J.M.Oller/J.Nebot | Actualitzat el 15/04/2011 a les 00:00h

"Tenir rioja com a distinció de qualitat és mostra de provincianisme total"

Josep Lluís Carod Rovira és un gran aficionat al món del vi, i els de la DO Montsant són els que mai li manquen a taula

Li agrada el vi, el bon vi, afirma. El personatge té, a més, vincles familiars amb el Priorat. Dos dels seus fills viuen a Cornudella de Montsant. És Josep Lluís Carod Rovira, ex vicepresident del Govern de Catalunya. El que va ser líder d'ERC afirma que només és un aficionat, però tot fa pensar que els seus coneixements sobre el vi van una mica més enllà del que reconeix. Com a malalt de la lectura, és un devorador de continguts de tot tipus, i els relacionats amb la vinya i el vi no se li escapen. En sap del tema. En el rebost de casa "només" hi té unes 300 ampolles.

Com a home viatjat, de ben segur que té moltes anècdotes relacionades amb el vi.
Recordo una estada a Finlàndia, l'any 2007. Vaig trigar poc a saber que estava fora de Catalunya. Sobretot, perquè hi havia vins i caves del Principat a les cartes dels restaurants. El mateix puc dir de de Tel Aviv i Jerusalem, a Israel. Una de les coses que darrerament m'ha fet més il·lusió em va passar a un restaurant de Nova York, on em van portar un vi català que tenia escrit el primer paràgraf d'un sonet de Foix. Poques setmanes abans l'havia llegit al Parlament de Catalunya en resposta a un diputat de Ciudadanos. El cambrer va quedar sorprès que el sàpigues recitar.

Els catalans som una mica rarets en algunes coses, com en aquesta de valor més el que ve de fora que el que tenim a dins.
Ens manca autoestima. No és normal que a les cartes catalanes hi hagi molts més vins de fora de Catalunya que de casa, quan no hi ha dubtes sobre la qualitats dels productes que elaborem, i sobre la seva bona relació amb el preu. No passa a cap lloc del món. És impensable trobar a la Rioja vins que no siguin de la zona, o a Castella. Fa un mes vaig estar a Madrid i tot eren vins espanyols, tot. Ni un de català, excepte algun cava, i gairebé perquè és una obligació.

La llengua de les etiquetes és una de les altres grans curiositats dels vins catalans.
Si el vi es relaciona amb la terra, el més normal és que les etiquetes estiguin escrites en la llengua de la terra. El xampany està en francès, que és el que toca. Ho trobaríem estrany si ens diguessin les característiques en anglès o en castellà. El vi és una identitat, unes idees, una forma de ser i de pensar.

Cal suposar que és consumidor de vins catalans i etiquetats en català.
Sóc un militant de la DO Montsant, potser, en part, perquè la tinc a tocar de casa. La relació qualitat-preu és extraordinària. I és molt identificable, encara que potser no té la contundència d'altres vins del país

Quantes ampolles té a casa?
Unes 300, de les que el 60 per cent són negres. El cava també m'agrada força, però només en tinc unes 25 ampolles.

Què en pensa del debat actual sobre les varietats autòctones i les foranes?
El que crec és que cal un bon publicista i una campanya de màrqueting que trobi un element que relacioni les varietats autòctones amb Catalunya i amb qualitat. És una idea que ningú ha desenvolupat. S'ha d'associar vi català i prestigi, seriositat, feina ben feta en tot el procés d'elaboració. Un exemple del que dic és el torbat de l'Alguer. Els agullats no m'agraden, però el pop, la llagosta o el bogamarí que fan a Sardenya són plats que t'has de menjar amb un torbat. El sector del cava ha fet un bon treball els darrers anys i ara és una beguda per tota hora i moment. El vi ha d'anar en aquest camí, amb la participació de les autoritats, els mitjans de comunicació i els consumidors. En aquesta línia, me n'alegro de l'evolució del Priorat, una comarca abans deprimida i ara amb força econòmica gràcies al vi.

