La proposta de reurbanització de la carretera que travessa Calldetenes dóna prioritat al vianant

El diputat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat presenta l'estudi de la remodelació als veïns del municipi | A partir de la presentació es debatrà i es consultarà els habitants per replantejar el model de mobilitat i de poble abans de la redacció del projecte definitiu

Avinguda Pau Casals de Calldetenes
Avinguda Pau Casals de Calldetenes | Osona.com
Redacció
01 de febrer del 2017
Actualitzat a les 15:38h
La Diputació de Barcelona ha realitzat un estudi de reurbanització de la travessera urbana de la carretera N-141-D al seu pas per Calldetenes. Aquest dimarts al vespre, es va presentar als veïns del municipi l'estudi de remodelació. L'alcalde de Calldetenes, Marc Verdaguer, va apuntar que "aquest és el punt d'inici per decidir entre tots i totes com volem que sigui Calldetenes en un futur, davant la nova realitat derivada de la posada en funcionament de la variant".

Tal com informa l'Ajuntament i la Diputació, amb una longitud de 1.150 m, l'estudi de reurbanització compren el Carrer Gran (el més comercial) i l'Avinguda Pau Casals, que a partir de l'entrada en servei de la variant de la carretera, passen de ser considerades vies de la xarxa principal a vies veïnals i xarxa secundària, amb una reducció del 46,5% de vehicles/dia i del 48% de vehicles pesants/dia.

Tot i això, "l'índex de mobilitat continua sent molt alt i superior a la mitjana de les carreteres de la demarcació" va apuntar el diputat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat, Jordi Fàbrega. Així doncs, davant d'aquesta situació, l'estudi contempla donar prioritat a la mobilitat a peu, prioritzant al vianant i les bicicletes per sobre dels vehicles, i facilitant una major mobilitat en sentits longitudinals i transversals. Amb aquesta exposició es va presentar a la ciutadania "perquè es palpi i es debati per millorar el projecte".

Per pritoritzar la mobilitat a peu, en el segon tram de la carretera (l'avinguda de Pau Casals), es realitzaria un canvi en la secció, prioritzant els desplaçaments a peu o en bicicleta, eliminant-se dos carrils de circulació dels vehicles per crear un passeig central al mateix temps que s'amplien les voreres laterals. Al tram final de l'Avinguda Pau Casals es construiria una rotonda distribuïdora del trànsit que reordenaria l'actual cruïlla existent. L'actuació vindria compensada pel desviament dels vehicles pel carrer de Jaume Balmes, que assumiria part important.
 

Durant la presentació de la remodelació. Foto: Ajuntament de Calldetenes


Participació veïnal

Un cop exposat aquest estudi tècnic, que proposa un concepte global de model de poble, el següent pas és consultar a tots els veïns i obrir el procés de participació ciutadana. Així, durant les properes setmanes els plànols estaran a disposició de tothom en forma d'exposició al vestíbul de l'Ajuntament; també es crearan sectorials de debat per conèixer l'opinió de tots els grups afectats: comerciants, veïns del carrer Gran, veïns de l'avinguda Pau Casals, veïns del Blanqueig, grups municipals... per recollir modificacions, suggeriments i canvis a transmetre a la Diputació abans de redactar el projecte constructiu definitiu.

Tal com va recordar el gerent del Servei d'Infraestructures i Mobilitat, Hugo Moreno, aquesta proposta és un plantejament per definir l'obra d'urbanització i les directrius dels futurs projectes constructius, que es redactaran un cop recollides totes les aportacions.

Objectiu principal: pacificar el trànsit

El pla director s'estructura en quatre punts: àmbit d'actuació, diagnosi de la problemàtica existent, planta proposada i pressupost. L'objectiu de la proposta és el de pacificar la travessera i fer un nou repartiment de l'espai per reduir el volum de trànsit i la velocitat, recuperar el protagonisme del vianant amb voreres més amples per tenir espai per l'intercanvi social i comercial, i renovar les xarxes de serveis bàsics.

L'actuació es divideix en tres àmbits amb solucions concretes de reurbanització segons els trams: sentits de circulació, amplada de voreres, plataformes, espai pel vianant, arbrat i mobiliari urbà, aparcaments, cruïlles... Les actuacions incloses en el projecte tenen un pressupost global de 3.763.400 euros, dels quals, 1.624.300 els aportaria la Diputació de Barcelona (calçada) i 2.139.100 l'Ajuntament de Calldetenes (fora calçada: voreres i serveis).

En una sala plena a gom a gom, va presidir la presentació Jordi Fàbrega, diputat d'Infraestructures i Mobilitat de la Diputació de Barcelona; acompanyat de Marc Verdaguer, alcalde de Calldetenes; Vicenç Izquierdo, gerent del Servei d'Infraestructures i Mobilitat; Hugo Moreno, cap de la Secció de Mobilitat i Seguretat Viària Local; i Abel Blancafort, regidor d'Obres Públiques. La presentació es podia seguir en directe a través del canal de YouTube de l'Ajuntament de Calldetenes i de les xarxes socials amb l'etiqueta #CalldetenesParticipa. Podeu veure la presentació íntegra en aquest enllaç.
 

La sala estava plena de gom a gom. Foto: Ajuntament de Calldetenes