«Sis contes per créixer» inspiren el 36è Concurs BBVA de Dibuix Escolar

El concurs va destinat a alumnes de primària, i s'hauran de basar en contes que parlen de l'amistat, el respecte i la convivència | Els contes estan escrits per Júlia Prunés Massaguer, escriptora especialitzada en educació emocional

L'acte de lliurament de premis del 35è Concurs BBVA de Dibuix Escolar
L'acte de lliurament de premis del 35è Concurs BBVA de Dibuix Escolar | FACC
Redacció
03 de novembre del 2016
La Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) i BBVA CX han convocat el 36è Concurs BBVA de Dibuix Escolar, amb l’objectiu de servir d’estímul per desenvolupar les habilitats i capacitats dels alumnes de primària en l’àmbit del dibuix i la il·lustració, a la vegada que llegeixen en català i aprenen sobre diverses temàtiques. Els treballs premiats il·lustraran un nou llibre de contes de la col·lecció “Concurs de Dibuix Escolar”, publicat per Editorial Mediterrània.

A la darrera edició els sis contes parlaven de com aprendre a ser feliços treballant com a competències emocionals l’autoestima, l’empatia, l’escolta activa i les emocions. Enguany, amb sis contes per créixer, continuem treballant les competències emocionals, i aquest any parlen de l’amistat, el respecte i la convivència. Amb aquesta iniciativa, els mestres poden treballar els contes al centre docent des de vessants tan diverses com la plàstica, la llengua catalana i els valors socials i cívics. Els docents poden trobar en un blog materials i recursos proposats per treballar-los a l'aula.

El concurs està obert als alumnes de totes les escoles d’educació primària, així com les d’educació especial, de Catalunya. Hi ha dues categories: una, per als cursos de 1r, 2n i 3r de primària, i l’altra, per als cursos de 4t, 5è i 6è.

Cada escola ha de seleccionar els dibuixos efectuats pels seus alumnes a fi de presentar a concurs un total de 12 il·lustracions, 6 per cada categoria, una per a cadascun dels contes seleccionats. Els dibuixos participants al concurs opten per a cada categoria i per a cadascun dels contes que s’han d’il·lustrar, a un primer, un segon i un tercer premi. És a dir, s’atorguen 12 primers, 12 segons i 12 tercers premis; per tant, un total de 36 premis. El jurat pot decidir si atorga accèssits als dibuixos presentats pels centres d’educació especial.

Les escoles opten a un premi en funció dels reconeixements obtinguts pels seus alumnes, i per la tasca pedagògica realitzada. Per 1 o 2 alumnes premiats: 400€; per 3 o 4 alumnes premiats: 600€ i per 5 o més alumnes premiats: 800€. Per participar, s’hi poden inscriure, així com descarregar les bases del concurs i els textos dels contes en què s’han d’inspirar els dibuixos, al web www.fcaixescatalanes.cat. S’han de lliurar els treballs a concurs a qualsevol oficina BBVA CX abans del proper 17 de febrer, adjuntant-hi el full de participació que també es poden descarregar al web.

Sis contes per créixer

Per aquesta edició, els contes escrits per Júlia Prunés Massaguer, escriptora especialitzada en educació emocional. Els sis contes són:

1. Un curs per recordar
Ens parla de les emocions que els nens i les nenes experimenten el primer dia d’escola i també la seva mestra. La Clàudia serà la tutora de 3r B: Pedraforca. Comença un nou curs i és el seu primer dia a l’escola. Gràcies a la seva original presentació, els seus alumnes comparteixen amb ella, les emocions que porten, aquell dia, a la motxilla: il·lusió, enyorança, tristesa i fins i tot, una mica de por.
Competències: Consciència i regulació emocionals i Competència social

2. Ara i aquí
Un conte que ens parla de la importància de viure el present i ens introdueix en el món de l’atenció plena i la meditació. Els nens i les nenes de 2n, van d’excursió al Montseny. Els acompanya el Ramon, que els farà de guia i els ajudarà a viure la muntanya amb els 5 sentits, a estar presents en l’ara i l’aquí. Després del joc de nit, amb la Sílvia, la seva mestra, gaudiran d’una esplèndida nit d’estels, tot fent una petita meditació.
Competències: Consciència i regulació emocionals i habilitats per a la vida i el benestar