Els governs de Catalunya, tots, no ho han entès i no han fet massa pel vi en els darrers anys.
Han fet menys del que havien de fer, i és estrany, perquè es partia de no poder fallar amb la qualitat dels vins catalans.

I mentre, els restaurants amb cartes de 9 i 10 euros hi posen Rioja com a distinció de qualitat.
Això és una clara mostra de provincialisme total, sense qüestionar la qualitat dels Rioja. Torno a repetir que és inversemblant que a Catalunya els vins hegemònics no siguin els autòctons. De ben segur en podem fer una lectura sociopolítica.




Josep Lluís Carod-Rovira a la redacció de Vadevi.cat FOTO: QUICO SALLÉS

COMENTARIS

NO
SOLSONE, 16/01/2012 a les 20:25
òsties!!!
la politica entra al món del vi,..... on nirem a parar?
SR. ROVIRA
JOSE, 16/01/2012 a les 12:46


Sr. Rovira,

Pienso que si me sentase a cerrar una operacion de venta de vino con usted y con mi cliente, perdería la operación.

No le invitaría a la reunión.

No se meta en negocios, ni en vino ni en educar a las personas a ser abiertas y catalanas al mismo tiempo.

Fracasaria.

Un saludo
hello
susowinemaker, 03/01/2012 a les 10:35
La verdad yo no doy la razón ni a uno ni a otro (tampoco se tanto de política), aunque me parece interesante el debate que se a creado, gracias a la web 2.0 se pueden crear y ver varias visiones sobre diferentes temas, y no siempre ha de ser uno el que tenga la razón también hay valorar desde que punto se mira. Así que tampoco creo que haya que enfadar-se ni unos ni otros.
Por otra parte bien que hubieran comentado algunos bodegueros y viticultores ahora saber que piensan alguno de ellos tanto a los que les beneficio y los que le perjudicó.

Saludos!
Falta de autoestima
Manel Duran, 07/12/2011 a les 11:47
La falta de autoestima la tienen los vinicultores catalanes cuando utilizan variedades francesas. Los consumidores prefieren vinos con identidad hechos con variedades autóctonas y por esto eligen el Rioja. Los principales vinicultores catalanes han establecido bodegas en Rioja por esta razón

Jordi Alcover, 24/04/2011 a les 14:04
Pepita, que tu no et distingueixes pel teu pensament autònom precisament: només tens contraopinió. D'això es desprén que si no hi ha algú que escrigui i signi, tu no serveixes per gaire, perquè només saps contradir a tothom amb arguments sovint contraposats d'una vegada a l'altre. No ets la única, però si la més pesadeta.

Marta R. , 23/04/2011 a les 19:59
No t'estimis tan Pepeta i deixa de torturar-nos amb aquests aforismes tan gastadets trets d'algun llibre d'autojuda.

Pepa, 23/04/2011 a les 13:08
Dues coses: si una diu alguna cosa i no molesta a ningú, és q no ha dit res; i quan tots pensen el mateix és q ningú pensa! Els vostres comentaris em mostren q vaig pel bon camí!

Jordi Alcover, 23/04/2011 a les 10:58
Respecte a si seguim o no seguim amb no sé quina retórica, PePe: ja som molts els que t'ho estem dient, que pleguis o que signis. Com que tu sí ets crítica, aplica-t'ho a tu mateix(a) i lliura'ns de les teves exposicions: potser seria millor dir deposicions, tenint en compte la qualitat del contingut.

Jordi Alcover, 23/04/2011 a les 09:18
Estic plenament d'acord amb tu, Gombau. Ho faig per veure si se n'adona de que fa vergonya aliena i ens deixa en pau d'una vegada amb aquesta mania de deixar a tothom sempre a caure d'un burro, però sempre darrera el nick. JO diria que és sectària d'ella mateixa, perquè no hi ha ningú que li caigui bé o de qui no tingui una opinió negativa. S'ho hauria de fer mirar.

