El trànsit de la C-25 no creix respecte el 2009 tot i el desdoblament

El 2013 es tanca amb una mitjana diària de 10.897 vehicles, 200 menys que abans de les obres | El 2012, amb la recta final dels treballs, la xifra va arribar a caure a 8.669

Arnau Urgell
03 de gener del 2014
Dos camions circiulant per la C-25, aquest migdia. Foto: Adrià Costa

Un any després de la posada en funcionament del desdoblament de l'Eix Transversal diàriament hi circulen 10.897 vehicles. La xifra és encara inferior a la del 2009, just abans de l'inici de les obres, que se situava en 11.098 (un 1,8% menys). La crisi econòmica, que ha tingut un gran impacte sobre el transport, pot explicar aquest fet.

Les obres de conversió de la C-25 en autovia van afavorir una caiguda espectacular del trànsit. Així, dels 11.098 del 2009 es va passar als només 8.669 del 2012. Poc a poc, al llarg de l'any passat la intensitat del trànsit es va anar recuperant tot i que sense arribar encara als valors del 2008 i 2009. En aquest sentit des de Territori i Sostenibilitat s'ha destacat àmpliament que la via desdoblada té un 27% més de vehicles que ara fa un any (coincidint amb el final de les obres).

Dels 10.897 vehicles que, de mitjana, han circulat cada dia per l'Eix Transversal 8.133 dels són lleugers i 2.746 pesants. El tram de Manresa a Vic és el que registra més volum de trànsit amb prop de 12.000. Pel que fa als altres trams, entre Cervera i Manresa hi circulen una mitjana de 9.723 vehicles diaris i entre Vic i Caldes de Malavella un total de 11.330. El pic amb major intensitat es va produir l'agost de 2013, en plena temporada de platja, amb 14.091 vehicles entre Vic i Caldes.

Les dades també constaten que s'ha millorat la seguretat de la via, ja que no s'ha produït cap accident mortal l'últim any. A causa de l'elevat percentatge de circulació de vehicles pesants, el Departament de Territori i Sostenibilitat preveu aplicar l'Eurovinyeta durant el segon semestre de 2014.

17,6 milions  el 2013 en concepte de peatge a l'ombra

Les obres de desdoblament de l'Eix van comptar amb un pressupost de 752,4 milions d'euros. L'actuació de finançament s'emmarca en una concessió d'obra pública -peatge a l'ombra-, que inclou la redacció dels projectes corresponents, l'execució dels treballs i el manteniment de la infraestructura fins l'any 2040. A partir de la seva posada en servei, la Generalitat paga un cànon a la concessionària (Cedinsa Eix) en funció del nombre, tipus de vehicles que hi circulen i dels quilòmetres recorreguts. 
 
Per un vehicle lleuger que efectua el trajecte complet de l'Eix Transversal, de Cervera a Caldes de Malavella, el Govern paga 9 euros, i per un vehicle pesant, més de 12 euros. Per aquest concepte, l'aportació de la Generalitat a la concessionària ha estat de 17,6 milions d'euros el 2013.
 
Implantació de l'Eurovinyeta el segon semestre de 2014
 
El Departament de Territori i Sostenibilitat preveu que amb el seu desdoblament, l'Eix Transversal es consolidi com un itinerari de pas de vehicles pesants entre el centre peninsular i França. Actualment entre un 25 i un 30% dels vehicles que circulen per la C-25 són pesants. Per això, el Govern vol implementar l'Eurovinyeta durant el segon semestre de 2014 als vehicles de 12 tones o més. Una directiva europea que, segons la Generalitat, s'insereix en els principis de "qui contamina paga" i "qui utilitza paga".

És en aquest àmbit on es nota més la caiguda del trànsit ja que el 2006 circulaven per l'Eix un total de 2.876 camions. La xifra, a causa de la crisi i les obres, va anar baixant fins als 2.281 del 2011. El 2013 però ja ha tornat als valors del 2007 amb un total de 2.746 vehicles pesants.