3. La cursa del Daniel
Un conte sobre la gestió de la frustració, una emoció que, tant pot donar pas al fracàs com transformar-se en un repte. Una història d’autosuperació, que ens parla de com n’és d’important creure un un/a mateix/a i de gaudir de tot allò que fem. En Daniel és tot un atleta. Queda 4t en una cursa que creia que guanyaria i la frustració és tan gran que necessitarà de la comprensió i dels consells de la seva entrenadora per recuperar-se del trasbals i convertir aquella derrota en un nou repte. Competències: Regulació i autonomia emocionals

4. La Carla i el seu isí
Una història per entendre com funciona l’angoixa i aprendre a gestionar-la. La Carla coneix a en Persidecàs, el seu primer isí, que li fa una visita i l’acompanya durant tot un dia. En Persidecàs posa pegues a tot i sempre pensa en el pitjor, això fa que la nena passi moments més o menys angoixants. Al vespre, parlant-ne amb els pares, descobreix que, qui més qui menys, es passeja de tant en tant amb algun isí i també aprèn diferents estratègies per afrontar-ho.
Competències: Consciència i Regulació emocionals i Habilitats per a la vida i el benestar

5. El saquet dels lligams
Un conte que ens parla sobre diferents tipus de vincles, utilitzant una metàfora que els compara amb lligams de llana, d’espart i de goma elàstica. L’àvia Rosa explica un conte molt especial als seus néts, en Nil i la Gal·la, que escolten bocabadats. L’àvia els regala el seu “Saquet dels lligams” on hi trobaran tres cordills, un de llana, un d’espart i un de goma elàstica. Els ha dut, directament, del país d’Estimarolaina, on fa molt de temps, hi van passar uns fets excepcionals.
Competències: Autonomia emocional i Competència social

6. El triangle del foc
A través d’una metàfora, es presenten els tres elements necessaris per a què es produeixi i es mantingui l’assetjament escolar o bullying: l’agressor, la víctima i els observadors i s’hi descriuen algunes bases de la violència. L’Albert, el tutor de 6è, ha convidat una parella de bombers molt especials, la Mariona i el Javi, que els explicaran que, per provocar un incendi fan falta 3 elements: una font d’escalfor, material combustible i l’oxigen de l’aire, se’n diu “El triangle del foc”. Un dia, van descobrir que el bullying també té el seu triangle i, des d’aleshores, es dediquen a prevenir-lo i apagar-lo. D’aquella trobada, neix un petit equip de bombers i bomberes que treballaran a favor de la pau i del respecte a l’escola.
Competències: Consciència, regulació i autonomia emocionals, competència social i habilitats per a la vida i el benestar

El jurat

En aquesta edició, el jurat estarà composat per un representant de la Fundació Escola Municipal d’Arts i Oficis d’Olesa de Montserrat, un representant de l’Escola d’Art d’Olot, un representant de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona, un representant de l’Escola Municipal d’Art de Terrassa, un representant de l’Editorial Mediterrània, i un representant de la Fundació Antigues Caixes Catalanes i/o BBVA CX.

Lliurament de premis i exposició dels dibuixos guanyadors

El dissabte 6 de maig de 2017, a les 12 h, tindrà lloc l’acte de lliurament dels premis als escolars guanyadors al Centre Cultural Terrassa, de la Fundació Antiga Caixa Terrassa; equipament que col·labora en l’organització del concurs des de la seva creació fa més de 34 anys. Entre els dies 6 de i 10 de maig els dibuixos guanyadors seran exposats al públic en una mostra al vestíbul del Centre Cultural Terrassa (Rambla d’Ègara, 340 de Terrassa). Està previst que tant els dibuixos guanyadors com els presentats puguin ser exposats a oficines de BBVA CX.

Les dades i les bases Convocatòria 36è Concurs BBVA de Dibuix Escolar Termini: lliurament dels treballs abans del proper 17 de febrer de 2017 Lloc de lliurament: les escoles poden lliurar els dibuixos a qualsevol oficina de BBVA CX o a la Fundació Antigues Caixes Catalanes per correu postal.