Joan Besora, 23/04/2011 a les 01:23
Estic totalment d'acord amb el que va manifestar el Carod en aquell moment i segueixo pensant que va ser un dels pocs polítics -per no dir l'unic-que va defendra la nostra dignitat com a poble, ja que amb el que havia fet el govern espanyol en aquell moment en relació al hoquei era imprescindible aixecar la veu. Està clar que la PePe representa a un altre pais i per tant les seves opinions sont atsolutament esbiajades.

Gombau, 23/04/2011 a les 01:15
Jordi, no sé com perds el temps debatint amb una persona ten sectaria com la Pepa, que el que menys desitja és raonar res. Jo també em relaciono amb el mon del cava i és ben cert que aquell boicot ens va anar molt be per obrir nous mercats a Europa, i aixi em pogut evitar els estralls de la crísis, ja que el mercat espanyol està molt cardat i el europeu ens salva.

Jordi Castells, 22/04/2011 a les 23:54
Per cert PePa, encara no has dit que va fet ell?. Per altre part vaig llegir les entrevistes que va fer Vadevi els candidats a la Generalitat i que vols que et digui, fora de quatre obvietats res de res.
Salut

Jordi Castells, 22/04/2011 a les 23:45
Una persona com la PePe que digui que no li sembli be que entrevistin a una persona determinada crec que ja ho diu tot, Jo com el Sr. Carod vaig lluitar per la llibertat d'expressió i em cauria la cara de vergonya de dir a un mitja qui ha d'entrevistar i qui no.
Per altra par el SR. Carod va ser el pretext, la campanya la va organitzar els mitjans propers el PP. i no veure això és tenir una xapa de cava en cada ull.
Salut

Silvia N. , 22/04/2011 a les 23:27
Saps q et pasa pepa, que els altres tenim sentit critic i de vagades no estem d'acord els uns amb els altres i ho parlem. Tu confós el sentit critic amb mala llet constant. Tu, ho critiques tot amb mala fe, i si som nosaltres encara més. Dona la cara d'una vegada.

Pepa, 22/04/2011 a les 21:46
Jo des del primer post he volgut expossar q no em sembla bé q s'entrevisti al Sr Carod en un mitjà de vi i q a sobre dongui consells de comunicació desprès del què va fer ell! Em sembla molt cínic q parli de campanya de publicitat quan ell en va fer la pitjor possible. I seguiu amb la vostra retòrica defensiva sense cap sentit crític!

Jordi Castells, 22/04/2011 a les 20:45
Que jo sàpiga el boicot va sortir de l'entorn de la premsa del PP i quan es debatia la reforma de l'estatut, de fet PePa, no deus ser gaire llegida, si no sabries que el ABC al 1932 també amb el debat l'estatut impulsaven boicots.
En el fons no els agrada que deixi de rajar la mamella catalana.
Quant vulguis podem debatre del que vulguis, per això firmo amb el meu nom.
Salut

Jordi Alcover, 22/04/2011 a les 19:43
Decididament, estàs molt malament: o és això, o és que a més de no signar tampoc saps llegir. Treure aquesta conclusió com a resposta al meu post és delirant. Tots ho sospitàvem, crec, que et falta un bull. Fa temps que fas vergonya, Pepa:ja cansa que de tu hagi de rebre tothom sense cap criteri al darrera, sigui qui sigui. Plega, si us plau, ja en tenim prou.

Pepa, 22/04/2011 a les 19:19
No si ara resultarà q li hem d'estar agraïts al Sr Carod! Va home va, q d'aquest Sr en reneguen fins i tot els mateixos d'ERC!

Jordi Grané, 22/04/2011 a les 16:23
Molt bé Carod, el vi català és de lo millor del mon, aqui i a la Xina Popular!!!!
Tant marejar la perdiu amb el vi de Rioja, si la majoria de vi que fan és de mala qualitat; i a Catalunya és on es fan més hectòlitres de vi de qualitat, dades oficials de la vinya.
El vi catallà és de qualitat, barreges de ceps, terrenys variats amb les seves notes peculiars. Si, bebeu vi català que és qualitat, si no se n'anirà cap Europa i Estats Units o Japó !!!!

