Les competicions de motor del Circuit generen un impacte de 340 milions

L’informe de l'Institut DEP diu que un 48,1% prové de la Fórmula 1 i un 28,5% de MotoGP | L’impacte té en compte entrades, transport, allotjament, restauració, compres i oci, però també com afecta la remuneració dels assalariats

Redacció
10 de maig del 2016
Actualitzat a les 14:14h
L'impacte econòmic total al país de les competicions esportives del Circuit de Barcelona-Catalunya durant el 2015 va ser de 340 milions d’euros. Un 48,1% d’aquesta xifra (163 milions) prové de la Fórmula 1, un 28,5% (97 milions) de MotoGP i la resta (80 milions) d’altres competicions del calendari. Són les principals xifres d’un informe de l’Institut DEP que s’ha presentat aquest dilluns al Col·legi d’Economistes de Catalunya.

L’impacte es calcula tenint en compte diverses variables: l'acumulat de la despesa directa dels assistents en concepte d'entrades, transport, allotjament, restauració, compres i activitats d'oci; l'impacte que té aquesta despesa directa sobre la resta de sectors de l'economia catalana distribuït en les 10 branques d'activitat econòmica; i l'impacte que la despesa provoca a efectes de la remuneració dels assalariats i la resta de factors productius.

Llocs de treball generats 

L’informe també diu que el Circuit genera 4.423 llocs de treball: 2.146 de la Fórmula 1, 1.245 de MotoGP i 1.032 d'altres competicions. Pel que fa a la mitjana de despesa dels espectadors, aquesta supera els 1.000 euros en el cas de la F1, passa de 500 a MotoGP i arriba a uns 250 en el conjunt de la resta de competicions. També s'ha destacat que el 2015 l’equipament va estar ocupat 332 dies i va rebre més de 570.000 espectadors.

Despesa a Barcelona
 
Pel què fa a la despesa total a la ciutat de Barcelona, el càlcul és de 40,1 milions d'euros, dels quals 28 corresponen als espectadors de la Fórmula 1 i 12 als de MotoGP. Gairebé la meitat d'aquesta despesa es destina a l'allotjament (46,3%). D'altra banda, el 75% de les despeses totals en activitats d'oci i allotjaments es concentren a Barcelona, mentre que només s'hi fan el 43,5% de les compres.

Perfil d’espectador
 
Pel què fa al perfil d'espectador, l’informe detecta diferències en funció de cada disciplina. A la Fórmula 1 el 52% dels espectadors provenen d'altres països, el 21,3% són catalans i el 25,7% de la resta d'Espanya. A MotoGP, en canvi, els percentatges segueixen una tendència oposada amb un 54,4% d'espectadors catalans, 31,3% d'altres països i 14,3% de la resta d'Espanya.
 

Un turista visitant el traçat vallesà Foto: Circuit de Barcelona-Catalunya


L'estudi també conclou que els espectadors internacionals de Fórmula 1 s'estan a Catalunya una mitjana de 4,2 dies i els de MotoGP 3,9 dies, mentre que els residents a la resta d'Espanya s'hi estan una mitjana de 3,3 dies en el cas de la F1 i de 3,4 dies en  MotoGP. D'altra banda, més del 65% dels espectadors de Fórmula 1 s'allotja en hotels i hostals, mentre que en el cas de MotoGP el percentatge és del 56%. En formula 1, el 18% ho fa en apartaments i el 6% en residències d'amics o familiars, mentre que en MotoGP els percentatges són del 13% en apartaments i del 14,4% en residències d'amics i familiars.
 
A més, el 64,2% dels espectadors de Fórmula 1 que paguen allotjament ho fan a establiments de Barcelona ciutat, un percentatge que baixa fins al 45,7% en el cas dels aficionats de MotoGP. En Fórmula 1 els espectadors s'allotgen en un 13,2% al Maresme i en gairebé el 12% entre el Vallès Occidental i el Vallès Oriental, mentre que en MotoGP el 20,3% ho fa al Maresme i més del 17% al Vallès.

Finalment, l’estudi precisa que el 53% dels espectadors de Fórmula 1 i un 46% de MotoGP assisteix al Circuit en parella, el 14% de F1 i el 15,2% de MotoGP ho fa en grups de 3 persones, mentre que l'11% de Fórmula 1 i menys del 8% en MotoGP hi va sol.