El Museu del Ter complementa la formació de l'Institut del Ter de Manlleu

Es tracta del primer centre educatiu osonenc que s'alia amb una institució per desenvolupar projectes de manera conjunta

Les autoritats representants de la signatura del conveni pel projecte MagneTer entre l'Ajuntament de Manlleu i el Departament d'Ensenyament.
Les autoritats representants de la signatura del conveni pel projecte MagneTer entre l'Ajuntament de Manlleu i el Departament d'Ensenyament. | ACN Busquets L.
ACN
29 de setembre del 2016
L'Ajuntament de Manlleu i el Departament d'Ensenyament van signar aquest dimecres un conveni per desenvolupar la iniciativa MagneTer, entre l'Institut del Ter i el Museu del Ter. De fet, ja fa un any que han començat a treballar junts per tirar endavant un projecte educatiu innovador al voltant del patrimoni natural i cultural del Ter. La proposta s'inspira en el model de les escoles Magnet a Catalunya, que plantegen una aliança entre centres educatius i institucions de referència del territori en diferents camps del coneixement.

En aquest cas, el programa permet la transferència de coneixement entre la institució, el Museu del Ter, i l'institut i, a la vegada, ajuda a complementar la formació dels alumnes perquè acabin adquirint les competències bàsiques. L'Institut del Ter de Manlleu serà el primer centre d'Osona que participa en la iniciativa i se suma als sis centres que ja estan treballant amb aquesta nova metodologia arreu de Catalunya. El director del Museu del Ter, Carles Garcia, va valorar molt positivament l'aliança i ha explicat que amb les diferents iniciatives que ja s'han engegat a mode de prova pilot, "el museu s'ha acabat convertint en una aula més de l'institut".

Aquest dimecres es va signar el conveni per oficialitzar la relació entre el Museu del Ter de Manlleu i l'Institut del Ter, però des de fa un curs els 170 alumnes del centre manlleuenc ja han començat a endegar projectes amb el museu. RestauraTer, l'Arboretum o BiciTer en són alguns exemples, però el director de l'espai, Carles Garcia, assegura que en sorgiran molts més. El RestauraTer és un projecte de restauració de mobiliari i eines del camp que tenia el museu i que els alumnes han renovat. Amb l'ajuda dels tècnics del museu, els professors d'art de l'Institut i els alumnes han tornat a donar vida a cadires o jous de bestiar que necessitaven des de la desparasitació inicial, fins a l'envernissament final.

El director de l'institut, Ferran Crespo, explica que pels alumnes és una gran experiència que els aporta, en primer terme, aprendre a treballar de manera cooperativa, planificar-se i coordinar-se. "Un equip coordinat és garantia d'èxit", assenyala Crespo també en referència al professorat del centre, que ha hagut d'aprendre a inserir en els currículums dels seus alumnes activitats "realment competencials" relacionades amb el seu medi proper, el riu Ter, i encarades a l'objectiu final, "que és aconseguir un bon projecte de vida pels alumnes".
 

L'alcalde de Manlleu, Àlex Garrido, i la directora general d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Montserrat Llobet, signant el conveni. Foto: ACN Busquets L.


La nova metodologia de treball ha "trencat" la dinàmica habitual a l'aula, explica Crespo. Segons el director, les classes ja no són un espai on el professor treballa en una banda i els alumnes se situen a l'altra, sinó que es treballa per projectes amb equips petits, de quatre alumnes. El canvi, segons Ferran Crespo, ha fet guanyar a l'institut en "qualitat educativa".

Per la seva banda, Carles Garcia explica que pel museu, poder participar en el projecte MagneTer els aporta poder vincular-se "molt profundament" amb el món de l'educació, "que és un món molt innovador i potent". A més, també els ha de servir per establir una relació molt estreta amb l'"entorn social" del museu. Segons explica, "els alumnes no deixen de ser els fills dels ciutadans de Manlleu que venen al museu i que en definitiva són els ciutadans del futur".

Un programa que neix a iniciativa de la Fundació Jaume Bofill

Magnet és un programa impulsat per la Fundació Jaume Bofill en col·laboració amb el Departament d'Ensenyament i l'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB, que té per objectiu acompanyar els centres educatius en el desenvolupament d'un projecte educatiu en aliança amb una institució. L'aliança ha de permetre desenvolupar un projecte innovador i de qualitat, atractiu, que tingui magnetisme i que es converteixi en un projecte de referència en el seu territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa. El programa està inspirat en les Magnet Schools dels Estats Units, que funcionen des dels anys setanta.

Les institucions que hi participen són institucions de referència i excel·lència en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, art o comunicació audiovisual, entre d'altres) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i una gran capacitat de transferir innovació i coneixement.

Les escoles que ja han iniciat el programa amb la fundació són l'Escola Pardinyes de Lleida, en aliança amb l'Institut de Recerca i Tecnologies Agroalimentàries i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL; l'escola Eduard Marquina i l'Escola Concenpció Arenal de Barcelona, amb l'Institut de Ciències del Mar (CSIC); l'Escola Samuntada de Sabadell amb l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont; l'Escola Joan Maragall de Lleida i Magical Media amb la Universitat de Lleida; l'Escola Josep Maria de Segarra de Barcelona i el Museu d'Art Contemporani de Barcelona i l'Institut Moisès Broggi de Barcelona i el Museu d'Art Contemporani de Barcelona. Tot i que l'Institut del Ter de Manlleu no va poder entrar en la convocatòria del projecte, des de la Fundació Jaume Bofill els han facilitat l'assessorament, i ara amb la col·laboració del Departament gràcies al conveni signat actuen de manera independent.
 
Arxivat a