Jordi Alcover, 22/04/2011 a les 14:30
Pepa, creix d'una vegada. Això del 2. 0 no és excusa per tirar permanentment la pedra i amagar la mà. Això es feia al pati del colegi. Respecte al debat, m'en recordo perfectament del que va passar: de fet, l'españññña més reaccionària ho va treure tot de context interessadament. L'única cosa que li retreuria al Carod és que potser era previsible. Ara signaré, per cert, no com tu que sempre t'amagues.

JESUS VENDRELL, 22/04/2011 a les 13:57
EL VI A CATALUNYA ÉS MÉS CREATIU
jesús vendrell, 22/04/2011 a les 12:54
TENIM GRANS VINS A CATALUNYA; DE TOT L'ESTAT, ÉS A CATALUNYA ON ES PRODUEIX MÉS HECTÒLITRES DE VI DE QUALITAT -AIXÒ

Manel Garcia, 22/04/2011 a les 12:05
El cava s'exporta molt més i s'ha consolidat en molts mercats on només fa uns anys ni existia, gràcies al Carod. Si d'altres sectors, com la indústria s'haguessin adonat que el nostre mercat natural és el món, ara no ens trobariem en la situació que ens trobem.

Pepa, 22/04/2011 a les 11:56
Jordi, al Carod no el poden ni veure ni els pagesos ni els elaboradors; ni els grans ni els petits; en època de bonança va provocar una devallada brutal del cava a tota Espanya! El champagne, la sidra, el cava valencià i l'extremeny li estant molt agraïts a aquest polític de barra de bar! I si no estàs d'acord m'ho debats, xo tb cansa el teu discurs de l'anonimat!

Jordi Alcover, 22/04/2011 a les 10:43
Seguim amb l'anonimat, Pepa? O Pep? Ja fa pudoreta, de debò. Cansa molt tanta tonteria. Creix.

Jordi Alcover, 22/04/2011 a les 10:42
Xavier, els que sabem que per fer cava cal temps, que no es poden fer milions d'ampolles d'una collita per l'altre, també sabem que la gran majoria dels valencians vau comprar les ampolles en punta a Catalunya. Per això les vau tenir tan preparades i acabades: era cava català disfressat, només vau fer el degorjat i l'etiquetat i prou. I això encara passa.

Xavier, 21/04/2011 a les 21:30
Gràcies a este senyor el cava valencià va pujar i demostrar que ací tenim bons caves. . .

Sergi Castells, 21/04/2011 a les 20:49
A més, gràcies al boicot del cava, molts botiguers catalans van notar un augment del consum de vi català. En el cas de Barcelona és evident aquest increment. Com a persona que treballa per un celler català li estic molt agrait.

Jordi Castells, 21/04/2011 a les 20:39
Que jo recordi les declaracions del Sr. Carod varen ser desprès de que Espanya es prohibis que la selecció de hoquei patins participes els mundial, va declarar que no veia coherent que demar el suport per les Olimpíades de Madrid.
Comentaris anònims que es poden llegui aquí van en la línia del provincianisme que denuncia el Sr. Carod.

Ermessenda de C. , 21/04/2011 a les 15:51
MOLT BE PEPA!! sort de la teva MEMORIA HISTORICA, aquest senyor deuria de pagar a tots el cellers el boicot del cava que va provocar!! parlem de milions d'euros. . . . que li sembla Sr. Carod? amb el seu sort vitalici potser???

Pepa, 21/04/2011 a les 13:09
Recordem q aquest Sr va fer un gran favor als pagesos amb el tema del cava. Quasi q millor no associar vi amb el Carod pq segur q en sortirà algú mal parat! I segur q no serà ell!

