Vic redueix els locals buits comercials però la desocupació és concentra

Durant el 2014 van obrir 79 botigues al centre de la ciutat i 67 van abaixar la persinana| Vic Comerç presenta un pla de propostes per reactivar el sector

Presentació del baròmetre comercial
Presentació del baròmetre comercial | Adrià Costa
Redacció Osona.com
09 d'abril del 2014
Pere Trasserra, Anna Erra i Roger Nogué, a la presentació del baròmetre. Foto: Adrià Costa

Vic Comerç va presentar dilluns el baròmetre de l’activitat comercial del centre de Vic. L’acte va anar a càrrec de Pere Trasserra, president de Vic Comerç; Anna Erra, regidora de Comerç de l’Ajuntament de Vic; i Roger Noguer, gerent de Vic Comerç.

Aquest baròmetre ha estat realitzat a partir del cens de totes les activitats comercials de 39 carrers del centre de Vic i la comparativa amb les dades recollides durant els últims tres anys. Totes aquestes xifres s’incorporaran a Vic Reactiva, un web creat per l’Associació CentreVic per generar nova activitat comercial.

Segons aquest baròmetre, actualment al centre de Vic hi ha 724 activitats comercials i 102 locals buits, que representen un 12% sobre l’àrea estudiada. Al llarg d’aquest any hi ha hagut 67 establiments que han abaixat la persiana i 79 que han obert. El sector que més tancaments ha patit ha estat, i d’una forma destacada, el de l’equipament de la persona (roba, calçat, joieria...), que, per altra part, també ha tingut moltes obertures. El sector amb un major creixement net (balança tancaments-obertures) aquest últim any ha estat el de l’alimentació.

Les xifra de 102 locals buits torna als índexs de desocupació del 2012. Només un 30% de l’eix comercial té més d’un 15% de desocupació dels seus locals, una dada que preocupa a Vic Comerç ja que en alguns d’aquests carrers s’està estabilitzant aquesta situació (Rambla Hospital, carrer de la Riera, carrer Cardona, entre d’altres), la qual cosa “dificultarà la seva recuperació”.  

El centre de Vic manté intacte la combinació de sectors que generen una oferta locomotora i un pol d’atracció territorial: l’equipament de la persona (que malgrat la davallada continua sent el sector més representatiu amb un 24%), l’alimentació (17,1%), els serveis (20,3%) i l’hostaleria (10,9%), que sumen més del 70% de totes les activitats.

Pla de propostes

Vic Comerç ha presentat un pla de propostes per reactivar el sector. L’entitat ha demanat una taula de treball específica amb propietaris, comerciants i Ajuntament per intentar buscar la revitalització dels carrers que pateixen grans discontinuïtats. L’entitat també insisteix en la necessitat de donar més mesures d’estímul i incentius per obrir un nou comerç i la màxima agilitat pels tràmits d’obertura.

Una altra de les propostes realitzades i que ja es va demanar l’any passat és que es desenvolupi una ordenança que permeti la publicitat “cuidada” en els vidres dels locals buits i que reguli l’estat d’aquests, sobretot en la part exterior. En la línea dels locals buits, l’entitat també demana que es continuï ampliant la xarxa de locals decoratius del projecte “Espais en Transició”.

Finalment, Vic Comerç insta l’Ajuntament a seguir apostant pel portal  Vic Activa Locals.

Un gran indicador

Pere Trasserra va destacar que “aquest baròmetre és el resultat d’un extens estudi que es va iniciar fa tres anys amb  la creació de la web Vic Reactiva i que ens ajuda a conèixer i a prendre el pols de l’estat del nostre comerç i saber quin el seu moviment i tendència”. I va afegir: “Per nosaltres és gran un indicador que ens permet fer comparatives per anys i treure conclusions rellevants que ens porten a plantejar propostes de treball amb l’Ajuntament i els agents implicats”.

Per la seva banda, Anna Erra va comentar que “ens hem estabilitzat respecte l’any passat, tot i que encara s’ha de millorar. Des de l’Ajuntament de Vic i Vic Comerç hem consolidat la dinamització per no perdre l’activitat i continuar incentivant l’ocupació”. La regidora creu que “s’ha de seguir sent un reclam i mantenir el posicionament com a ciutat comercial de referència”. També va posar com exemple els espais en transició, “una voluntat de posar en ordre els espais buits”.

Per l'any que ve hi ha la intenció d’incorporar a la presentació l'anàlisi i l'estudi de l'altre eix comercial de la ciutat, el del Remei i l'Estadi.

Estudi íntegre de la desocupació de locals comercials (PDF)


Pere Trasserra, Anna Erra i Roger Nogué, a la presentació del baròmetre. Foto: Adrià Costa
Arxivat a