Dues protestes a Vic marquen la vaga educativa contra la llei Wert i les retallades

L’aturada, a nivell estatal, afecta tant l'educació pública com la concertada, des de les guarderies i escoles de primària fins a instituts, universitats i centres d'educació especial

Pere Pratdesaba
24 d'octubre del 2013
Protesta educativa a Vic, aquest dijous al matí
Protesta educativa a Vic, aquest dijous al matí | A. Costa
Els estudiants s'han manifestat pel carrer Verdaguer, fins a arribar a l'estació, aquest dijous al matí. Foto: Adrià Costa

Unes dues-centes persones, entre mestres, pares i alumnes, es va concentrar aquest dimecres, 23 d’octubre a la tarda, a la plaça Major de Vic, per protestar contra la llei orgànica de millora de la qualitat educativa (LOMCE), que impulsa el ministre José Ignació Wert, i, en clau catalana, contra la llei d'Educació de Catalunya (LEC) i les retallades que s'apliquen des de fa tres anys. L’acte va marcar a la comarca l’inici de la vaga d’ensenyament, que aquest dijous hi ha convocada a nivell estatal. L'aturada d’avui afecta tant l'educació pública com la concertada i estan cridats a participar-hi des de les guarderies i escoles de primària fins a instituts, universitats i centres d'educació especial, inclosa tota la comunitat educativa, o sigui, pares, mestres i alumnat.

La protesta ha tingut continuïtat aquest matí, a dos quarts d'onze, amb una manifestació convocada pel Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans, SEPC, que s'ha fet a Vic "contra l'ofensiva espanyolista i mercantilitzadora" de la llei Wert. En aquest cas, la concentració s'ha fet a la plaça Major, on s'han cridat algunes consignes i s'ha llegit un manifest, i llavors ha continuat fins a l'estació, on molts dels participants han agafat el tren per traslladar-se a la manifestació de Barcelona, que ha sortit a dos quarts d’una del migdia de la plaça de la Universitat. Hi han participat uns cent cinquanta estudiants.

A Catalunya, s'han sumat a la vaga els sindicats principals d'ensenyament USTEC-STEs, CCOO i CGT, i la coordinadora d’entitats cíviques i educatives Som.escola, entre d’altres. La principal federació de pares d'alumnes de Catalunya, la Fapac, i el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), que agrupa sindicats, associacions de pares d'alumnes, estudiants i moviments de renovació pedagògica, no han fet una crida a la mobilització, però hi donen suport.

Pel que fa a Osona, com ja hem apuntat, hi havia convocades dues concentracions. La primera, la d’ahir a la tarda, tenia per lema "Ni LOMCE, ni retallades, aturem la LEC". A la protesta es van poder llegir consignes contra la llei Wert, perquè “posa en risc la cohesió social”, “és mercantilista”, “és autoritària i retrògrada”, i en defensa del català. L’acte es va fer tot al davant de l’Ajuntament, on es van llegir un parell de parlaments. Entre els assistents, hi havia la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic, Anna Erra.

Protesta contra la llei Wert a Vic, aquest dimecres a la plaça de Vic. Foto: Adrià Costa

A més a més, durant tot el dia, de les deu del matí a les sis de la tarda, hi va haver instal·lada una urna a la plaça del Carbó per recollir opinions per a la Consulta Ciutadana per l'Educació, una campanya que es realitza a tot l’Estat. La taula es va traslladar llavors a la concentració de la plaça Major, on molts dels participants van poder expressar el seu malestar, via urnes. Representants de la plataforma L'escola és futur, organitzadora d'aquesta consulta, van assegurar que la "participació havia estat alta".

Una llei ‘innecessària, sense consens i en contra del català’

Pel que fa a la LOMCE, algun centre educatiu consultat per Osona.com, com l’escola Era de Dalt de Tona, considera que és “una llei innecesària, elaborada d’esquenes als professionals de l’educació, de les famílies i de la societat, sense cap tipus de consens”. A més, critica que desapareguin les assignatures d’Educació per la Ciutadania i Filosofia i, en canvi, es blinda la Religió (avaluable a l’expedient final). Sense oblidar l’atac directe al català: “La LOMCE vol acabar amb el model lingüístic de l’escola catalana. El català passa al mateix nivell que les terceres llengües darrera l’anglès i el castellà”.

La LOMCE inclou itineraris diferenciats a l’ESO, de manera que alguns alumnes als 13 anys “ja tindran molt difícil poder arribar a la universitat”, apunten des de l’escola tonenca. “La LOMCE suposa la fi del model d'escola com a garantia de la igualtat d’oportunitats i la cohesió social i obre la porta a la privatització de l’educació pública”, afegeixen.

Per últim, es considera que es retrocedeix en el procés de democratització del sistema educatiu, ja que el consell escolar passa a ser consultiu.

La vaga a Osona ja va viure divendres passat, 18 d’octubre, alguns actes previs reivindicatius, com a l’Escola Lluçanès de Prats, on els alumnes i professors es van vestir de groc.

Un jove participant a la Consulta Ciutadana per l'Educació, aquest dimecres al matí a Vic. Foto: Adrià Costa
Arxivat a