FGC i Renfe reforçaran el seu servei al Vallès en dies de forta contaminació

A partir de l’1 de desembre, durant aquests episodis, les administracions de l'àrea de Barcelona activaran el protocol pactat i restringiran el trànsit als vehicles més contaminants

Un comboi de rodalies a l'estació de Plaça Catalunya.
Un comboi de rodalies a l'estació de Plaça Catalunya. | Adrià Costa
Redacció
15 de setembre del 2017
Actualitzat el 17 de setembre a les 11:46h
A la cimera de la qualitat de l'aire celebrada a Barcelona el mes de març passat es va acordar que, en episodis de contaminació, a partir de l'1 de desembre es restringirà el trànsit a furgonetes matriculades abans de l'1 d'octubre de 1994 i turismes d'abans de l'1 de setembre de 1997, a les carreteres competència de la Generalitat a 40 municipis de l'entorn de Barcelona. Aquestes restriccions provisionals, recordem, seran permanents de cara a l'1 de gener de 2019.

Per tal d'evitar el col·lapse, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i Renfe ampliaran els seus serveis en el Vallès Occidental. Així, FGC incrementarà l'oferta a la Línia del Vallès i a la Llobregat – Anoia, ampliant la freqüència de combois de l'hora punta a tot el dia. I, per la seva part, Rodalies ampliarà l'hora punta fins a les 11 del matí a les línies R4, que engloba Terrassa i Sabadell, i R1. Segons ha comunicat Adif, ara per ara té prou capacitat a la resta d'itineraris per donar servei a un increment sobtat de la demanda.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; la directora del Servei Català de Trànsit (SCT), Eugenia Doménech; la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, i el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, van presentar ahir el pla de reforç del transport públic que activarà cada administració quan la Generalitat declari un episodi ambiental de contaminació i es restringeixi la circulació de vehicles a l'entorn de Barcelona.

A part de les mesures ja comentades a Ferrocarrils i Rodalies, el transport públic oferirà la màxima capacitat operativa i també s'augmentarà l'oferta de Metro, bus i tramvia, especialment a les hores punta, mentre duri l'episodi. També s'activarà la T-aire, la targeta per als dies d'episodi. A partir del 2 d'octubre, es podrà adquirir la T-verda, que permetrà viatges il·limitats i gratuïts durant tres anys als ciutadans que desballestin un vehicle contaminant i no se'n comprin cap.

El conseller Rull ha explicat que l'objectiu d'aquestes mesures és "treure 130.000 vehicles privats que es mouen diàriament a Barcelona, un 10% dels que circulen habitualment, i captar entre 175.000 i 350.000 nous viatges en transport públic". Per a Rull, "la idea és propiciar un canvi d'hàbits: donarem una bona oferta de transport públic els dies d'episodi ambiental i els usuaris podran acreditar que és més eficient en tots els sentits".

El cap de la cartera de Territori ha resumit així el pla de reforç: "ampliació de l'hora punta fins a les 11 h a Metro, bus i Rodalies (R1 i R4); al Tram i FGC l'hora punta s'allargarà a tot el dia; més freqüències als busos interurbans de l'AMB i als de la Generalitat; i carrils bus específics a la B-23 i a la Gran Via". "Aquests reforços, que són excepcionals per als dies d'episodi, passaran a ser estructurals a partir de l'1 de gener de 2019, quan les restriccions passin a ser permanents", ha avançat.