Gairebé la meitat dels radars de Catalunya estan mal senyalitzats

Un estudi del RACC alerta que el 40% no estan acompanyats de cap avís que recordi el límit de velocitat ni indiqui la presència de l'aparell | El Vallès de les comarques amb major concentració de Catalunya

Redacció
23 de juliol del 2017

Un radar en una carretera. Foto: Adrià Costa


El 40% dels radars de les carreteres catalanes no estan ben senyalitzats. Un estudi del RACC alerta que quatre de cada 10 aparells dedicats a caçar els conductors que van massa ràpid no estan acompanyats de cap avís que recordi el límit de velocitat i alerti de la presència del radar. Els tècnics del Reial Automòbil Club de Catalunya han analitzat els 249 radars fixos i de tram que hi ha a la xarxa viària.

Segons el RACC, només el 32% dels senyals d'avís incorporen la velocitat màxima permesa, l'opció que els tècnics consideren més "transparent". En canvi, en un 25% dels casos primer s'informa del límit i, més tard, apareix l'indicatiu de radar. A parer de l'asseguradora, aquest ordre pot confondre els conductors i recomana a Trànsit establir un únic criteri de senyalització per aquest tipus d'aparells. A més, també demana revisar la seva ubicació en funció de l'accidentalitat de les carreteres.

El RACC ha detectat un 4% de radars no senyalitzats, una circumstància que l'asseguradora considera "no acceptable". En total, es tracta d'una desena d'aparells, la majoria ja inactius, però encara presents i "perfectament identificables" al lateral de la carretera. El que sí que aplaudeix l'asseguradora és que el 97% dels senyals que acompanyen els radars estan en un "bon o correcte" estat de conservació.

Distribució dels radars

A banda de revisar la senyalització i la distància, des del RACC també han demanat "una millor distribució dels radars". Segons les dades recollides, un 45% de les carreteres catalanes tenen un índex de risc baix o molt baixa, però concentren el 58% dels radars. En canvi, aquelles on el risc és molt alt, un 18%, "només tenen el 3% dels radars". 

Les quatre demarcacions catalanes acumulen el nombre més gran de radars de tot l'Estat, amb un 26,1% del total. Tot i això, segons les dades difoses pel RACC, un 30% d'aquests estan buits i només tenen una funció dissuasiva. Les comarques amb una major concentració són el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Barcelonès, i les vies on n'hi ha més són la N-II, l’A-2 i la N-340.