El desdoblament de la línia de tren desapareix del tot dels pressupostos de l'Estat

El govern espanyol no invertirà durant el 2014 ni un sol euro en infraestructures a Osona | Només es dedicaran 51.000 euros a la restauració de la catedral de Vic

Pere Pratdesaba / Arnau Urgell
01 d'octubre del 2013
Cristobal Montoro, amb els pressupostos del 2014
Cristobal Montoro, amb els pressupostos del 2014 | Ministeri d\'Hisenda
Cristóbal Montoro a la presentació dels pressupostos 2014. Foto: Ministeri d'Hisenda

El desdoblament del tren Barcelona-Vic-Puigcerdà ha desaparegut definitivament dels pressupostos generals de l’Estat del 2014, presentats aquest dilluns al Congrés espanyol. Aquest any, el govern espanyol ja no ha dedicat ni un sol euro a l’hipotètic desdoblament del tren, tan reclamat des del territori, però fins a dia d'avui la partida continuava oberta. Ara, la partida ja ni tan sols hi apareix.

Als pressupostos generals del 2013 es van destinar 0 euros a la línia de tren, en el marc d’una partida genèrica oberta que pujava 90 milions d’euros. Tot i això, ja deixava clara que l'obra no era gens prioritària ja que no hi havia cap dotació prevista en els següents tres anys.

Cal recordar que el 2008 es va presentar l'estudi informatiu de les obres de desdoblament entre Montcada i Vic, amb un traçat de 60 quilòmetres i un cost d'uns 785 milions d'euros. Des d'aleshores no s'ha fet cap pas per encarregar el projecte constructiu i, de fet, encara s'han de respondre les al·legacions a l'estudi d'impacte ambiental.

En presentar-se l'estudi informatiu es parlava del 2015 com un horitzó temporal raonable per tal que la infraestructura fos una realitat. Anys després, la nova data que es posa sobre la taula és el 2022 en motiu d'una hipotètica candidatura olímpica hivernal. Tanmateix, el fet que la infraestructura hagi desaparegut definitivament del projecte de pressupostos fa ser poc optimista amb o sense Jocs d'Hivern.

Els que si especifiquen els números de l’Estat per al 2014 és una dotació de 6.120.000 euros per a tot el traçat de Rodalies, que es destinarà sobretot a tasques de manteniment i que es distribuirà per tota la xarxa catalana en un moment on les incidències s'han tornat a multiplicar.

I és que els tercers pressupostos de l'era Rajoy no han tornat a ser gaire generosos amb la comarca d'Osona. No es dedica ni un sol euro a altres infraestructures, com carreteres, i només es contempla una partida de 51.000 euros per a les obres de restauració de la capçalera de la catedral neoclàssica de Sant Pere de Vic. En aquest mateix projecte ja s’hi van destinar 268.000 euros el 2013 i 450.000 el 2012. La intervenció a la catedral se centra en les façanes i les cobertes de la girola, i en la restauració dels espais annexes de la sagristia dels Canonges i l'edifici dels Beneficiats.

La inversió baixa un 25% a Catalunya

A les comarques centrals, el projecte que s'emporta el gruix més important -un total de 2.380.000 euros- és la finalització de l'abastament d'aigua a les comarques de l'Anoia, el Bages i el Solsonès a través de la inversió a l'embassament de la Llosa del Cavall. Es tracta d'un projecte iniciat el 2006 i que ha comptat amb un pressupost de 36,7 milions d'euros.

El pressupost de l'Estat per a 2014 redueix sensiblament les inversions a Catalunya un 25%. La retallada en inversions que tenen de mitjana totes les comunitats és del 7%.

Els pressupostos generals de l'Estat, 2014

Els pressupostos generals de l'Estat a Catalunya, Foment (inclou infraestructures, com carreteres i trens)

Els pressupostos generals de l'Estat a Catalunya, Cultura (inclou catedral de Vic)

Més informació sobre les obres de la catedral

  
Un comboi aturat a l'estació de Sant Quirze de Besora. Foto: Adrià Costa
Arxivat a