Rubinenca, 21/04/2011 a les 12:01
Excel·lent entrevista. gràcies Vadevi. cat!

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Vés a: Torres Mas La Plana 2007: el mite viu

Torres Mas La Plana 2007: el mite viu

El 1979 un cabernet sauvignon català va guanyar a casa als vins bordelesos més prestigiosos del món, com el Château Latour
Entrevista
Vés a: Pere Bonet:«El Titanic ens ha ajudat»

Pere Bonet:«El Titanic ens ha ajudat»

El president d'Henri Abelé ha conduït la històrica maison fins a esser triada per la Fundació Titanic com el champagne oficial del centenari del naufragi

Vídeo
Vés a: Solid, el cava texturitzat

Solid, el cava texturitzat

Agustí Torelló mostra les qualitats de l'innovador cava amb densitat i textura

Vídeo
Vés a: Aventura al món del cava

Aventura al món del cava

Tres empreses de Sant Sadurní d'Anoia -Cal Feru, Stress&Adrenalina i Agustí Torelló Mata- sumen esforços en una activitat enoturística conjunta i innovadora, CAVAventura

Vídeo
Vés a: TV3 es fa ressò de la informació de VADEVI.cat sobre els vins de l'IRTA

TV3 es fa ressò de la informació de VADEVI.cat sobre els vins de l'IRTA

La polèmica suscitada per l'ús de varietats foranes als vins que l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries elabora a Torre Marimon arriba al Telenotícies Comarques

Entrevista
Vés a: «L'enoturisme ha crescut perquè és un element més del turisme cultural»

«L'enoturisme ha crescut perquè és un element més del turisme cultural»

Francesc Olivella, president d'Enoturisme Penedès defensa l'oferta turística lligada al món del vi

Entrevista
Vés a: «Sóc de negre fins i tot amb el peix»

«Sóc de negre fins i tot amb el peix»

Parlem de vins amb Raül Balam, xef del restaurant Moments i fill de Carme Ruscalleda, a l'Hotel Mandarin Oriental de Barcelona

Entrevista
Vés a: Pau Arenós: «Els cuiners d'aquí en saben poc de vins»

Pau Arenós: «Els cuiners d'aquí en saben poc de vins»

Periodista de referència pel que fa a la cuina d'avantguarda, acaba de publicar 'La cocina de los valientes', tota una tesi sobre l'alta cuina

Entrevista
Vés a: David de Jorge: «Els vins catalans són lluminosos»

David de Jorge: «Els vins catalans són lluminosos»

Al cuiner basc li agraden "els que són capaços de representar el sòl on creixen"

Entrevista
Vés a: «Si un client ens demana vi d'aquí, per a nosaltres és un vi català»

«Si un client ens demana vi d'aquí, per a nosaltres és un vi català»

César Cánovas és el coordinador de sommeliers de Monvínic i Fastvínic, els espais de vi creats al centre de Barcelona per Sergi Ferrer-Salat

Entrevista
Vés a: «Puc sortir a les set del matí per fotografiar vinyes amb gebre»

«Puc sortir a les set del matí per fotografiar vinyes amb gebre»

La fotografia de vinyes sota totes les circumstàncies meteorològiques possibles és la gran afició de Maria Rosa Ferré, veïna de Vilafranca del Penedès

VADEVI.cat

Editor: Salvador Cot (salvadorcot@naciodigital.cat)
Director: Joan Nebot (jnebot@vadevi.cat)
Cap de Redacció:Jordi Palmer (jpalmer@vadevi.cat)
Assesor editorial: Joan Manel Oller (jmoller@vadevi.cat)
Directora financera: Anna Murgadas (finances@vadevi.cat)
Col·laboradors: Anna Casabona, Lluís Tolosa, Oriol Pérez de Tudela, Imma Pulido


Correu electrònic: redaccio@vadevi.cat
Telèfon: +(34) 93 456 09 00
Adreça: Carrer del Dos de Maig, 270, baixos, local 2 (08025). BARCELONA
Avís legal