ENQUESTA Creieu que cal reinventar urbanísticament el centre de Sabadell?

Talls de carrers al trànsit, pas exclusiu per a busos i més zona blava, entre les novetats | L’Ajuntament exposarà les propostes a la ciutadania a finals de la primavera

Maties Serracant explicant el projecte
Maties Serracant explicant el projecte | Albert Segura
12 d'abril del 2017
La ciutat de Sabadell es prepara per girar com un mitjó la cara del centre de la capital vallesana. L’Ajuntament prepara un projecte integral, que passa per canvis que afectaran la vida dels sabadellencs amb novetats que afectaran la zona de manera integral. Entre els punts a destacar hi ha talls de carrers al trànsit per cedir-los als vianants, deixar carrers per a pas exclusiu del bus i l’ampliació de la zona blava com a resultat de l’eliminació de l’aparcament del Vapor Turull. Amb tot, del projecte l'Ajuntament no n'ha revelat cap detall, a l'espera que es faci públic a la primavera.
 
La primera fase d’aquestes actuacions es començaran a notar entre aquest any i el vinent, amb canvis que afecten l’anella conformada per la ronda Ponent, ronda Zamenhof, carrer Vilarrubias, Gran Via, carretera de Barcelona i carretera de Terrassa. En els propers mesos s començarà a construir la rotonda amb semàfors a la confluència de carretera de Terrassa amb ronda Ponent, mentre que a finals d’any es començarà a fer una altra a Gran Via amb carretera de Barcelona per facilitar la mobilitat evitant el centre.
 
No serà fins la primavera quan l’Ajuntament farà públic el projecte que ha nascut a partir de la consulta transversal que s’ha fet amb diverses entitats de la ciutat. Entre les actuacions previstes hi destaquen la cessió d’espai al vianant i al bus, però també l’increment de la zona blava i la potenciació dels aparcaments soterrats.

Aquests són els principals objectius:
 
Millorar la mobilitat: reequilibrar els usos de l’espai públic i les seves prioritats. Per fer-ho es proposaran canvis en l’esquema viari, per evitar que cotxes que creuen el centre sense que sigui el seu destí hi passin, i derivar-los a l’anella.
 
Fomentar l’ús de la bicicleta: amb noves accions centrades en incrementar la seguretat de circulació i la d’estacionament, entre altres, amb un pla director.
 
Carrers només per al bus: es faran canvis en els carrers, amb ús exclusiu per a busos, així com en les línies existents.
 
Més espai per a vianants: carrers només per a ells, ampliant la zona del centre. També es regularan les terrasses de bars i cafeteries, per garantir el confort del vianant.
 
Més rotació en l’aparcament: delimitar només places de zona brava. També es millorarà la senyalització dels aparcaments soterrats existents, infrautilitzats avui dia.
 
Reconversió de l’aparcament de la zona blava al Vapor Turull: es convertirà en un jardí, amb equipaments, treballant colze a colze amb un dels projectes guanyadors del projecte Construïm Ciutat, que ja compta amb un pressupost de 150.000 euros.
 
Canvis en la mobilitat al sector de Creueta: s’havia aturat, i avui es reprèn el procés obert des de Nadal, per adaptar-ho a les necessitats expressades pel veïns.
 
“No es tracta d’una gran transformació en àmbit d’aparcaments i en el bus, comencem per allò que genera més consens, i iniciem una primera fase amb el Vapor Turull”, explica el segon tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Maties Serracant. Tot i això, no s’ha definit cap de les actuacions específiques que es duran a terme, a l’espera de presentar-les a la primavera.
 
El procés passa per la previsió que es pugui aprovar al ple del mes de juny, amb la documentació, la motivació i l’anàlisi corresponent, i que estaran a exposició pública.