «Els vins catalans són lluminosos»

David de Jorge: «Els vins catalans són lluminosos»

Al cuiner basc li agraden "els que són capaços de representar el sòl on creixen"

Entrevista
Vés a: «Si un client ens demana vi d'aquí, per a nosaltres és un vi català»

«Si un client ens demana vi d'aquí, per a nosaltres és un vi català»

César Cánovas és el coordinador de sommeliers de Monvínic i Fastvínic, els espais de vi creats al centre de Barcelona per Sergi Ferrer-Salat

Entrevista
Vés a: «Puc sortir a les set del matí per fotografiar vinyes amb gebre»

«Puc sortir a les set del matí per fotografiar vinyes amb gebre»

La fotografia de vinyes sota totes les circumstàncies meteorològiques possibles és la gran afició de Maria Rosa Ferré, veïna de Vilafranca del Penedès

VADEVI.cat

Editor: Salvador Cot (salvadorcot@naciodigital.cat)
Director: Joan Nebot (jnebot@vadevi.cat)
Cap de Redacció:Jordi Palmer (jpalmer@vadevi.cat)
Assesor editorial: Joan Manel Oller (jmoller@vadevi.cat)
Directora financera: Anna Murgadas (finances@vadevi.cat)
Col·laboradors: Anna Casabona, Lluís Tolosa, Oriol Pérez de Tudela, Imma Pulido


Correu electrònic: redaccio@vadevi.cat
Telèfon: +(34) 93 456 09 00
Adreça: Carrer del Dos de Maig, 270, baixos, local 2 (08025). BARCELONA
Avís legal