«El futur dels adults amb autisme només serà esperançador si desenvolupem excel·lents serveis de diagnòstic»

L'experta en autisme Amaia Hervás explica la importància del diagnòstic i la intervenció precoç en els nens amb TEA per ajudar-los amb tractaments molt específics

L'experta en autisme Amaia Hervás
L'experta en autisme Amaia Hervás | UVic-UCC
Redacció
14 de març del 2017
Actualitzat a les 17:30h
"Des del 1938, ens ha cridat l'atenció un nombre de nens les característiques dels quals difereixen, de forma tan marcada i única, de tot el descrit fins ara fins al punt que cada cas mereix una consideració detallada de les seves peculiaritats fascinants". Així començava el primer article del psiquiatre nord-americà Leo Kanner, l'any 1943, en el que s'exposava per primera vegada la descripció inicial de la síndrome autista.

En aquest escrit s'hi descrivien onze casos de nens i nenes que presentaven una "sèrie de característiques essencials comunes", on l'alteració principal era la "incapacitat per a relacionar-se normalment, des d'un principi, amb persones i situacions".

Des de llavors, el percentatge de nens a qui se'ls diagnostica autisme creix cada any. El Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) s'acostuma a detectar durant els primers tres anys de vida, quan el quadre clínic de la criatura ja queda força definit.

L'autisme es detecta ràpid perquè condiciona el desenvolupament de l'infant i per tant, és imprescindible una detecció precoç que permeti incidir en el desenvolupament de la criatura per a poder-la ajudar i minimitzar els símptomes. Amaia Hervás és psiquiatre i cap de la Unitat de Salut Mental Infantojuvenil de l'Hospital Universitari Mútua de Terrassa.

Considerada una de les millors expertes en autisme de l'Estat espanyol, forma professionals mèdics tant a Catalunya, com a Espanya i a Amèrica del Sud. Hervás va visitar la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, on el passat 8 de març va fer una conferència.

- Els casos d'autisme van in crescendo i encara no se sap si hi ha alguna forma d'evitar-los. En quin punt es troben ara per ara els professionals que s'hi dediquen?

- Tot indica que cada vegada hi ha més nens autistes, però no hi ha dades específiques que ho afirmin, i també és cert que els professionals cada vegada estan més ben preparats per a diagnosticar el trastorn. Per tant, és lògic que se'n registrin més casos.

- Es parla de la importància del diagnòstic precoç. L'autisme no es pot evitar ni curar, però es pot tractar... Una detecció ràpida permet actuar i minimitzar els símptomes. Com es pot detectar que un nen pateix el TEA?

- L'autisme afecta per tota la vida, és crònic. A més a més no hi ha un tipus d'autisme, n'hi ha molts i per moltes causes. - Hi ha casos on se sap que un nen té moltes possibilitats de patir aquest trastorn perquè ja té germans diagnosticats o perquè, per exemple, és prematur. Hi ha altres indicadors com ara l'edat del pare o el sistema immunològic, però hi ha factors que van molt més enllà, com ara factors mediambientals o situacions adverses que haguem viscut durant l’embaràs, que poden condicionar que hi hagi gens que s'expressin o que no.

- Les situacions extremes d’estrès durant la gestació també poden causar l’autisme?

- I tant. No són la causa principal, però en són causes. La majoria de tractaments no són tan sols farmacològics, i alguns poden estar relacionats, per exemple, amb la ingesta o no ingesta de certes proteïnes, que permeten canviar l'expressivitat genètica. Per això és important detectar el trastorn aviat.

- Però no sempre deu ser fàcil...

- No. En alguns pocs casos ens trobem amb nens molt intel·ligents a qui els pocs factors que demostren d'autisme els queden compensats per les seves altres habilitats, i es triga molt a descobrir-ho.

- I com s'acompanya a aquests nens durant la seva època escolar, quan no poden seguir les classes com la resta de companys?

- Generalment van molt acompanyats a la primària i milloren molt. La primària és com una època de "lluna de mel" per als nens amb autisme si la comparem amb la resta d'etapes que els esperen. Quan entren a l'adolescència les ajudes disminueixen, els companys canvien i les peticions acadèmiques també. Un sistema tradicional i rígid d'educació fa que ells "s'estavellin" dins el sistema educatiu. Necessiten adaptacions individualitzades per les àrees que els hcosten i en canvi potenciar les seves habilitats.

- Un cop de mà en allò que els costa i potenciar allò que se'ls dona bé. I emocionalment?

- Aquest és el xoc que experimenten quan entren a l'adolescència. L'autisme no necessita un abordatge psiquiàtric sinó integral. Per un adolescent amb autisme els adults de referència són menys referents. Hi ha moltes complicacions en l'àrea emocional dels adolescents.

- I un cop han superat l'adolescència i l'etapa formativa, com afronten la vida laboral?

- Aquí és on encara tenim moltes . Encara no hem aconseguit veure com adaptem la incorporació al món laboral ni com podem fer que el món laboral es flexibilitzi. Hi ha projectes, però molt específics...

- Llavors, si es millorés la detecció precoç de ben petits, potser aquests afectats d'autisme arribarien més adaptats a l'edat adulta?

- Sí, falta organització diagnòstica, que tots els nens tinguin l'avaluació diagnòstica correcta i completa per saber els símptomes que pateixen però també les seves capacitats per dissenyar tractaments molt adaptats a l'individu.

- Preparar-nos per a un bon diagnòstic precoç, forjar un sistema educatiu integral, aconseguir adaptar la inserció laboral... Hi ha molta feina a fer.

- Si desenvolupem excel·lents serveis de diagnòstic i intervenció precoç per a nens petits i no mantenim tractaments ni millorem els serveis educatius, sanitaris i socials, el futur com a adults seguirà sent poc esperançador
 

La sala de la UVic plena de gom a gom. Foto: UVic-UCC