Els alcaldes de la C-17 volen terminis clars per al desdoblament del tren

Ripoll acull la segona reunió del "lobby" que aplega una quinzena de municipis de la Cerdanya, el Ripollès, la Garrotxa, Osona i el Vallès Oriental

Arnau Urgell
29 de gener del 2014
Actualitzat el 21 d'octubre a la 13:01h
Els alcaldes de la C-17 s'han reunit al Museu Etnogràfic de Ripoll.
Els alcaldes de la C-17 s'han reunit al Museu Etnogràfic de Ripoll. | Adrià Costa
Els alcaldes de la C-17 s'han reunit al Museu Etnogràfic de Ripoll. Foto: Adrià Costa

La seguretat de l'autovia en el tram entre Sant Quirze de Besora i Ripoll així com el projecte de desdoblament parcial del tren són els dos elements que més preocupen als alcaldes de la C-17. Aquest lobby de municipis –format per representants de quinze ajuntaments de la Cerdanya, el Ripollès, la Garrotxa, Osona i el Vallès Oriental- ha celebrat aquest dimecres al matí la seva segona reunió al Museu Etnogràfic de Ripoll després de la constitució el passat mes de novembre a Granollers.

La majoria d'alcaldes van celebrar que la ministra espanyola de Foment desencallés el desdoblament del tren encara que fos amb un projecte descafeïnat que només contempla tres petits trams entre Montcada i Vic. Tanmateix, ara reclamen que es fixin clarament els terminis perquè tot plegat no torni a quedar en un brindis al sol. Fins ara, s'havia fixat aquest mateix 2014 per presentar els projectes i el mateix ministeri assenyalava que les obres –pressupostades en 60 milions d'euros, tretze vegades menys que el desdoblament complet- començarien abans d'acabar la legislatura. A més, els alcaldes no volen que s'abandoni el projecte complet fins a Vic i, posteriorment, fins a la capital del Ripollès.

L'altre element de preocupació és la seguretat en el darrer tram de la C-17 després del fatídic accident de 14 de desembre on van morir quatre membres d'una mateixa família d'Aiguafreda. Respecte la prohibició de camions de matèries perilloses entre Granollers i Vic l'alcalde de la capital del Vallès Oriental, Josep Mayoral (foto, amb Albert Piñera, alcalde de Puigcerdà), ha evitat valorar-ho concretament assegurant que la voluntat dels diversos municipis és que “la C-17 sigui una via útil i segura”.

Respecte a la tasca del lobby dels municipis de la C-17 l'alcalde de Ripoll, Jordi Munell, ha explicat que han decidit organitzar-se en quatre comissions per tal d'abordar projectes concrets. Els àmbits de treball són infraestructures, polítiques industrials, formació professional i promoció econòmica i turística i es potenciarà la presència d'empreses i persones de la societat civil. A la reunió de Ripoll hi han assistit representants de Puigcerdà, Ripoll, Torelló, Manlleu, Vic, Les Franqueses del Vallès, Granollers, Canovelles, Lliçà d’Amunt, Lliçà de Vall, Parets del Vallès, Montmeló i Mollet.

El Parlament també pressiona pel desdoblament

La preocupació dels alcaldes per la concreció del projecte de desdoblament coincideix amb una nova proposta resolució sobre aquesta qüestió al Parlament. El PSC ha presentat a la comissió de Territori i Sostenibilitat un text en el qual reclama un pla de millores a la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà. Entre altres, reclamen que es redacti el projecte de doble via fins a Vic –tot i que Foment ja ha dit que només ho farà parcialment- mentre que ICV afegeix que acabi arribant també a Torelló, en una primera fase, i posteriorment fins a Ripoll.

La reunió s'ha celebrat al Museu Etnogràfic de Ripoll. Foto: Adrià Costa