Martin Dougiamas esdevé el sisè Doctor Honoris Causa de la UVic-UCC

El creador de Moodle ha estat investit per la Universitat en un ambient de reconeixement a la seva contribució a l’educació | La Generalitat, amb la col·laboració de la UVic-UCC, aplicarà un prototip de la plataforma a les escoles catalanes

Martin Dougiamas, amb Jordi Montaña, investit Doctor Honoris Causa per la UVic-UCC
Martin Dougiamas, amb Jordi Montaña, investit Doctor Honoris Causa per la UVic-UCC | Adrià Costa
Redacció Osona.com
01 d'abril del 2016
Actualitzat a les 14:27h

Martin Dougiamas, amb Jordi Montaña, investit Doctor Honoris Causa per la UVic-UCC. Foto: Adrià Costa


La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya ha investit aquest dijous al migdia Martin Dougiamas com a sisè Doctor Honoris Causa de la Universitat. Dougiamas és el creador del programari lliure Moodle, la plataforma de col·laboració, construcció en equip i interacció més utilitzada en el món de l’educació en els darrers temps.

En el parlament d’acceptació del guardó, Dougiamas ha assegurat que sempre s’ha sentit atret per formar part d’accions grupals i que concep l’educació com un procés “per compartir i aprendre conjuntament”. A més, ha explicat que va néixer al desert d’Austràlia i que això va fer que els primers anys d’educació els fes a distància i sense cap professor al costat. Això va fer que es trobés còmode treballant amb suports digitals i va idear un entorn d’aprenentatge flexible per a tothom.

Aquest ha estat el sisè acte d'investidura de la UVic-UCC. Les cinc personalitats anteriors que han estat reconegudes com a Doctors Honoris Causa van ser Anna Veiga, Emili Teixidor, Valentí Fuster, Federico Mayor Zaragoza i Henry Chesbrough.

Moodle, eina de socialització de l’ensenyament

El rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, ha assegurat que Dougiamas és el referent internacional en l’àmbit de la innovació col·laborativa en les tecnologies per a l’aprenentatge i li ha agraït que posés “la seva creativitat al servei de tothom per fer evolucionar la societat”. Per a Montaña, Moodle està dissenyat perquè les persones “ens ajudem, creixem i desenvolupem tot el nostre potencial”.

En aquest sentit, el padrí del doctorat, el vicerector d’Ordenació Acadèmica, Pere Quer, ha assegurat que Moodle no només ha permès l’ensenyament a distància, sinó que ha situat l’estudiant al centre, ha millorat l’ensenyament i l’ha “socialitzat, ja que ha permès que hi accedissin persones amb necessitats molt diverses”.

L’elogi a Dougiamas l’han fet els professors de la UVic-UCC Richard Samson i Marcos Cánovas. Tots dos han repassat la figura de Dougiamas com a programador i pedagog i han destacat les seves qualitats humanes: generositat, humilitat, integritat i capacitat innovadora.
 

Martin Dougiamas, en el seu parlament a la UVic-UCC. Foto: Adrià Costa


Uns valors que també recullen els missatges d’agraïment que ha rebut una pàgina web impulsada per la UVic-UCC i que el director executiu del projecte Diversity, Javier Leiva, ha presentat durant l’acte. El projecte Diversity té per objectiu digitalitzar els serveis de la UVic-UCC per adaptar-los al nou entorn tecnològic i social. La Universitat és pionera en l’ús de Moodle, no només per a afers acadèmics i de docència, sinó també en la gestió administrativa de projectes com el control de documentació o les reunions de direcció o de coordinació.
 
Vic, ciutat universitària i educadora

La presidenta de la Fundació Universitària Balmes i alcaldessa de Vic, Anna Erra, ha recordat que Vic és “ciutat educadora per esdevenir una gran ciutat”. Com a professora que és, ha volgut felicitar Dougiamas per la seva plataforma i ha animat els professors universitaris a “assumir el gran repte de formar els nous educadors”.

Des del Departament d’Ensenyament de la Generalitat, Antoni Massegú ha celebrat la decisió de la UVic-UCC de concedir el reconeixement a Dougiamas i ha destacat el paper de Moodle en el procés d’aprenentatge a les escoles catalanes.

Un cop acabat l’acte, Dougiamas s’ha reunit amb unes 120 persones de set centres educatius catalans per compartir experiències i coneixements sobre l’ús del Moodle. Els centres són els IES Lluís de Peguera de Manresa, Jaume Callís de Vic, Santa Coloma de Farners de la Selva, Col·legi Sant Josep de Sant Hilari Sacalm, Insitut Pere Barnils i escola Sagrats Cors de Centelles.  
 
La UVic-UCC assessorarà l’aplicació d'un prototip de Moodle


La UVic-UCC col·laborarà amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en l’aplicació del prototip de Moodle de competències bàsiques a les escoles catalanes. La consellera d’Ensenyament Meritxell Ruiz va anunciar dimecres aquest compromís després de reunir-se amb Dougiamas i Montaña.
 

La comunitat universitària de la UVic-UCC ha reconegut la tasca de Martin Dougiamas. Foto: Adrià Costa


Moodle disposa d’un prototip del programari lliure per al desenvolupament de les competències i Dougiamas el va oferir a la Generalitat perquè fes una prova pilot amb l’assessorament de la UVic-UCC. Aquesta prova pilot s’aplicarà a partir del mes de setembre en alguns centres catalans que encara estan per decidir.

Martin Dougiamas, programador i pedagog

Martin Dougiamas (1969, Western, Australia) ha treballat principalment en el context de l’educació superior. Des que va treure la primera versió de Moodle l’any 2002 ha mantingut el seu paper de líder, director i programador principal de la plataforma i ha combinat els seus dots de programador amb una visió pedagògica constructivista. Ha sabut fer créixer a l’entorn del projecte una de les comunitats de programari lliure més potents i ja compta amb un miler de desenvolupadors a arreu del món.

Dougiamas publica principalment al seu espai web personal i a les plataformes electròniques de Moodle, i té milers de citacions a revistes indexades.

Actualment, Moodle compta amb més de 65.000 plataformes registrades arreu del món i 81 milions d’usuaris. A Catalunya hi ha quasi 400.000 usuaris de 1.300 escoles de secundària i 300 de primària.
.

Martin Dougiamas. investit Doctor Honoris Causa per la UVic-UCC. Foto: Adrià Costa

Arxivat a