El turisme a Osona es manté força estable

Els establiments hotelers tenen una millora respecte l'any anterior mentre que el turisme rural disminueix i els càmpings es mantenen

Iris Estrada
23 de juliol del 2014
L'Hotel Estació del Nord de Vic
L'Hotel Estació del Nord de Vic | A. Costa
L`Hotel Estació del Nord de Vic. Foto: Adrià Costa

L’ Informe Flaix d’Ocupació Turística del mes de juny de 2014 indica que l’ocupació turística a Osona ha crescut respecte el 2013. Aquest document l'elabora l’Àrea de Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Barcelona a través del laboratori de turisme de l’Oficina Tècnica de Turisme (LABturisme) . Aquests estudis es realitzen durant els períodes de màxima afluència turística a les comarques de la demarcació de Barcelona i no inclouen l’anàlisi de la ciutat de Barcelona ni les de la resta del Barcelonès.  
 
En global, el mes de juny ha estat fluix en el sector del turisme, amb caigudes generalitzades respecte el 2013 en les tipologies d’hotel i turisme rural. A Osona els establiments hotelers tenen una millora respecte l'any anterior mentre que el turisme rural disminueix i els càmpings es mantenen. 
 
A nivell de demarcació, l’ocupació en establiments hotelers de Barcelona va ser del 66,7% durant el juny d’aquest any, una davallada respecte el 69,66% de l’any passat. Pel que fa les comarques, els resultats són desiguals. Osona és un dels cinc territoris on l’ocupació és superior a l’aconseguida durant el juny de 2013. A la comarca, el resultat d’aquest any és del 36,75%, mentre que l’any anterior havia estat del 33,52%. Els altres territoris que també han experimentat un creixement són l’Alt Penedès, l’Anoia, el Berguedà i el Vallès Oriental. 

Al total de la demarcació l’ocupació rural també ha disminuït, passant del 33,59% del 2013 a un 30,67%. Osona ha experimentat una de les caigudes menys importants en aquest sector, fent un 31,35% respecte el 32,79% de l’any anterior. Tot i aquesta davallada, l’ocupació a Osona es troba lleugerament per sobre de la mitjana total de la demarcació. La caiguda més gran l’ha experimentat la comarca de l’Anoia, que d’un 31,42% al 2013 ha passat a un 26,67%. 
 
Aquest sector és el que té els millors resultats dels tres sectors d’establiments analitzats en l’informe. Les dades dels càmpings es presenten a nivell de marca turística, així Osona entraria dins la marca Paisatges Barcelona (abans Catalunya Central) juntament amb l’Anoia i el Bages. Paisatges Barcelona és la marca que ha obtingut un creixement més gran en comparació amb l’any passat, ja que ha tingut una ocupació del 45,19%, molt per sobre del 34,60% del 2013. No obstant, en declaracions a Osona.com, el secretari de l'Associació de Càmpings d'Osona, Josep Maria Rierola, ha explicat que no s'ha notat un increment substancial en l'ocupació, i que el mes de juny va ser un mes molt normal. La mitjana d’ocupació de la demarcació de Barcelona també s'ha incrementat amb una ocupació del 49,55% respecte el 48,46%.