Pas endavant per unir els FGC del Vallès amb els del Baix Llobregat

L’obra consistirà en la construcció de quatre quilòmetres de túnel entre Gràcia i Plaça Espanya | Té un pressupost estimat de 321 milions | Territori i Sostenibilitat ha licitat la redacció del projecte

Un comboi dels Ferrocarrils
Un comboi dels Ferrocarrils | Adrià Costa
Redacció
14 de juliol del 2016
Actualitzat a les 8:48h
La connexió de les línies dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) del Vallès amb les del Baix Llobregat cada cop està més a prop. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha licitat la redacció del projecte bàsic de perllongament de la línia Llobregat-Anoia entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia.

Segons un comunicat del Govern, l'actuació consistirà en la construcció de 4,1 quilòmetres nous de túnel i de tres noves estacions i inclourà la remodelació de la de Plaça Espanya, amb un pressupost estimat de 321 milions d'euros. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha posat de relleu que aquesta "és una de les actuacions més rellevants en transport públic que desenvoluparà la Generalitat" i tindrà una "alta rendibilitat social i econòmica, tenint en compte la inversió que suposa i els beneficis que pot reportar". Rull ha remarcat que el perllongament "facilitarà la connexió Vallès-Anoia i donarà cobertura de metro a una zona de la ciutat que no en té".

El perllongament de la línia Llobregat-Anoia, inclosa com a prioritària al Pla Director d'Infraestructures 2011-2020, millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic a la Nova Esquerra de l'Eixample, en una zona densament poblada que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (com l'Hospital Clínic o l'Escola Industrial). També afavorirà la connectivitat ferroviària del districte de Gràcia i incrementarà la intermodalitat, ja que les noves estacions facilitaran l'intercanvi amb l'L5, el tramvia -que ara finalitza a la Plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària– i altres línies dels FGC.

Amb el perllongament de l'anomenada línia 8 quedaran connectades les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès i els usuaris de la línia Llobregat-Anoia d'FGC tindran un accés més directe cap al centre de la ciutat, quan ara han de fer transbordament amb metro (L1 o L3). En total, es preveu beneficiar més de 19 milions de viatgers anuals (inclosos els usuaris actuals de la Llobregat-Anoia), més de 68.000 usuaris/dia. En paral·lel, el projecte pretén augmentar els usuaris en transport públic i reduir l'ús del vehicle privat (fins a 9.000 usuaris dia provindrien del vehicle privat) i, d'aquesta manera, contribuir a la descongestió del trànsit i la promoció d'una mobilitat sostenible.

Dos túnels de 6,7 metres de diàmetre

La prolongació d'aquesta línia constarà de dos túnels independents de 6,7 metres de diàmetre que s'executaran mitjançant tuneladora. El projecte desenvoluparà la solució prevista a l'estudi informatiu de l'actuació, que comprèn quatre estacions adaptades a persones amb la mobilitat reduïda, tres de les quals seran de nova construcció. Seran les parades d'Hospital Clínic (que permetrà l'intercanvi amb l'L5 del metro), Francesc Macià (que facilitarà l'intercanvi amb el Trambaix), Gràcia (que connectarà amb la línia d'FGC Barcelona-Vallès) i Plaça Espanya (que comportarà la remodelació del vestíbul de l'estació d'FGC existent i de l'intercanviador amb l'L1 i l'L3 de metro).