Cap tram de la xarxa viària d'Osona apareix entre els més perillosos del país

Mapa interactiu de les carreteres amb més risc de Catalunya | La BV-5224 entre Torelló i Manlleu, la unió entre l'Eix i la C-17 i la B-522 entre Vic i l'Esquirol, els punts més conflictius de la comarca

Personal de SEM atenent uns ferits, a la C-17.
Personal de SEM atenent uns ferits, a la C-17. | Joan Guirado
Redacció Osona.com
20 de desembre del 2014
Actualitzat el 21 de desembre a les 8:52h
Des de l’any 2002, el RACC presenta puntualment abans de festes els resultats de l'estudi EuroRAP, que recull el llistat dels trams de carretera més perillosos per als conductors.

En aquest mapa interactiu es poden consultar les 14 carreteres més perilloses de Catalunya: 



Entre aquests 14 punts no n'hi ha ni un de sol d'Osona. Pel que fa a la resta de carreteres conflictives de la geografia catalana, que també analitza l'estudi, sí que hi ha apareixen alguns trams de la comarca. La carretera més perillosa, amb un risc alt d'accident, és la BV-5224, entre Torelló i Manlleu. La B-522, entre Vic i l'Esquirol, i la C-25, en el tram entre Calldetenes i la unió amb la C-17, a Gurb, presenten un risc mitjà.  Per últim, la C-17, entre Vic i Ripoll, i entre els Hostalets i la Garriga, mostra un risc baix.

L’edició de 2014 ha estat més exigent i presenta un canvi en relació a estudis anteriors: els criteris d’anàlisi de la xarxa viària s’han endurit per adaptar-los als nous objectius de reducció de l’accidentalitat de la Unió Europea (50% menys de morts a la carretera l’any 2020). Segons els nous criteris d’anàlisi, el 17% dels trams de xarxa viària catalana presenta un risc “molt elevat” de patir un accident.

Nous bàrems

L'últim estudi EuroRAP ha adaptat els paràmetres d'análisi als nous objectius de reducció de la sinistralitat de la Unió Europea: un 50% menys de morts a la carretera al 2020. Així, s'ha reduït a la meitat el barem de les bandes de risc.

Segons aquests nous paràmetres d'anàlisi i davant la reducció en un 2,5% dels accidents greus i mortals a Catalunya en els últims tres anys, el risc a la xarxa analitzada per EuroRAP pràcticament no ha variat (-0,1%). Els quilòmetres de risc "molt alt" representen un 17% del total de la xarxa analitzada, mentre que els trams de risc "alt" suposen un 15%, d’acord amb el nou barem de mesura del risc.

Per demarcacions, els quilòmetres de risc "molt alt" han pujat un 4%, un 0,3% i un 0,5% a Barcelona, Girona i Lleida, respectivament. A Tarragona, han baixat un 3,7%. La demarcació amb major percentatge de quilòmetres de risc "alt" i "molt alt" és Lleida (36,5%).
 

Estudi EuroRAP Catalunya 2014

Mapa de trams de risc a Catalunya (EuroRAP 2014)

Llistat complet de trams de risc a Catalunya (EuroRAP 2014)


Personal de SEM atenent uns ferits, a la C-17. Foto: Joan Guirado