El paper de la dona treballadora a la indústria tèxtil, en una obra al Museu del Ter

La representació que ha creat la companyia CorCia Teatre s'estrena aquest divendres amb Joan Roura com a director

Pla mig d'un fragment de l'obra 'Bates Blaves' de la companyia CorCia Teatre
Pla mig d'un fragment de l'obra 'Bates Blaves' de la companyia CorCia Teatre | ACN Busquets L.
Redacció
28 de juny del 2016
Les bates de color blau és el primer que es posaven i l'últim que es treien les treballadores de la fàbrica, i la peça les acompanyava tota la jornada laboral. Bates Blaves es tracta de la cinquena obra que la companyia CorCia Teatre dissenya per ser representada dins el Museu del Ter de Manlleu i enguany han volgut posar l'accent en el paper que van desenvolupar dins la societat les dones treballadores del tèxtil català.

El director de la companyia, Joan Roura, ha explicat que l'obra s'ambienta al Manlleu del segle passat, en quatre moments diferents que van marcar la història, "però podria ser universal". Amb aire costumista i quotidià, el mateix Roura i quatre actors més donen vida als personatges que van teixint un relat que vol retratar la dona en l'ambient fabril de Catalunya. L'obra s'estrena aquest divendres al museu i es podrà veure cada divendres i dissabte fins el 12 d'agost.

El director del Museu del Ter, Carles Garcia, ha explicat que Bates Blaves vol retre homenatge a les dones del tèxtil que durant tot el segle XX van ser majoria a les fàbriques del Ter. El director ha assenyalat que les dones, sovint marginades, han tingut un pes molt important dins el teixit productiu del país "i no es pot explicar la història industrial sense elles". En el fons han estat una gran "majoria invisible" que calia reivindicar, ha afegit Garcia.

Amb Bates Blaves l'espectacle es dóna continuïtat a la col·laboració entre el museu i la companyia CorCia Teatre que des de fa vuit anys treballen junts en una fórmula de teatre nocturn que aprofita els espais d'exposició permanent del museu com a espai escènic. No es tracta d'una visita teatralitzada, sinó d'una producció dramàtica que aprofita l'escenografia i les temàtiques que tracta el museu, però que dóna llibertat creativa als dramaturgs.

La Lluïsa, la Teresona i la Maria i els dos encarregats de la fàbrica de filatura són els protagonistes dels diferents moments que es representen a l'obra. El director, Joan Roura, ha explicat que s'han escollit quatre moments històrics "clau" en la història del tèxtil català per situar les trames de l'espectacle. El primer és la incorporació de les dones a les fàbriques a finals del segle XIX, el final de la Guerra Civil espanyola l'any 1939, l'arribada de nouvinguts de la resta de l'Estat espanyol a Catalunya a la dècada dels 60 i la crisi i el tancament de gran part de les fàbriques a principis dels anys 90.

El director de Bates Blaves és Joan Roura, que també forma part del repartiment juntament amb Jordi Arqués, Anna Busanya, Marta Parramón i Anna Presegué. Aquesta representació se suma als èxits de CorCia de Torn de nit, Crònica negra, Ànimes de Batan, El meu Barri i L'Aiguat. Carles Garcia ha explicat que la intenció és que l'espectacle pugui arribar a les escoles de la ciutat.
Arxivat a