El model radial no és un mal model

| 11/01/2013 a les 18:00h
Aquesta notícia es va publicar originalment el 11/01/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Disculpeu el títol provocador, però no me n’he pogut estar. Els models de transport, de comunicació, d’organització, no són ni bons ni dolents sinó adequats o inadequats als objectius. És per això que quan es critica el model radial de l’Estat espanyol es fa perquè no es correspon amb la realitat econòmica del flux de mercaderies i passatgers.
 
De fet, si l’objectiu en aplicar un model no era donar servei a la realitat social i econòmica sinó canviar-la, podem dir que ha estat una aplicació parcialment d’èxit. Catalunya és un país en què dos terços de la població i de l’activitat econòmica és a l’àrea metropolitana de la capital i aquesta àrea metropolitana és més de deu vegades la segona àrea metropolitana, la del Camp. A més, tot el país és a menys d’un hora en helicòpter i de tres en cotxe, i el volum total de població són set milions d’habitants.
 
Per tot això, és fàcil d’entendre que el nivell de centralització dels serveis i de radialitat dels transports de Catalunya sigui molt gran; si no, podem caure en un model que dupliqui serveis, però que no arribi a la massa crítica necessària per donar la qualitat a un cost assumible. Dic això perquè últimament he sentit des del Camp veus que s’aixequen dient que Barcelona és més centralista que París, Londres o Madrid. No pretenc pas rebatre aquestes veus, sinó explicar que correspon a la realitat demogràfica i econòmica del país.
 
Segur que hi ha coses per millorar, però cal advertir que segons quines demandes que atien el populisme cauen en el ridícul espantós de la batalla de campanar.

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Abans Bacelonins que Tarragonins
Ciutadà del Camp de TARRAGONA, 13/01/2013 a les 19:30
+0
-2
Sr. Ganxets,
Els de Reus sempre defenseu Barcelona. Preferiu que us manin des de BCN que des de Tarragona.

Ciutadà del Camp de TARRAGONA

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Àngel Pérez
Consultor Freelance, Interim Management, curiós professional. Fundador de Raonia Solucions. De formació Enginyer Telecomunicacions i MBA ESADE
Més info a Linkedin i Twitter.
La furgoneta trobada a Vic
01/01/1970
Els atacants pretenien farcir els vehicles d'explosius casolans i fer-los explosionar a aquestes tres ciutats catalanes, segons "La Vanguardia"
Imatge del dispositiu policial a Cambrils aquest divendres a la matinada | Jonathan Oca
01/01/1970
Els Mossos tenen 12 persones «d'interès» identificades com a responsables dels atemptats de Barcelona i Cambrils
Operatiu policial a Cambrils | Jonathan Oca
01/01/1970
L'agent va disparar quan va veure que els atacants s'aproximaven armats

La casa d'Alcanar on hi havia les bombones de butà amb les quals els presumptes autors de l'atemptat preparaven els explosius | Sofia Cabanes
01/01/1970
Tot i que els autors de l'atac van acabar utilitzant una furgoneta per acabar matant, com en altres atemptats recents, el pla inicial era provocar una gran explosió al centre de Barcelona
Tensió entre membres ultres i antifeixistes | Jordi Bes
01/01/1970
Dues manifestacions han coincidit a la mateixa hora a la part alta de la Rambla per l'atemptat
Míriam Hatibi, portaveu de la Fundació Ibn Battuta | Míriam Hatibi
01/01/1970
La portaveu de la Fundació Ibn Battuta i analista de dades assegura en aquesta entrevista a NacióDigital que els terroristes busquen "estigmatitzar tota una comunitat, la dels musulmans"