Neix un projecte per fomentar l'educació en valors a l'aula de forma contínua

El Bosc de Lem proposa 180 activitats teòriques i pràctiques per a alumnes de Primària que respon a una necessitat creixent a la comunitat educativa | Des del 2014, està estipulada una hora d'educació en valors als centres, però els mestres no tenen suficient temps per desenvolupar-ho

Durant l'activitat d'educació en valors, on el diàleg és la base
Durant l'activitat d'educació en valors, on el diàleg és la base | Carles Fiter
22 de juny del 2017
Actualitzat el 23 de juny a les 14:07h
Confiança, cooperació, igualtat, respecte, solidaritat, frustració... són alguns dels valors i emocions que viuen diàriament els infants a l'escola. La comunitat educativa té poc temps per desenvolupar projectes per tractar aquesta competència a l'aula. La mestra i psicopedagoga, Nati Bergadà, ha ideat un material educatiu per resoldre-ho: El Bosc de Lem.

Bergadà explica que "hi ha una necessitat creixent de treballar l'educació en valors perquè els nens es frustren amb molta facilitat i no saben gestionar les emocions; i, d'altra banda, l'escola no sap com treballar-ho". Per aquest motiu ha posat en marxa aquest projecte per treballar les emocions i els valors amb els infants a través de metodologies d'aprenentatge vivencials, actives i participatives. La iniciativa ha comptat amb l'impuls de l'editorial lluNNa Edicions, especialitzada en l'educació emocional, i amb l'estudi creatiu Arkham Studio (Manlleu).

L'emoció comença en un contingut multimèdia

El punt de partida del projecte són els continguts multimèdia. Es tracta d'una plataforma en línia amb estètica de videojoc i que compte amb més de 180 activitats. Cada activitat té continguts multimèdia i activitats amb metodologies d'aprenentatge vivencials i participatives per treballar una competència emocional a l'aula.

Els continguts estan protagonitzats per sis animals humanitzats que es caracteritzen per tenir atributs i personalitats diferents, per ser un reflex de la diversitat d'infants que hi ha a les aules. Uns animals que creixen amb els mateixos infants. "A l'hora de crear l'univers Lem ens hem tingut com a referent l'estètica de videojoc", explica Pol Robles, dissenyador i membre d'Arkham Studio, remarcant la manera de convertir l'aprenentatge dels valors amb quelcom divertit i motivador per als infants.
 

Durant un joc de rol per treballar la confiança Foto: Carles Fiter


El projecte, doncs, proposa metodologies d'aprenentatge vivencials, actives i participatives que inclouen jocs de rol, dramatitzacions, jocs cooperatius, dinàmiques de grup i debats d'aula. També compta amb una guia didàctica per donar suport i orientar els docents.

El diàleg com a base

"El Bosc de Lem dona molta importància el diàleg sobre aquest contingut" explica Bergadà, remarcant que "és la base perquè puguin aprendre i evidenciar les emocions". En cada sessió es comença amb un contingut multimèdia i després es fa un joc més actiu (jocs de rol, cooperatius...).

Per això, després de cada sessió multimèdia o de joc de rol, es pregunta als infants com ho han vist, com ho han viscut, quines sensacions han tingut... "El Bosc de Lem és un complement per reforçar el treball de cada jornada", sentencia.

Una hora complementària en valors i una línia

El Departament d'Ensenyament va estipular, des del 2014, treballar específicament l'educació en valors durant una hora setmanal. "Els mestres tenim les ganes, però ens falta el temps per crear-ho", explica Bergadà, amb més de 13 anys d'experiència en el món de l'educació. "La idea és que es faci en tota l'escolaritat -diu la directora del projecte-, però els únics que tenim una hora setmanal és primària". Per això, "pensem que es podrà aprofitar molt més en l'educació en valors".

Per exemple, a l'escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta "cada cicle ho treballa, però d'una manera diferent". Així ho explica una membre de la comissió d'educació en valors i treball cooperatiu del centre, Alba Dachs, que remarca la importància "de treballar aquest projecte en tota la línia pedagògica i així anar tots a la una". A més, explica Dachs, "els personatges van creixent com els nens i els dona una seguretat i una identificació, a més del treball amb les emocions i valors".
 

Alumnes participant en l'activitat multimèdia. Foto: Carles Fiter


En aquest mateix sentit, l'autora del projecte remarca que cada curs no sap que s'ha fet amb anterioritat o què es farà després. Per això es va fer un recurs "per treballar el vessant social i emocional que durés al llarg de tota la primària".

Les 180 activitats estan repartides en 30 sessions per a cada curs, un material "pautat i seqüenciat", que fins ara les escoles no tenien, explica Lluís Valldeneu, director de l'editorial lluNNa Edicions. "L'escola reclamava una altra manera de treballar", diu Valldeneu, remarcant "la bona acollida" del projecte en el sector.

Un projecte sense límits d'edat ni idiomes

Precisament, aquesta iniciativa ha rebut interès d'altres països, motiu pel qual també s'ha desenvolupat en castellà i anglès. Valldeneu explica que també tenen pensat fer-ho amb tots els idiomes de l'Estat, com el basc i el gallec. D'altra banda, de moment, només està adreçat a alumnes de primària, però estava pensat que comencés a l'etapa d'infantil i que acabés a secundària. El director de lluNNa Edicions apunta que de cara el curs 2018-2019, hi haurà un projecte d'infantil a punt. Cada escola que vulgui aquest projecte, ha de comprar una llicència per cada classe i per cada curs.

Alumnes de 4t i 5è de primària de l'escola Bellpuig ja ho han pogut provar. Tant en Guillem Gorchs, de 5è, com la Martina Bas, de 4t els ha agradat molt el projecte. "És una cosa nova" diu en Guillem, que explica que "han pogut fer activitats amb els valors". La Martina ho ha trobat "molt divertit", tot i que a l'escola ja els han explicat alguns valors. "Així sabrem que farem l'any que ve", explica.
 

Nati Bergadà a l'escola Bellpuig, durant l'activitat d'educació en valors. Foto: Carles Fiter