El model radial no és un mal model

| 11/01/2013 a les 18:00h
Aquesta notícia es va publicar originalment el 11/01/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Disculpeu el títol provocador, però no me n’he pogut estar. Els models de transport, de comunicació, d’organització, no són ni bons ni dolents sinó adequats o inadequats als objectius. És per això que quan es critica el model radial de l’Estat espanyol es fa perquè no es correspon amb la realitat econòmica del flux de mercaderies i passatgers.
 
De fet, si l’objectiu en aplicar un model no era donar servei a la realitat social i econòmica sinó canviar-la, podem dir que ha estat una aplicació parcialment d’èxit. Catalunya és un país en què dos terços de la població i de l’activitat econòmica és a l’àrea metropolitana de la capital i aquesta àrea metropolitana és més de deu vegades la segona àrea metropolitana, la del Camp. A més, tot el país és a menys d’un hora en helicòpter i de tres en cotxe, i el volum total de població són set milions d’habitants.
 
Per tot això, és fàcil d’entendre que el nivell de centralització dels serveis i de radialitat dels transports de Catalunya sigui molt gran; si no, podem caure en un model que dupliqui serveis, però que no arribi a la massa crítica necessària per donar la qualitat a un cost assumible. Dic això perquè últimament he sentit des del Camp veus que s’aixequen dient que Barcelona és més centralista que París, Londres o Madrid. No pretenc pas rebatre aquestes veus, sinó explicar que correspon a la realitat demogràfica i econòmica del país.
 
Segur que hi ha coses per millorar, però cal advertir que segons quines demandes que atien el populisme cauen en el ridícul espantós de la batalla de campanar.

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Abans Bacelonins que Tarragonins
Ciutadà del Camp de TARRAGONA, 13/01/2013 a les 19:30
+0
-2
Sr. Ganxets,
Els de Reus sempre defenseu Barcelona. Preferiu que us manin des de BCN que des de Tarragona.

Ciutadà del Camp de TARRAGONA

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Àngel Pérez
Consultor Freelance, Interim Management, curiós professional. Fundador de Raonia Solucions. De formació Enginyer Telecomunicacions i MBA ESADE
Més info a Linkedin i Twitter.
01/01/1970
Els fets han passat aquest dimarts al vespre al passeig de Misericòrdia | La policia està buscant un segon atracador
Una setantena de treballadors que van participar en una vaga a Tarragona | ACN
01/01/1970
El comitè de Lleida està acabant de decidir si s'afegeix a la protesta | La plataforma Salvem les Ambulàncies denuncia una nova retallada amb la pèrdua de l'ambulància d'altes nocturnes de Móra d'Ebre
Acte de presentació de l'estudi al Col·legi d'Economistes de Tarragona | Jonathan Oca
Jonathan Oca
01/01/1970
Un estudi de l'impacte econòmic i turístic sobre el projecte que va substituir el BCN World apunta que desestacionalitzarà el turisme de la costa Daurada

García Albiol amb el nucli dur de la nova direcció | PP/Flickr
01/01/1970
Albiol crea deu vicesecretaries per intentar pacificar la formació en el moment més decisiu del procés
Daniel Venteo, autor d'«Autobiografia de Catalunya» | Jordi Jon Pardo
01/01/1970
Enciclopèdia Catalana publica un extens llibre a cura de l'historiador Daniel Venteo, amb més de 900 imatges procedents dels arxius més importants d’Europa i dels Estats Units | "Aquesta és l'obra que hauria de ser a totes les llars catalanes", afirma l'autor
Susana Díaz, al costat de Felipe González i José Luis Rodríguez Zapatero, aquest diumenge | Europa Press
01/01/1970
La dirigent socialista demana l'ajuda de tots els militants per "retornar la il·lusió" | Felipe González i José Luis Rodríguez Zapatero, entre altres veterans de la formació, presents a l'acte de la presidenta andalusa a Madrid