El radar per tram, o la lluita contra els bòlids que frenen per evitar la foto

El nou conseller d'Interior, partidari d'incrementar-ne la quantitat

Bernat Ferrer
12 de juliol del 2015
Actualitzat a les 19:35h
Un radar estàndard
Un radar estàndard | Adrià Costa

Un radar estàndard. Foto: Adrià Costa/Nació Digital.


El nou conseller d'Interior de la Generalitat, Jordi Jané, va assegurar dimarts que era partidari d'incrementar el número de radars de velocitat per trams que hi ha a les carreteres del país. Un sistema que, va dir, va en contra dels conductors que van massa ràpids, frenen just quan es troben un radar estàndard i just després tornen a accelerar.

Precisament ara fa unes setmanes va entrar en funcionsament el radar per trams que hi ha a l'autopista C-58 en la zona compresa entre Terrassa i Badia del Vallès. El sistema, però, només és operatiu en sentit Barcelona.

El radar per tram consta de dues càmeres, una a l'inici del tram i l'altre a la sortida, i el sistema "mesura la velocitat mitjana que aquell vehicle ha tingut". Si per realitzar els quilòmetres a la velocitat requerida es necessiten com a mínim vuit minuts, per exemple, i el cotxe en qüestió n'ha trigat cinc, vol dir que ha anat massa ràpid, i se l'acaba multant.

"La Comissió Catalana de Seguretat Viària ens recomana que en posem més", va assegurar Jané. Però, tot seguit, va assegurar que no era partidari d'instal·lar-los a la babalà, "allí on saps que pots caçar conductors despistats, o allí on canvia de cop la velocitat permesa", sinó "en trams perillosos, on hi hagi gent que hagi perdut la vida".

Actualment, al país hi ha els següents deu radars per tram:

- Un a la C-58 entre Sabadell i Badia del Vallès (el Vallès Occidental) en sentit Barcelona, de 5,549 quilòmetres de longitud, entre els punts quilomètrics 15,013 i 9,464. Disposa de dos punts de control intermedis als punts quilomètrics 13,5 i 12,2. El límit màxim de velocitat permès és 120 km/h
- Un a l'AP-7 entre Ulldecona i Amposta (el Montsià) en sentit Tarragona, de 18,02 quilòmetres de longitud, entre els punts quilomètrics 343,1 i 325,08. El límit màxim de velocitat permès és 120 km/h
- Dos a la N-II entre Fornells de la Selva i Quart (el Gironès), un en cada sentit de la marxa, de 4,950 km de longitud, entre els punts quilomètrics 714,3 i 709,35. El límit màxim de velocitat permès és 100 km/h
- Dos a la N-II al terme municipal de Girona, un en cada sentit de la marxa, de 3 quilòmetres de longitud, entre els punts quilomètrics 716,6 i 719,6. El límit màxim de velocitat permès és de 80 km/h
- Un a la N-230 al túnel de Vielha (era Val d'Aran), instal·lat des del desembre de 2009 i pioner a l'Estat
- Dos a la N-340 entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita (el Montsià), un en cada sentit, de 4,460 quilòmetres de longitud, entre els punts quilomètrics 1.079,220 i 1.074,760.
- Un a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera (el Gironès) en sentit Llagostera, de 5,075 km de longitud, entre els punts quilomètrics 17,220 i 12,145

Si des del Govern s'acaba optant per instal·lar-ne de nous, Jané va assegurar que "se seleccionaran molt on van, perquè estiguin en lloc on el conductor ho entengui, presentant una comparativa d'accidents". "El conductor té la sensació que volem cobrar multes, i en canvi la seguretat viària és per prevenir accidents", va reblar.
 

Funcionament dels radars per tram. Infografia: RACC