El túnel de Bracons compleix 5 anys sense cobrir les expectatives de trànsit

Una mitjana de 6.313 vehicles diaris va fer servir el túnel l'any passat, una xifra inferior al 2012 | Les relacions entre la Garrotxa i Osona, però, s'han intensificat

Andreu Oliveras / Pere Pratdesaba
04 d'abril del 2014
Entrada del túnel de Bracons per La Garrotxa
Entrada del túnel de Bracons per La Garrotxa | Marc Riera
Entrada del túnel de Bracons per la Garrotxa Foto: Marc Riera

Quan es va inaugurar el túnel de Bracons, el 3 d'abril de 2009, ara fa cinc anys , la previsió era que hi passessin uns 9.000 vehicles cada dia. Els pronòstics no s'han complert i el 2013 ni tan sols n'hi van passar de mitjana 6.313, segons dades facilitades pel Departament de Territori i Sostenibilitat. D'aquests, el 15,5% són de vehicles pesants.

La xifra és més significativa si l'analitzem amb perspectiva, ja que la progressió a l'alça que s'havia registrat en el període 2009-2012 (de 4.794 vehicles a 6.498) es va trencar l'any passat. En l'últim exercici hi van passar 185 vehicles menys cada dia que al 2012.

La crisi econòmica podria ser una de les explicacions de la baixa freqüència de trànsit. Omplir el dipòsit és car i els ciutadans limiten molt més els seus desplaçaments. A més, cal tenir en compte que a principis de l'any passat es va inagurar el desdoblament de l'Eix Transversal. Aquestes obres van significar un mal son per als usuaris, sobretot del tram entre Vic i Girona, que en ocasions haurien optat per voltar per la Garrotxa.

Tot i això, el túnel de Bracons va registrar desembre de l'any passat el màxim històric de vehicles amb 216.809 cotxes, el que suposa una mitjana de 6.994 cada dia. El trànsit, però, com hem apuntat, es troba estabilitzat al voltant dels 6.300, amb les limitacions de pas per part dels camions que no tenen origen o destí a Osona i la Garrotxa. Quan estiguin construïdes les variants d'Olot i Les Preses aquests transportistes hi podran circular i, segurament, pujarà la freqüència de trànsit.

Aquestes variants són la creu de Bracons. Cinc anys després de l'obertura dels túnels, encara no s'han començat a construir. L'última previsió, feta pel conseller Santi Vila el març passat, apuntava entre el 2015 i 2016 com a inici de les obres . Tenint en compte que el projecte de connectar Olot amb Vic es va començar a gestar a finals dels anys 90 i que el 2003 es perforaven els túnels, la reclamació dels ajuntaments afectats està més que justificada. Actualment, un cop el trànsit surt de Bracons per la banda garrotxina es veu obligat a travessar el nucli de Les Preses i la ciutat d'Olot.

El retrobament de dues comarques

Si les variants són la creu, la cara és la relació entre les dues capitals comarcals. Dues ciutats a prop geogràficament, però que sempre s'havien donat l'esquena, de cop s'han retrobat. Els desplaçaments d'habitants d'una comarca cap a l'altra, ja sigui per turisme, oci, o relacions laborals, han crescut. Pel que fa als olotins, Vic ha anat assumint el rol de ciutat gran, en àmbits com el comercial, que anys enrera desenvolupava Girona.

A més, les dues ciutats han impulsat projectes comuns que s'han intensificat amb l'obertura de l'eix, com la creació d'un lobby d'alcaldes de la C-17, l'extensió de la Universitat de Vic a la Garrotxa, o diversos acords en l'àmbit de la salut, entre d'altres.

Entrada a l`eix Vic-Olot des de Torelló. Foto: Laura Busquets
Arxivat a