El tren ha de frenar en més de 30 punts per incidències pendents de reparació

La xarxa ferroviària catalana té un total 126 punts on els combois han de frenar, provocant retards | Algunes de les actuacions s’han de fer des de fa quinze anys, i n’hi ha a totes les línies

La xarxa de Rodalies té 126 punts crítics
La xarxa de Rodalies té 126 punts crítics | Adrià Costa
Redacció Osona.com
16 de juny del 2016
Actualitzat a les 10:20h

Mapa interactiu de les incidències pendents de reparació. Foto: Portal 3/24


La línia R3 de Rodalies Renfe ha de frenar en més de 30 punts per incidències pendents de reparació. Aquesta trententa forma part dels 126 punts de la xarxa ferroviària on els combois han de frenar a causa d'aquestes incidències i, per tant, provocant retards crònics.

Segons un document amb els punts de limitació temporal de velocitat que ha revelat TV3, aquesta informació demostraria que els retards que presenta la xarxa es deuen principalment a aquests arranjaments pendents, alguns dels quals esperen des de fa 15 anys. Aquestes incidències van des del perill de despreniment a l’estat d’algun dels túnels del trajecte o a la necessitat de millorar les distàncies de frenada.

Algunes d’aquestes obliguen els combois a disminuir la velocitat de forma considerable. Així, els combois de la línia R12 han de reduir la velocitat a Granyaella de 130 quilòmetres per hora a 20 a causa de la inestabilitat del terraplè, amb la demora conseqüent. En altres punts d’afluència massiva de trens, com ara l’estació de Sants, cal circular-hi a 30 quilòmetres per hora a causa del mal estat de la via.

Totes les incidències recollides al document que ha fet públic TV3 es poden consultar en un mapa interactiu que ha elaborat la cadena on també s’especifica els que causen majors retards. A la R15, al seu pas per Ascó, el perill de descarrilament fa que els trens hagin de baixar la velocitat de 90 a 30 quilòmetres per hora, fet que causa 11,5 minuts de retard. Més endavant, a Pradell de la Teixeta, el mateix perill torna a fer frenar els combois i afegeix 3 minuts més al trajecte. Un tros més amunt, a Duesaigües, el perill de despreniment fa disminuir novament la velocitat, amb un retard afegit de dos minuts.

D’exemples com aquest se’n poden trobar a totes les línies, com en el cas de les R13 i R14, que al seu pas per Alcarràs i Lleida obliguen els trens a passar a 30 per hora malgrat les velocitats teòriques són de 160. Aquí la incidència és l’estat del terraplè. Cap al cantó nord passa el mateix amb la línia R11. Perills de despreniment i obres no executades, com ara la rehabilitació de l’estructura del tram metàl·lic a Colera o el reforç del quadre de velocitats màximes a Llançà.
 

L'estacio de Sants, aquest matí. Foto: ACN